Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hjælp til finish og relic af guitar - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 05-02-2011
    kl. 23:43

Andreas Christensen

Hjælp til finish og relic af guitar

Hej med jer.
    Jeg skal i gang med at bygge en ny strat til samlingen. Jeg har tænkt mig at købe krop og hals hos Warmoth og har desuden en idé om selv at male og lakere.

Kroppen skal være sort og så skal guitaren i øvrigt gerne se gammel,slidt og smadret ud.

Jeg er i den grad i tvivl om hvilke materialer jeg skal bruge til maling og finnish. Har dog en idé om at I vil foreslå nitrocellulose ;-). Hvad skal jeg bruge af maling og lak.?

med hensyn til halsen, så skal den jo gerne se gammel ud. Hvis man bare lakerer den, så kommer den jo til at ligne en ny hals velsagtens. Skal man blande et eller andet i lakken for at få den der "amber tint".?

Og så til relic delen. Jeg har lidt en idé om at lade mig inspirere af John Mayer's Black One, dog med en lidt mindre slidt krop. Mit spørgsmål er så: skal jeg give krop og hals tæsk før eller efter de er blevet lakeret.?

Er der i øvrigt nogen der kender til nogle gode relic tekniker.?

Håber at der er nogen af jer der kan hjælpe.

Mvh. Andreas

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 00:12

Søren Alwan

Lad dog...

være og slid den istedet naturligt ved at spille på den. Jeg har endnu til gode at se sådan en omgang "smajremandsværk", som havde ret meget til fælles med, hvordan naturligt slid ser ud.

Jeg har også en helt personlig teori om, at brugtmarkedet om et par år vil bugne af billige tilbud på egentlig ganske gode, men maltrakterede guitarer, når denne relic-craze går af mode igen. Men nu må vi se...

Én ting står dog vist ret fast: At få en guitar til at se ud som om, at den er "ægte slidt" er meget svært. Ellers var der vel nogle flere, som gjorde det? Og jeg tror ihvertfald ikke, man skal regne med at kunne lave et bare nogenlunde resultat, hvis man ikke har prøvet det før. Så personligt ville jeg nok lige sove en gang eller to på beslutningen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 00:38

Andreas Christensen

Hej Søren

Tak for svaret. Hvad med mine spørgsmål med hensyn til maling og lakering.? Har du nogen gode råd til hvilke materialer der skal bruges der.?
    Særligt det med at få en lidt "aged" glød til finishen på halsen.

Mvh. Andreas

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 00:55

Søren Alwan

Nu...

ved jeg ikke, hvad dine forudsætninger for at gå i gang med dette er. Men selv med min beskedne indsigt tør jeg godt påstå, at en perfekt lakering - især af halsen, som jo helst skal være "glat som en barnenumse" - ikke er noget, man sådan lige laver. Og da især ikke med celluloselak, som jeg synes, giver den klart lækreste følelse på en hals (vi er ikke på vej ud i en halvreligiøs diskussion om lyden af forskellige laktyper her) - det er vist noget med 10-20 ultratynde lag hjerneopløsende lak i støvfrie omgivelser + tilhørende mellemslibninger osv. osv.

Men selve farven er vist blot enten at give selve træet en let bejse først. Men som sagt: Jeg er på ingen måde ekspert på dette område. Jeg ved blot, at især når det kommer til lakarbejde, kan man virkeligt skille drengene fra mændene blandt guitarbyggere...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 10:35

Morten Lyse Pedersen

Jeg ville

heller ikke kaste mig ud i at lakere selv, hvis jeg ikke havde forudgående erfaring med at arbejde med den slags materialer.. - Men det kommer jo helt an på, hvor du vil hen med projektet..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 10:57

Andreas Christensen

En gang

skal jo være den første ;-).. Jeg har også tænkt mig at øve mig lidt først på et andet stykke træ førstog hvis det skulle gå galt, så er Warmoth dele jo ikke så voldsomt dyre.
    Jeg er stadig lidt på bar bund med hensyn til hvilken type maling jeg skal bruge.
    Den skal jo som sagt være sort. Nogen der ved noget om det.?

Mvh. Andreas

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 11:47

Ove Dalgaard

Relic

Hej Anders, jeg er også tilhænger af det slidte udseende (se bare på mig....). Købte en Squirer Tele og gav den hele turen, med synes jeg fornuftigt resultat. Jeg overfaldt herefter min Mexico Strat, og gav den samme tur. Har nogle fif, men er absolut ingen ekspert. Der findes videoer på Youtube om hvordan man kan og så sandelig også, hvordan man ikke skal gøre det. Pas på det ikke bliver overdrevet, men "slid" den der hvor naturlige skader/slid vil forekomme. kan evt sende billeder, hvis du er interesseret.
    o_dalgaard@hotmail.com

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 12:17

Claus Boisen

Relic

Hej Andreas

At lave en relic guitar der ser ” rigtig ud” er ikke helt så enkelt.
    For dit vedkommende skal du have kroppen lakeret i en sort højglans
    med spejlblank overflade. Det i sig selv kræver tid, samt dyre materialer
    Eks. grunder/grainfiller + sort + klarlak. Kroppen skal vandslibes. poleres.
    Endvidere kompressor. sprøjte pistol, maske, samt temp, styret lokale.
    Det er stadigvæk mulig at købe nitro lak i DK men vand baserede lak fungere ligeså fint.
    Herefter kan du så begynde at lave hærværk på din funklende guitar
    med eks sandpapir, fil, osv. og til sidst smøre de ”åbne sår” med vand/olie med
    støv/skidt/jord i.
    Hardwaren ( ikke elektronik) kan du komme i en spand med jord og lidt vand og sætte udenfor Indtil det begynder at irrer.

Jeg har samlet flere guitarer af Warmoth dele og de er fremragende, men med shipping og det danske moms og told helvede, bliver de pænt dyre inden de er i DK. !!!

Et alternativ kunne også være at købe en alm brugt strat på Ebay og hærge den !!!
    Fås fra 500 $ og op det vil spare dig meget tid og en del penge.

Hvis du vælger at bruge penge på en semi custom guitar, syntes jeg du skal overveje grundig om du vil lave relic !! Som Alwan siger så vil dette mode fænomen nok forsvinde om nogle år.
    og Fendes relic Tacocasters ( made in Mexico) kan købes for lommepenge !!!

God fornøjelse

Mvh

Claus

www.greenriver.eu

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 16:13

Andreas Christensen

nå jo

men hvis man køber warmoth dele uden finish, så er det slet ikke så galt. jeg tjekkede det lige. Jeg kan købe en hals og en krop for ca. 2500 kr. plus dansk told selvfølgelig. det er da til at leve med.
    Da jeg ikke har prøvet at lakere en guitar før selv, forventer jeg ikke at resultatet bliver lige så godt som på en original Fender, jeg vil bare gerne prøve, også fordi jeg synes at det er sjovt selv at lave sådan nogle ting :-)

Med hensyn til malingen, så har jeg hørt flere steder fra, at man skal bruge samme type maling, som bruges til biler. Er det rigtigt.?

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 17:06

Claus Boisen

Maling

Jeg har lakeret 1 tele med Nitrolak fra en Autolak forhandler og det blev rigtig godt. De Warmoth guitarer jeg samlede, malede jeg candy apple red. lakken købte jeg hos ALSAs forhandler i Holland . Alsa har en fantastisk række af effekt ,transparente, special lakker prøv at tjekke deres hjemmeside .
    http://alsacorp.com
    Stewmac. com har det meste af det du skal bruge i små bøtter osv.
    Hvis du maler med vandbasere lak som jeg vil råde dig til skal du bruge en sprøjte pistol med 1,4 mm dyse. max 3,5 bar. Vand baseret lak er næsten som vand !!! så små tynde lag !!!

Hvis du vil have flere tekniske detaljer mht til proces, arbejdsgang osv er du velkomme til at kontakte mig via min hjemme side

Mvh

Claus

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 18:32

Andreas Christensen

hej igen claus

virkelig god side den der stewmac.com. bare ærgeligt at man ikke kan købe deres maling, lak osv., da de ikke shipper disse varer med luftpost. Kender du et sted i DK hvor man kan købe tilsvarende produkter.?

Mvh. Andreas

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 20:41

Claus Boisen

Maling

Stewmac sender deres vandbaseret lak til DK uden problemer.
    Forslag
    1. Køb deres grainfiller i hvid ( påføres, slibes så kroppen er silkeglat overalt)
    2. sanding sealer evt med noget farve i ( sprøjt 4-10 tynde lag, vandslib til silkeglat
    3. køb her i DK en matsort spray dåse i god kvalitet
    (opbevar den varmt eks. ved fyret indtil den skal bruges, sprøjt 4-5 tynde lag med ca. 20 min. interval. kaldes vådt i vådt.)
    4. køb stewmac topcoat high gloss ( sprøjt ca 10-15 tynde lag, lad det tørre i ca 3 uger, vandslib med korn 1000 derefter 1500 og slut af med 2000. Kroppen skal være silkemat over det hele, der efter kan du polere den spejl blank.

Hvis du bruger forskellig farver i de lag du giver kroppen vil de blive at se når du hærger den igen.
    Autolak farvecenter Lesonal i Horsens har et et udvalg af forskellige lakker du også kan bruge, de sælger i små mængder

Hvor i landet bor du ?

MVh

CLaus

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 20:58

Andreas Christensen

det lyder som om

at der er noget at komme efter her :-). Jeg bor i København.
    I øvrigt, tak fordi du introducerede mig for stewmac.com. Fantastisk side. Har du erfaring med noget at deres værktøj. Jeg overvejer nemlig at købe deres Basic Setup Kit.
    Er det ligemeget hvilken sort spraymaling jeg køber eller er der noget bestemt du vil anbefale eller måske ikke anbefale.?

Mvh. Andreas

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2011
    kl. 22:12

Claus Boisen

Stewmac

har stort set alt til guitarfolket. Deres værktøj er som regel special fremstillet og i god kvalitet, har købt mange ting hos dem gennem tiden og altid været tilfreds.
    Husk blot på at der altid kommer Dansk moms + told+ gebyr for at tolddeklarer
    Så når du bestiller skal det være for at beløb hvor det kan svarer sig.
    Mht til spray maling, så køb det hos en maler forretning og lad være med at købe det billigste, jeg kan ikke anbefale noget bestemt mærke.
    Blot sørg for at lave en prøve pind du kan øve dig på.

Mvh

Claus

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk