Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Sikringsholder.. - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 26-01-2011
    kl. 18:43

Ruben Vendelbo

Sikringsholder..

Jeg er stor tilhænger af sikkerhed når det gælder højspænding. EEN enkelt fejl kan koste livforsikringsselskabet mange penge :-) Hvad er jeres erfaring med sikringsholdere i selvbyg? Nogle steder ser man sikringsholderen monteret på printet/boardet, andre steder monteret i chassiset i en "lukket" sikringsholder. KUNNE man forestille sig en sprunget sikring lave potentielt farlig ravage, hvis sikringsholdere er monteret "åbent" på printet/boardet? Eller er jeg bare paranoid?

Svar på dette indlæg
  • 26-01-2011
    kl. 18:55

Søren Alwan

???

Nu består en velfungerende sikring vel af et glasrør med en tynd metaltråd inden i - Right? Forskellen til en sprunget sikring er så, at i sidstnævne er den tynde tråd brændt over. I allerværste fald er glasset også lidt sodsværtet...

Jeg ville være langt mere bekymret for, om du kan finde ud af at forbinde en chassismonteret sikringsholder korrekt..? Og om du kan finde ud af at sikre et givent kredsløb korrekt..?

Ellers handler det vist mest om bekvemmelighed og tilgængelighed. Visse sikringer opfylder jo så en rolle, som under alle omstændigheder ville nødvendiggøre, at man skulle "under hjelmen" alligevel, hvis de springer. Og så kan man vel i princippet lige så godt montere dem internt?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-01-2011
    kl. 19:36

Ruben Vendelbo

Joh..

jeg ville nok til en 15watt amp montere en 1A SB sikring på primærsiden af de 220 volt og igen en noget mindre - måske 0,1-0,2 A HT sikring på sekundærsiden i AC-kredsløbet inden ensretterdioderne. (Brokobling) Dioderne KAN jo kortslutte, og transformatoren er jo den dyre part.. Jeg ved godt der er forskellige metoder og placeringsmuligheder, men jeg tænkte på om nogen måske havde prøvet at glasset i sikringen ligefrem havde sprunget og smidt metalrester fra sikringen rundt i systemet.

Svar på dette indlæg
  • 26-01-2011
    kl. 20:56

Søren Alwan

Well...

hvis forstærkeren har katode-bias, skal du nok ikke gå under 0,2-0,25A på sekundærsiden, hvis den ikke skal springe i utide.

Et par 5-6,3 A sikringer på glødeviklingerne kan også redde din transformator, hvis et rør har en kortslutning mellem glødetråd og katode, hvilket ikke ville være noget særsyn.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-01-2011
    kl. 21:35

Ruben Vendelbo

Fint..

sidstnævnte havde jeg ikke tænkt over, men selvfølgelig er en transformer ikke meget værd, hvis 6,3 volt viklingen går.. det er da en billig sikring af lave, når man er i gang. Det bliver fast bias, som jeg dog laver justerbar med et par pots. Trækker katode-bias mere strøm end en fast bias, der er skruet helt op?

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2011
    kl. 01:59

Søren Alwan

Narh...

det gør den egentlig ikke ved nærmere eftertanke. Men den gør sådan mere konstant, hvorimod der er langt større forskel mellem tomgang og fuldt drøn med fast forspænding på rørene. Jeg plejer at bruge en 0,25 A sikring på højspændingen, hvis det er sådan en typisk 2xEL84 baseret fætter eller noget i dén stil...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk