Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Effekt på tonen ved malingsfjerning på guitar? - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 16-01-2011
    kl. 23:56

Hontanas All

Effekt på tonen ved malingsfjerning på guitar?

Hej jeg overvejer at fjerne lakken fra min G&L asat, men da det er en dyr guitar vil jeg først lige øve mig på en billig forsøgskanin som jeg køber i morgen (1970s MIJ til 850,-) sikkert en fremragende guitar btw. jeg vil forsøge at få mest mulig tone ud af den. Jeg har derfor nogle spørgsmål:

1. Hvordan fjerner man bedst og mest sikkert lakken fra en guitar?
    2. Hvilken effekt får det på instrumentet/tonen - kan det være skadeligt?
    3. Har lakken en faktisk tonal effekt eller er det ideelle scenario en ulakeret guitar?
    4. Skal man efterbehandle med olie for at beskytte guitaren mod vind og vejr så træet ikke giver sig for meget? hvilken olie i så fald?
    5. Halsen, kan man uden problemer slibe lakken af den uden at det kan skade den?

Glæder mig til at høre jeres erfaringer

Mvh
    Svar på dette indlæg

Svar på dette indlæg
  • 17-01-2011
    kl. 18:45

Torben Vendt Hansen

Et par bud

Det er selvfølgelig bedst at købe en guitar med den finish man ønsker til at starte med; men ellers:

1) Afhænger af lak: Cellulose lak kan fjernes med cellulosefortynder og en klud - hærdet polyurethanlak kræver seriøst heftige kemikalier og gentagne behandlinger. Er guitaren bejdset kan det være trængt så langt ned i træet at man ikke kan få det væk. Er guitaren malet i en ikke transparent farve (maling) er det ikke sikkert at træet er kønt at se på...

2-3) Der er en bred enighed om at lakken har indflydelse på akustiske instrumenter med deres tynde skal. Det er uvist om det samme gælder for en elektrisk guitar - nogen hævder at en meget tyk lak kan have en (typisk skadelig) indflydelse.

4-5) Bort set fra visse olieholdige træsorter (palisander og lign. tropiske træsorter) bør træet have have en behandling af en slags. For halsen er en lakering typisk nødvendig (f.eks. af ahorn).

Emnet har for tid til anden været oppe - så søg evt. i fora.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk