Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
HJÆÆÆLP - Korg D3200 - Hjemmestudie - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 27-01-2011
    kl. 09:27

Kjeld Sørensen

HJÆÆÆLP - Korg D3200

Sidder der en superbruger af Korg D3200 - og har lyst til at dele lidt af sin erfaring med den.
    Har lige investeret - ikke arbejdet længe - men ift. "mit gamle båndstudie" for 25 år siden virker det lidt håbløst.
    1. problem. Det er ret svært at vide, hvordan man styrer Effekterne på de enkelte kanaler - aner ikke hvordan man regulerer "SEND" f.eks. på kanal 1 - ift på kanal 2 osv.
    Har det noget med Mastereffekter at gøre?

Og Kan man slet ikke sætte ekstern Rum/Echo osv på - og styre det, kanal for kanal, istedet for de sikkert meget prof interne kanaler.

Man aner stort set ikke, hvad det er man sidder og regulerer på, når man endelig har fået en effekt til at fungere - og så er der det med IN og TR.
    Det husker jeg heller ikke som noget problem før hen. På kanal 1 var der skruet lidt op for Rum - og så var den der både når man satte et instrument til - og når man igen afspillede det optagede på kanal 1 (?)
    - Er det mig, der er "åndsvag"?

Hvad er alle de 16 "SENDS" beregnet til - ER det "én send" til hver kanal" - og i så fald til hvilken effekt? - Eller er det 16 "sends" til 16 evt effekter - pr kanal?

.... Please ..... hvis nogen har lidt tid - og ved noget om det?

På forhånd mange tak!

PS - jeg lover hermed (Ama´r, halshug) - at hvis jeg selv kommer godt ind i maskinen, vil jeg gerne videregive denne viden (hvis jeg nogensinde kommer så langt) ... ha.ha.

mvh Kjeld Brem Sørensen

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2011
    kl. 11:53

Ruben Vendelbo

Kender det..

Man skal lære at tænke på en helt anden måde, når man starter med en flerkanals digital optager. (Jeg har selv en 16 kanals Roland + virtuelle kanaler )

Husk at den færdige lyd KUN er 2 kanaler = Venstre og Højre = Stereo.
    Og at alle dine tracks er rå monolyd - medmindre det er et stereotrack, men det er i princippet det samme som 2 monokanaler.

Hver af dine tracks kan du panorere venstre - midt - højre eller hvor du nu vil have det enkelte instrument til at ligge i stereobilledet.
    Og fra hver af dine tracks kan du også tage en "aflægger" og via sends sende ind i en mastereffekt, f.eks. en rumklang (nogle maskiner kan have flere forskellige effekter samtidig) Mastereffekten tager altså imod sends fra flere af dine tracks og lavet et rumklangsbillede der er blandet fra alle dine tracks. Output fra mastereffekten er OGSÅ "kun" et mixet 2 kanals stereo output. Den opfører sig som sin egen stereokanal, men den er ikke optaget, det er bare hvad du kan høre i hovedtelefonerne - eller monitorerne.

Men hverken dine panorering eller effekter er jo "brændt" ned på dine tracks. Hver af dem indeholder den rå ubehandlede mono-lyd af hvert sit instrument. Med mindre du har indspillet flere instrumenter (f.eks. trommer) på en kanal. Og med mindre du har sat rumklang på INDEN du har optaget.

Det er FØRST når du er tilfreds med dine indstillinger, at du vælger at samle de f.eks. 16 kanaler + rumklangslyden, og lavet et mixdown til 2 stereokanaler, som du efterfølgende kan brænde ned på en CD. Alt hvad du hører i mellemtiden er lyd der dannes "on the fly" og som ikke er gemt på disken. Mixdown er en selvstændig procedure, du kan få maskinen til at lave.

Fordelen er, at du kan lege med forskellige indstillinger, uden at ødelægge det rå signal.
    Ulempen er, at man let kan miste fornemmelsen af hvor lyden kommer fra, og hvordan man styrer det!

Der er kun een ting at gøre.. Læs manualen, prøv at forstå diagrammet over hvordan lyden kommer frem.. og prøv og prøv ! Det tager mange mange timer at lære sådan en maskine at kende !

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2011
    kl. 15:31

Kjeld Sørensen

Tak for den foreløbige hjælp - men det meste af det vidste jeg stort set godt - også "fra gamle dage"

Det svære ved denne her er, at det ind imellem er uforståeligt, hvordan man så regulerer og at kunne "følge ledningen" gennem effekter.

Lige nu har jeg eksvis indspillet en prøve, med flere forsk instrumenter, selvfølgelig på hver sin kanal - og også flyttet en guitar over i en anden kanal via AUX1 og ind igen - gennem extern equalizer osv

... og nu kan jeg pludselig ikke engang indspille en bas ... Kan sagtens høre den, mens jeg spiller - men så snart jeg afspiller er der alligevel ikke noget.
    Har prøvet 5-10 gange (????). Den slags synes jeg er noget underligt, når jeg forlods har fat i proceduren.

Men det med Manualen, ser ud til at være vejen (den lange..... ) - og den er ikke altid lige klar i mælet.

Tak for indsatsen.
    mvh Kjeld

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2011
    kl. 16:26

Ruben Vendelbo

Track

Hvis du kun kan høre din bas, men den ikke bliver optaget, skyldes det at du ikke har fået koblet den på din track, eller at du ikke optager den track den er koblet til. Du kan jo afspille nogle tracks, mens du optager fra andre. Men du kan også afspille de bestående tracks og spille bas igennem systemet, uden den bliver optaget, hvis den er kun koblet til IN bussen og ikke TR bussen eller "assignet" til tracken som det hedder.
    Hvorfor kører du guitaren ud og ind igen for at give den EQ? Er der ikke EQ i Korg'en? Du vil jo forringe signalet, hver gang du laver digital-analog og analog-digital konvertering som du gør i dit tilfælde. Det er bedst at bevare signalet digitalt. Det er dog altid en god idé at fjerne noget bas fra guitar mm. INDEN det optages. Bas fylder vildt meget i lydbiledet og kan ende ud med, at du får en mudret lyd og overstyring, uden du egentlig kan høre hvad årsagen er. Skær groft i bassen på alt andet end bas og trommer.
    Men du har ret.. manualerne er tit skrevet af nogle der allerede er for nørdede til at forklare det logisk for andre..

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2011
    kl. 17:50

Kjeld Sørensen

Tak-tak

.. håber, jeg finder hul igennem igen. ha.ha.

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2011
    kl. 20:02

Michael Frederiksen

Hej Kjeld

Jeg har en D3200, jeg er nok ikke superbruger, men anvender den da i stor stil.
    Send mig din E-mail på winchesters @ winchesters.dk så sender jeg dig mit tlf. nr. så kan du ringe til mig lørdag eller søndag.

mvh. Michael Frederiksen

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2011
    kl. 22:22

Kjeld Sørensen

Tusind tak for tilbuddet - meeen lige der er jeg på job - ude at køre bus. ha.ha.

Men hvis jeg har problemer, så vil jeg gerne kontakte dig hen ad vejen.
    Så kan du svare, hvis det passer dig, tidsmæssigt osv.

Har lige opdaget, hvorfor man ikke kan optage et ekstra instrument - efter at have lukket midlertidigt ned
    [Fordi projektet er Protectet/låst - og altså skal låses op først. ha.ha.]

... og sådan går det hele tiden - men heldigvis (langsomt) fremad.

Synes, det er lidt ærgerligt: Jeg ville nemlig gerne til at LAVE MUSIK - og ikke nødvendigvis uddanne mig til STUDIE-INGENIØR, men der er vist ingen vej udenom, ser det ud til.
    Da var det "sgu godt nok lettere, da vi kørte med bånd". ha.ha.

Min mailadresse er Kjeldbrem@live.dk

MEN, når du nu skriver, så vil

Uanset hvad, så tak for indlægget.

mvh Kjeld Brem Sørensen

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk