Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
480v til 390v max 100mA strømforsynig - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 23-01-2011
    kl. 21:27

Thomas Hansen

480v til 390v max 100mA strømforsynig

Hej

Skal bruge en 480v til 390v max 100mA strømforsynig til Peavy winsor studio. har været på google uden det store held.
    Havde forstillet mig noget med en lm317 og en Mosfet IRFP450, er der måske en vendlig sjæl, der ligger inde med et diagram.

Mvh

Thomas

Svar på dette indlæg
  • 24-01-2011
    kl. 17:36

Morten Lyse Pedersen

Øøh..?

En peavey windsor studio er da en combo-forstærker, er det ikke..? Eller i hver fald en forstærker..?

Den har da strømforsyning indbygget og den slags i rørforstærkere involverer sjældent halvledere af nogen art..? So why?

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 24-01-2011
    kl. 18:26

Thomas Hansen

Der er fordi

Der er 480V på anoden på EL34en, og en bias på 78mA der er lidt i for meget, vil jeg mene. Måler er U anode på ca 390V 40-45ma i bias.
    Forsynings spændingen skal sænkes med 90V, og lm317 og en IRFP450 er noget jeg har liggende på lageret så derfor.

Svar på dette indlæg
  • 24-01-2011
    kl. 22:06

Søren Alwan

Så kan man jo...

stille sig selv dét halv-eksistentielle spørgsmål, om man mener, at en Mosfet er en tillidsvækkende komponent at bruge som serie-regulator?

Nuvel, selve anodespændingen er som sådan ikke noget problem for et EL34. Jeg kunne derimod forestille mig, at skærmgitterspændingen er. Hvad ligger dén på? Og hvad får dig til at sige lige netop 390 volts anodespænding?

Og du skal jo altså være opmærksom på, at din strømforsyning skal kunne give væsentlig mere end de nævnte 100 mA, som forstærkeren måske trækker i tomgang. Ved fuld udstyring/overstyring trækker den væsentligt mere. For sådan en Peavey er jo ikke en rendyrket klasse A-forstærker (hvilket nu heller ikke kan lade sig gøre med EL34 ved den nævnte spænding).... :-)

Jeg vil mene, at du skal ud at finde dig en helt anden nettransformator, hvis du skal gøre det. Ellers skal du til at fuske med noget lirum-larum med at serieforbinde en lille transformator i modfase med nettransformatorens højspændingsvikling. Jeg tror dog nok, at jeg ville kigge på en helt ny nettransformator. Om resultatet så står mål med indsatsen, skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Hvad er det i det hele taget, du vil opnå ved det?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2011
    kl. 10:26

Thomas Hansen

Hej Søren

Hej Søren
    Her lige lagt et diagram op med spændinger på, og nogle rattelser.
    Har sat en fet i bunden af C 27-5-52 og 100k i serie med 4n7 paralelt med R55, så jeg kan lave en " clean / drive " omskiftning.

http://dl.dropbox.com/u/19526767/Peavy%20winsor%20studio/scan.pdf
    Har ændret R38 400 til 1K så bias bliver 38mA.
    Det vil være fed hvis du kunne kikke på diagrammet, og ennu federe hvis du har et " par tips".
    Mvh

Thomas

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2011
    kl. 13:28

Søren Alwan

Aaarhhh...

Jeg havde ikke lige indset, at der var tale om en single-ended forstærker...

Men så vil jeg da godt give dig ret i, at anode- og skærmgitterspændinger er lidt til den høje side. Hvordan du vil vælge at gøre noget ved dét (hvis du vil!), skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg har skitseret lidt idéer i mit tidligere indlæg. Men er der problemer med den nu?

Hvordan det dér clean/drive-halløj vil virke, skal jeg ikke turde sige. Princippet er sådan set godt nok. Men hvordan det lyder, ved man oftest først, når man har prøvet det.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2011
    kl. 15:00

Thomas Hansen

clean/drive-halløj

Clean er ok, drive skal der arbejdes med.
    Jeg havde en ide om en Ua omkring 400V også en bias ca 40mA (70%)
    Feks ved en serie modstand eller en transistor til at fyre oveskudet af i.
    Men hvis du skulle komme med et bud hvor det skulle lægge, vil jeg være taknemmelig, så kan jeg arbejde viddere fra det.

Mvh

Thomas

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2011
    kl. 17:58

Søren Alwan

Jamen...

kære ven, hvor får du dét med de 40 mA fra? Det er jo da ikke 70%..?

Eftersom det er en single ended klasse A-kobling, skal du jo afsætte maksimal anodeeffekt i tomgang. Jeg tror, der lige er lidt "rør-basics", du skal læse op på, før du kaster dig ud i projektet.

Men du svarer ikke på, hvad du vil opnå med dette indgreb, og hvad din motivation er...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2011
    kl. 18:45

Thomas Hansen

nårja joda

Købte den i aage for 1300- for at ha noget af eksperimetere med og få lidt erfaring.
    Efter 5-8 timers spille tid brandte EL 34ern af.Skilde skittet af, satte en ny el34 i og lavede målingerne som er diagrammet, og så af biasen var 78ma ved 445V Ua det giver ca. 34W nok lidt meget.
    Skiftede R38 tik 1k hvilket gav en bias på 38mA liger under 70% af max effekt (25W), for af være på den sikre side så den ikke afgik til de evige rørmarker. Men for at køre ren klasse A skal bias være omkring 55mA er det ikke korekt ??.
    Men skulle gerne ah den repareret, og op at køre igen, så jeg står med fingrene i suppen.
    Derefter skal ´jeg lege med forforstærkeren og forhåbestlig får en fed drive kanal.
    Håder det giver en ide om hvor jeg er vil hen.
    Skulle du have et par tips/triks vil der være super

mvh

Thomas

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2011
    kl. 19:56

Søren Alwan

Problemet er ikke...

strømgennemgangen, men derimod at lave en EL34-baseret, single-ended, klasse A-forstærker med dén spænding, som Peavey forsøger.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2011
    kl. 21:11

Thomas Hansen

Huhej

nu køre det rigtigt godt, nu futtede mit multimeter fa.. af, kenner du en mervelgrav/mose hvor jeg kan sænke hele møjet i . ...... Øv jeg går i seng

Såses

Thomas

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2011
    kl. 22:06

Thomas Hansen

nu skal man..

ikke lade solen gå ned over sin vræde. Fandt lige denne her http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EL34
    Så det jeg skal gå efter er en Ua 375V hvis den køres som triode eller 250 pentode. De der Peavy er vist ikke rigtige kloge.
    Man skulle næsten tro af trafoen er koplet fokert op. At der 2 viklinger i serie i stedet for i paralell, altså 237v og den giver 475.... Hmm ....
    skal lige ha et nyt multimeter.
    Mvh

Thomas

Svar på dette indlæg
  • 26-01-2011
    kl. 00:03

Søren Alwan

Well...

man kan ihvertfald sige, at hvis du skal forsøge at lave en single ended forstærker, baseret på et EL34, med 470 volt på anoden, så er du af hensyn til den maksimalt tilladte anodeeffekt nødt til at vælge et arbejdspunkt, som giver dig en vældigt asymmetrisk klipning, da dit arbejdspunkt langt fra kan komme til at ligge midt på rørets arbejdskurve.

Måske står der noget her, som du kan bruge?

http://www.aikenamps.com/ClassA.htm

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk