Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Generelle stemmeproblemer - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 03-02-2011
    kl. 12:53

Henning Højen

Generelle stemmeproblemer

Jeg har ofte konstateret, at der kan være stemmeproblemer på guitarer, hvor det er vanskeligt - for ikke at sige umuligt - at få dem til at stemme i åbne og barré-akkorder uden at stemme om. Dette problem eksisterer ifølge min erfaring ikke med guitarer, der er forsynet med et 0'te bånd, såfremt sadlen er filet tilstrækkeligt omhyggeligt til, og at der ikke er fejl i stolen. Det 0'te bånd ses f.ex. på headless-modeller, og næste alle Gretsch's modeller fra 60'erne havde det. (Gretsch havde mange andre skavanker fra den tid!! - og de nyeste modeller har ikke det 0'te bånd, kun deres re-issue Country Gentleman '62 har det).
    Problemet med ikke at have det 0'te bånd er, at strengene "knækker" kraftigt i sadlen, hvorved de er "for-bøjet" et stykke ned i 1. posotion, og jo tykkere strengene er/ jo nærmere capstanen fra stemmemekanikken er ved sadlen, des mere udtalt er problemet. Det er særligt udtalt hos basser, idet strengene er både tykke og stive. Et vinklet hoved gør det ikke bedre - - -
    Dette problem kan der IKKE kompenseres for i stolen !!!!!
    Den slags fejl kalder jeg initialfejl, og dem kan kan ikke gøre noget ved i den forstand, men Buzz Feiten har lavet noget med at prøve at eliminere fejlene ved at ændre på sadlen, så man gør de berørte strenge længere. Jeg er af den overbevisning, at det er en ulogisk vej at gå, der er ikke nogen ide i at prøve at rette fejl ved at lave nye - - - Buzz's guitar var-så vidt jeg husker- en Strat.
    Det rigtige vil være fra starten at forsyne gribebrædtet med et 0'te bånd, men stadig være omhyggelig med at file sadlen til samt sørge for, at der er en fornuftig afstand fra sadelen til det 0'te bånd, Det er en selvfølge, at stolen har en justeringsmulighed til at afstemme intonationen med.
    Det 0'te bånd har endvidere den fordel, at strengene lyder ens, om de er løse eller klemt ned med fingrene - - -
    Jeg har en fornemmelse af, at grunden til, at dette efter min mening fremragende princip ikke anvendes af de "serøse"guitarbyggere, er, at det forbindes med de billige og dårlige østeuropæiske guitarer, der blev importeret for mange år siden, havde det 0'te bånd, og at det deraf blev bragt i miskredit.
    Desuden er det også muligt, at det er violinbyggere, der fra gammel tid har lavet de guitarer, som de gamle virtuoser trakterede, og så er "fejlen" bare fortsat. Der er også den mulighed, at man gør "som man altid har gjort" - - -
    Jeg er lykkeligvis i den heldige situation, at jeg selv kan lave mine guitarer, og de bliver forsynet med et 0'te bånd.
    Min bas er en Washburn Status, og den har ingen intonationsproblemer.
    Med venlig hilsen
    Henning Højen

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2011
    kl. 14:22

Søren Alwan

Jamen...

tillykke med det. Der kunne vel også være dén forklaring på det manglende 0. bånd, at de løse strenge lyder forskelligt, afhængigt af, om der er sådan et 0. bånd eller ej? Jeg ville f.eks. nødigt undvære dén helt særlige klang, som de løse strenge på mine Strater har...

Men er selve problemet med stemningen i virkeligheden ikke noget mere komplekst, end hvad der blot kan henføres til, at man "vrider" strengene lidt, når man trykker dem ned i de første par bånd? I så fald ville der jo ikke være nogen problemer højere oppe ad halsen. Hvis jeg ikke tager helt fejl, er vi nærmere ude i det allestedsnærværende problem med dén måde, som vores "vestlige" tempererede stemning er skruet sammen på, sådan at intet interval (udover oktaven) stemmer 100%. Og stemmer man så en guitar, sådan at én akkord stemmer 100%, så er den "møgmuggen" på nogle andre. Jeg har svært ved at se, hvordan et 0. bånd skulle afhjælpe disse helt fundamentale problemer.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-02-2011
    kl. 15:39

Henning Højen

Mit indlæg

Hvis du havde læst mit indlæg ordenligt igennem, ville du have bemærket, at problemet er den "initialbøjning", der sker i første position på de tykke strenge, fordi de bøjer for brat over sadlen, idet vinklen over sadlen til capstan'en på stemmemekanikken er meget "brat". Den bøjning af strengen i første position, der foregår her, kan man ikke justere sig fra. Den ødelægger intonationen.

Svar på dette indlæg
  • 10-02-2011
    kl. 15:51

Søren Alwan

Jamen...

jeg mener skam, at jeg ret nøje har læst dit interessante indlæg igennem. Jeg tillader mig så blot at påpege, at dét problem, du nævner, ikke er det eneste (og måske heller ikke det største?) stemningsproblem, man har på en guitar eller bas.

Som du selv nævner, kan en for høj saddel (eller måske blot en saddel generelt?) give problemer med intonationen i de første par bånd. Jeg kan nu ikke se, at det skulle have noget at gøre med, hvad der sker mellem sadlen og stemmeskruen (omend her så sker klangligt interessante ting). Og det er da fint, hvis du har fundet en løsning på dette problem, som virker for dig. Men det løser jo altså ikke de andre stemningsproblemer, man kan have - f.eks. det helt grundlæggende problem med, at vores tempererede stemning gør, at ingen intervaller stemmer helt. Og det er jo dét problem, som forsøges løst ved systemer så som Buzz Feiten, Earvana, og hvad de ellers hedder. Hvor godt det så lykkes, skal jeg ikke kloge mig på...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-02-2011
    kl. 16:36

Henning Højen

tremperering

Iøvigt er guitaren født tempereret, dvs at forholdet mellem to på hinanden følgende toner er konstant, det er guitarens gribebrædt beregnet efter.
    Det var Bach, der først stemte klaveret tempereret, idet han stemte det - næppe hørligt - falskt, med det resultat, at man nu kunne spille på det i alle tonearter. Det kunne man ikke med det "rent-stemte" klaver. Som en hyldest til sin opdagelse skrev han toccataer og fugaer i samtlige tonearter. Så guitaren skal IKKE stemmes tempereret, det er noget vrøvl. Og ja, Fender kan have intonationsproblemer - - -

Svar på dette indlæg
  • 10-02-2011
    kl. 17:40

Søren Alwan

???

Jo, tak - jeg er skam ganske bekendt med "Das Wohltemparierte Klavier", der jo netop markerer, introduktionen af den tempererede stemning, der gjorde det muligt for første gang at spille stykkker i samtlige tonearter på samme instrument.

Hvordan pokker ville du f.eks. spille sammen med et "tempereret" klaver på en guitar, som ikke var stemt på samme måde? Det ville da lyde skrækkeligt. Så jeg ville ikke være helt så skråsikker, hvis jeg var i dit sted og affejede andres udsagn som det rene vrøvl...

Men til gengæld kunne jeg godt fristes til at bruge et lignende udtryk om din påstand om, at en guitar er "født" tempereret, sammenhæng mellem båndene osv.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-12-2011
    kl. 20:54

Henning Højen

Temperering

Hej Søren Alwan,
    Jeg mener, jeg fandt din mailadresse, og jeg regner med, at du fra mig har modtaget den matematiske model, man beregner båndafstandene efter - i det mindste kom mailen ikke retur - og denne metode er den matematiske baggrund for den tempererede stemning. Du kan f.ex. gå ind på StewMac's hjemmeside og finde deres metode, den vil stemme 100 % med min metode. Uanset om du kan lide det eller ej, er guitaren altså født som et tempereret instrument, hvilket gælder alle båndede instrumenter - - medmindre Buzz eller andre har pillet ved dem - -. Der vil i den henseende ikke være problemer med at spille guitar sammen med et tempereret klaver.

Svar på dette indlæg
  • 20-12-2011
    kl. 21:57

Søren Alwan

Jo-jo...

Der landede for noget tid siden en temmelig lang smøre med den generelle karakter "Se selv, jeg har ret i alle mine påstande" i min indbakke. Nu er det så ikke nogen selvfølge, at bare fordi man muligvis kan finde min private mailadresse ved at lede lidt, at jeg så nødvendigvis lyster at fortsætte en temmelig akademisk diskussion i det uendelige i private rammer. Med mindre der er økonomiske interesser eller lignende forhold involveret, som kan gøre det nødvendigt at fortrække til privaten, synes jeg, at det er dårlig stil, når tråde som denne og flere andre (fra andres hånd) pludselig af mere eller mindre uforklarlige årsager skal flyttes over i min private mail. Det er vel ikke dét, der er meningen med at starte en diskussion på et offentligt debatforum?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-12-2013
    kl. 14:20

Henning Højen

0te bånd

Hej Søren,
    Godt ord igen, det var skam ikke for at genere dig, men bare sende en generel oplysning om, hvilken metode man bruger for at fremstille gribebrædtet på et båndet instrument, og jeg havde ikke andre muligheder for at bidrage, eftersom jeg ikke kan sende tegninger og lignende her på forummet.
    Jeg skal nok undgå at bruge din mail adresse igen, bare rolig. Jeg vil lave mine båndede instrumenter tempererede, som alle andre gør - - -

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2011
    kl. 23:01

Rikki Stovell

hvor om

alting er, så er det tros alt lykkes at lave mange fede numre, melodier, sange m.m. som lyder ganske godt, om guitaren har et 0,te bånd eller ej. Så måske er det en af de problemstillinger, som måske findes, men som det ikke giver meget mening at bruge tid på.

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2011
    kl. 13:40

henrik seidenfaden

næ...

man skal jo nok passe på at ikke høre (i dette tilfælde) sig blind på et problem som dette. Det er jo bl.a. også een ud af mange årsager til at guitarister ofte foretrækker forskellige guitarer til forskellige sange med bestemte akkorder o.s.v. og derfor slæber et helt arsenal af guitarer med på tour. Hvis en strat ellers er sat godt op synes jeg at det er den guitar hvor problemet (til mit spil) er absolut mindst.

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2011
    kl. 23:58

Ove Dalgaard

Vupti Pede????

Stem guitaren en halv tone baglæns, på med capo i 1.bånd og Vupti så har man 0`te bånd???????? og alle problemer løst, oder......

Svar på dette indlæg
  • 08-02-2011
    kl. 16:42

Xx Xx

Joh, måske,

hvis man ikke er så nøje med, hvad det gør ved strengespænding/mensur - og så at prikkerne sidder forkert, samt at man har et bånd mindre til sidst... :)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 10-02-2011
    kl. 23:22

Ove Dalgaard

Hej Evan og andre

Hvor der stemmes, der spildes og spilles :-)

Svar på dette indlæg
  • 21-12-2011
    kl. 22:46

Jan Ussing Olsen

Og så er der jo

de specielle guitarer, hvor båndene er 'skæve' og 'snørrebåndede' specielt fra 1-5 bånd! Er der nogen der har erfaring med dem?

Og for at sidetracke diskussionen helt. Har I det også nogen gange sådan, at selv om guitar, pedaler og forstærker etc er indstillet NØJAGTIGT som de plejer, så lyder de ikke helt som de plejer. Nogle dage stemmer og lyder alt perfekt og andre dage kan man fintune i en uendelighed og blive distraheret hele øveaftenen, fordi det lyder af H til? Det må vel være 'psykisk'? Måske skulle man prøve nogle 'lykkepiller', som efter sigende skulle gøre opfattelsen mere 'lineær' (men det er selvfølgelig endnu en ny sidetrackning). Hilsen Jan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk