Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Justering af sanganlæg - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 07-03-2011
    kl. 11:02

Max Kristiansen

Justering af sanganlæg

Findes der mon en kyndig person som evt. gider kigge forbi vores øvelokale i Brønshøj og hjælpe os med at få det maksimale ud af vores sanganlæg, hvor vi kæmper med at få sangen høj nok i forhold til instrumenterne.
    Vi har en Behringer powermikser PMP5000, 2 x TSM Live box 118 med TSM 215 toppe og som monitorforstærker Omnitronic 2 x 450 W med 4 x Thorton gulvmonitorer, så grejet skulle være OK, det er bare lige det med at få knapperne til at stå rigtigt.

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2011
    kl. 16:22

Morten Lyse Pedersen

Ville der ikke være mere

fremtid i, at lære at gøre det selv..? - Jeg mener, hvis I skal ud at spille, eller i på en eller anden måde får brug for at ændre noget. Det er ikke "rocket science," men der er en del små faktorer, man skal være opmærksom på. Prøv at præcisere jeres problem lidt, så skal jeg gerne se om jeg kan biddrage med noget..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 08-03-2011
    kl. 08:59

Max Kristiansen

Du har helt ret, det er også for at lære at gøre det selv at vi er ude og hente hjælp.
    Vores store problem er hyl og at vores sanger skal skrige for at kunne trænge igennem.
    Vi ved godt at den enklel løsning er at skrue ned for instrumenterne, men det er i praksis svært når udtryk og balance skal bevares.
    Hvad vil du foreslå ?

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2011
    kl. 21:59

ESKILDSEN bjarne

høre mere

smid mig lige en mail

eskild @ cselydteknik.dk

Svar på dette indlæg
  • 08-03-2011
    kl. 22:10

Morten Lyse Pedersen

Lidt hjælp.

Lad os starte fra bunden. I kører så et par speakons ud af powemixeren og ud i TSM boksene. Er der delefilter indbygget i dem, så I får adskildt top og bund..? Ellers vil I aldrig få noget brugbart ud af dem.

Dernæst. Er højttalerne placeret fornuftigt i forhold til jeres mikrofoner..? Ang. placering skal I være opmærksomme på såvel monitors som front. Hvis I kan prøve at fastslå om piveriet skyldes monitorer eller front, bliver det nemmere for jer at slå det ihjel.

Dernæst må jeg bare lige sige hvad du godt ved. Jo mere anlægget skal kæmpe mod jeres instrumenter, jo sværere får i ved at styre det. - I kommer ikke uden om det.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 10-03-2011
    kl. 08:29

Casper Knudsen

I spiller sikkert for højt.

Det er jo ofte trommerne, der lægger niveauet i øveren, så derfor kan det godt betale sig at prøve at dæmpe dem, eller sætte nogle plexiglasplader op rundt om dem for at skærme for lyden (som man f.eks. gør i Gospelkor), ligesom det ofte kan betale sig at lyddæmpe lokalet, eller at lave nogle skråtstillede vægge i det, så lyden ikke kastes direkte tilbage.
    Det må være muligt at låne en bog på biblioteket, der vist nok hedder "Rock og uld" og handler om at bygge øvelokaler.
    Det handler også om at spille lavere i øvelokalet, men det kan godt være svært at vænne sig til når man er en rask dreng, der gerne vil afreagere :o)

Svar på dette indlæg
  • 09-04-2011
    kl. 18:38

Morten Jacobsen

Øvelokale

Jeg vil give Casper Knudsen ret i at det at dæmpe og prøve at gøre øvelokalet bedre er altafgørende for en fornuftig øver. Jeg ved ikke hvor stort jeres lokale er men jeg kan kun sige at jeg selv har erfaring med at man gerne vil give den gas og at hyl og skrig desværre kommer ret hurtigt i et mindre lokale. Vores første lokale var helt firkantet 6 x 6 meter. I dag spiller vi et lokale der er 12 x 14 meter med 3 meter til loftet. Så kan man give den gas. Og vi fandt jo hurtigt ud af at alt det der rumlen og hyl og skrig simpelthen var fordi lydtrykket var alt for kraftigt til det lille lokale. Så gør noget ved jeres øverum og så lav en fremgangsmåde at indstille jeres lyd på.

F.eks
    1. Trommer og bas skal passe lydtryksmæssigt sammen. Det skal være en 3. mand der tilpasser styrken.
    2. Guitar eller guitarer skal passe til trommer og bas. Igen en 3. mand som tilpasser (f.eks forsangeren)
    3. Trommeslageren tilpasser mic til sangere mens bas og guitarer giver den gas.
    4. Spil

Det er ikke "rocket science" men for fanden hvor er det svært hvis alle siger 1.2.3 og så bare håber det bedste.

Svar på dette indlæg
  • 09-04-2011
    kl. 18:51

Morten Jacobsen

Og husk at bare én spiller for højt ødelægger det alt. Så man skal fra starten være enige om at man godt må "være lidt efter hinanden". Der er ikke noget værre end sådan en gang musikere som mener at "de skal fanme kunne høre mig, og så er jeg sådan set ligeglad med de andre". Det kan godt ske at mange guitarister og tangentspillere bander trommeslageren langt væk for de synes han spiller for højt. Men der er grænser for hvor langt et trommesæt kan skrues ned i styrke. Og når trommeslageren så giver den gas og bassisten følger med har især mange tangentspillere tendens til at blive alt for kraftige. Så gør det klart i bandet hvem der har hvilken plads og hvem der kan skrue ned og hvem der ikke kan.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk