Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Jack eller XLR ? - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 13-01-2011
    kl. 01:02

Ove Dalgaard

Jack eller XLR ?

Hvad er bedst til balancerede signaler mellem mixer og ekstern forstærker(e)? Jack-kablerne er vel mere "universale" til andre formål, selv om der er stereo stik på. Tænker guitar/bas osv.
    Og det tekniske: hvad er forskellen på balanceret/ubalanceret, bortset fra en ekstra ledning. Er ikke helt med på hvorfor den ekstra leder fjerner støj, det er vel skærmens opgave?
    Har forøvrigt hørt/læst, at skærmen kun skal loddes fast i den ene ende af kablet, altså en løs skærm i et stik. Hvis det er tilfældet, hvordan skal kablet så vende? Skærmen mod signalet (Mixer) eller omvendt,
    Er bare en simpel guitarist, der har handlet PA.anlæg, skulle måske have ladet være :-)

Svar på dette indlæg
  • 13-01-2011
    kl. 01:22

Søren Alwan

Idéen...

i balancerede signaler er, at du splitter signalet op i to signaler, som er indbyrdes i modfase. Når du så sender signalet gennem et langt kabel, påvirker støj og brum de to signaler ens. Når du så atter samler de to signaler, vil brum mm. blive udfaset og derved forsvinde.

Jeg ville bruge XLR-kabler til balancerede signaler og kabel, der er beregnet til formålet, som guitarkabler. Mikrofonkabel er næppe det bedste at bruge som guitarkabel, idet man ved balancerede mikrofonkabler netop indregner, at indstrålet brum o.l. fjernes andetsteds.

M.v.h.

Søren Alwan

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 13-01-2011
    kl. 08:30

kim henriksen

Hej Ove

Om muligt andvend balancerede forbindelser mellem mixer og power amp (forstærker, aktiv højtaler, etc.). Denne balancerede forbindelse kan enten være via stereo jackstik eller XLR-stik. Ofte er "industristandarden" XLR-stik. Også lidt nemt at man kun skal bruge microfon -kabler (XLR-XLR) både til mikrofonerne som til forstærker(e).
    Det med det "hængende" skærm kaldes vist semi-balanceret (som jeg lige husker det) og mig bekendt er det i sidste ende af kablet at du ikke skal lodde skærmen på. Altså forbindelsen er skærmet længst muligt så at sige. Semibalanceret skal du IKKE anvende mellem din mixer og forstærker(e), men blot benytte xlr-xlr/stereojack/stereojack (hvis både din mixer og amp har balancerede ind- og udgange) ? Den semibalancerede metode bruger man bl.a. når der loddes kabler til f.eks. et guitarrack/rack-effekter, hvor ind- og udgange ikke er balancerede på effektmaskinerne.
    Her et udemærket informativt link: http://www.rane.com/note110.html
    Den mixer jeg bruger, er en nyere Mackie, der har balancerede stereo jackudgange.

Svar på dette indlæg
  • 13-01-2011
    kl. 08:33

kim henriksen

pokkers......

sikke en masse stavefejl :)

Svar på dette indlæg
  • 15-01-2011
    kl. 15:06

kim henriksen

Hej Ove...

min erfaring er at alm. gode kabler med f.eks. Neutrikstik er fint. Hvis man er på et "budget" må man selvf. klare sig med hvad man har. En alm. god ledning med neutrikstik i hverende koster fra ca. 75-100 kroner pr. kabel, hvilket må siges at være ok. Her et eksempel: http://www.thomann.de/dk/cordial_cam6bk.htm Disse kabler har jeg flere af. Man kan jo nærmest ikke købe stikkene alene til den pris. Disse kabler har jeg brugt flittigt uden problemer af nogen art i et par år. Meget fin kvallitet til prisen. God kabeljagt !!

Svar på dette indlæg
  • 16-01-2011
    kl. 11:39

kim henriksen

Hehe....skønt med noget

subwoofer :)
    Jeg har god erfaring med Neutrikstik og alm. godt signalkabel. Her et eksempel i 75-100 kroners klassen - har selv i flere år brugt disse kabler:
    http://www.thomann.de/dk/cordial_cam6bk.htm
    Super kabel hvor man dårligt kan købe stikkene alene til den pris. God kabeljagt :)

Svar på dette indlæg
  • 14-01-2011
    kl. 00:54

Søren Alwan

Semi-balanceret?

Hmm...

Enten er tingene vel balancerede eller ej? Ellers må du meget gerne lige oplyse mig omkring, hvad denne øjensynlige - omend for mig noget omsonste - mellemvej består i...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 14-01-2011
    kl. 08:23

kim henriksen

Ja.....

enten er signaler balancerede, eller også er de ikke, som jeg også forstår det.
    Men nu spørger Ove imidlertid til flere forhold. Noget med balancedere signaler, stik og også noget med at skærm kan tages af i den ene ende. Det fik jeg i en vildfarelse fra hukommelsen til at kunne være semi-balanceret. Det hedder vist quasi-/pseudo-balanceret. Hvorledes det rent teknisk finder anvendelse skal jeg ikke kloge mig videre på andet end, at jeg ved det benyttes bl.a. i guitarracks. Måske noget med at imødegå brumsløjfer (tænker jeg). Det vil jeg da lige lure lidt videre på. Ellers må vi høre nogle af dem, der bruger de professionelt (Claus Holm, Divine Amplification, etc.). Måske er der også nogle PA- eller studiekyndige, der kan byde ind her.
    Der står lidt info via linket ovenfor (se tegning # 11 og 12): "Floating, Pseudo, and Quasi-Balancing
    During inspection, you may run across a 1/4" output called floating unbalanced, sometimes also called psuedo-balanced or quasi-balanced. In this configuration, the sleeve of the output stage is not connected inside the unit and the ring is connected (usually through a small resistor) to the audio signal ground. This allows the tip and ring to "appear" as an equal impedance, not-quite balanced output stage, even though the output circuitry is unbalanced.

Floating unbalanced often works to drive either a balanced or unbalanced input, depending if a TS or TRS standard cable is plugged into it. When it hums, a special cable is required. See drawings #11 and #12, and do not make the cross-coupled modification of tying the ring and sleeve together".

Ove: upåagtet ovenstående så sæt om muligt din mixer og kraftforstærker sammen via "almindelige" balancerede signalkabler. Hvadenten det så er stereojack/XLR !! Hvad er det for gear du skal have forbundet ?

Svar på dette indlæg
  • 14-01-2011
    kl. 11:48

Søren Alwan

Nu er...

der jo så fandens til forskel på brumsløjfer og balancering af et signal. Så skal vi ikke lige holde skæg og snot adskilt i denne sammenhæng? Der findes ikke en ting, som "semi-balanceret" - det er en selvmodsigelse!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 14-01-2011
    kl. 12:50

kim henriksen

Enig omkring det med ordvalget

semi-balanceret - det var en ord-mæssig vildfarelse - det er hermed beklaget for 2. gang. Den balancerede del af snakken skulle vist være rundbarberet nu ?

Ove spurgte også indledningsvis til noget omkring at "skærmen skal loddes af i den ene ende" - det hævder jeg så som en fodnote kunne være pseudo-balanceret, quasi og what ever.......ikke at det skal bruges til det PA-setup.

Mht. det professionelle aspekt - det skal jeg ikke stille mig til dommer over. I ordet professionel ligger for mig et økonomiske apekt (gør det for penge) og også noget potentielt kvalitativt. Claus`s mangesidede talenter er jeg ved selvsyn stødt på i mange sammenhænge (og det kan jeg kun bukke dybt overfor). Jake/Divine Amplification har jeg, set med mine amatørbriller, set mange rigtigt gode indslag fra og hørt godt om. Hvorfor Jake skulle være en lallende amatør i forhold til andre kyndige herinde, på gearfreak og andetsteds - har jeg ikke kendskab til.

Jeg tror vist jeg lader den pseudobalancerede del hvile for nu :)

Svar på dette indlæg
  • 14-01-2011
    kl. 13:11

Søren Alwan

Nu...

kan man jo så som regel nærmest sætte kapitel og sidetal på, hvor ham, som står bag disse selvudskreget guddommelige forstærkere, citerer fra, når han skriver ét eller andet - især hvis man har læst et par bøger af en vis canadier. Det samme kan siges om de fleste ting, som Divine Amps "har udviklet". Men i begrebet "professionel" liggel vel også blot, at man lever af, hvad laver. Og jeg skal da lige love for, at fimaets grundlægger i dén grad har en handelshøjskolebaggrund. Så jeg er sikker på, at han nok lever bedre af sine "udviklinger" - ja, han tager vist endda patent på visse af dem - end så mange andre, der måske har arbejdet lidt mere for sagen og ikke mindst en indsigt, som jeg vil tvivle på, at man finder hos "Cand.Tone". Jeg kan kun sige, at jeg er holdt op med at nævne mine idéer i offentlighed, da jeg nødigt ville de dem patenteret som en "guddommelig opfindelse". Jeg har hørt lignende fra andre...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 14-01-2011
    kl. 15:46

Søren Korsgaard

Tonen er vigtig

Mine herrer
    Husk at kammertonen ikke bliver sat unødigt ned

mvh
    redaktøren

Svar på dette indlæg
  • 14-01-2011
    kl. 16:55

kim henriksen

Hej S. Korsgaard. Herrer ........

hvem er de herrer (flertal), der skal finde "kammertonen" ?? Præciser venligst hvad/hvor kammertonen er underlødig. Jeg spørger fordi jeg ikke nogetsteds kan se, at jeg f.eks. skulle have nogen form for upassende "kammertone".

Jeg kan se at tråden er redigeret (S. Alwans kommentarer fjernet) - jeg antager at personangreb eller andet ligger til grund herfor.

Svar på dette indlæg
  • 15-01-2011
    kl. 08:19

Ove Dalgaard

Takker for indlæg

Har snittet i et par kabler og med hjælp fra dette forum, fået en ganske brugbar løsning.
    Mixer Behringer Europower PMP 5000 trækker 2 x Peaveyhorn (A22 Driver) og gennem disses idbyggede delefilter til 2 x 2x 12"" mellemtone kabinetter. Main monoudgang er koblet til Behringer Europower 4000 der trækker 2 x 18 " subwoofere, hertil 2 x aktive monitors. Alle signalkabler er nu balancerede, hvilket gjorde himmel til forskel . Anlæget er pt stillet op i min datters værelse på 10 m2, hvilket nok er "lidt" overkill, det er i hvert tilfælde "av øre" ved høj volume. Ikke verdens dyreste set-up, men spiller højt og foholdsvist rent.
    Takker som sagt for alle indlæg, selvom diskussionen nok tog en uheldig drejning på et tidspunkt. Håber al luft er renset og div. tekniske udtryk er så nogenlunde på plads :-)

Svar på dette indlæg
  • 15-01-2011
    kl. 09:27

kim henriksen

Hej Ove......

super det bare spiller. Så må vi se, hvor længe din datter vil have det stående på værelset (haha).
    God weekend.

Svar på dette indlæg
  • 15-01-2011
    kl. 11:01

Ove Dalgaard

Hej Kim

Et sidste spørgsmål, kvalitet på stik. Kan det med mit forholdsvis beskedne anlæg gøre en hørbar ændring med dyrere stik og kabler. Kører lidt i diskountafdelingen nu.
    Ang. anlæg på værelset:
    Bare min datter får lov til at låne Maxi Puch`en, hun ligeglad:-). Hendes kæreste er bidt af en gal Subwoofer, så han elsker det.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk