Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Støjende komponenter i (billige) pedaler - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 03-04-2011
    kl. 00:10

Ove Dalgaard

Støjende komponenter i (billige) pedaler

Hvilke komponenter er mest modtagelige for støj i de billige "Øst-pedaler". Ved godt man ikke kan lave "state of the art" ud af næsten ingenting, men noget må der da kunne hentes oder was? Det drejer sig især om Chorus og Flanger.

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2011
    kl. 00:17

Steen Kristensen

Tja..

Silver mica caps er altid et godt sted at starte :-)

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2011
    kl. 02:08

Søren Alwan

Undskyld...

Men hvad skulle det hjælpe?

Jeg ville da nærmere tro, at man skulle kaste et blik på selve de aktive komponenter i pedalerne. Om det så er til/kan betale sig at skifte dem, er nok en helt anden sag...

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2011
    kl. 20:36

Steen Kristensen

Hr. Alwan, den må du selv...

tage op med Robert Keeley, som sværger til mica caps! Tråden handler om støjende komponenter og Keeley bruger netop mica caps til at fjerne støj i sine mods af Boss, Ibanez etc.

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2011
    kl. 23:56

Søren Alwan

Narh...

min gode mand! Nu tror jeg vist, at du lægger ord i munden på hr. Keeley... Man kan mene, hvad man vil, om hans virke. Men jeg er sikker på, at hr. Keeley ved bedre end til at påstå, at sølvglimmerkondensatorer skulle formå at fjerne støj fra pedaler eller andre kredsløb. Det er muligt, at de kan fjerne alt fra forvrængning, "varme", "personlighed" og "signaturlyd". Men støj - nej!

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2011
    kl. 07:09

René Shelløe

Det afhænger jo...

Det er ikke alle pedaler det er nemt at gøre noget ved. Hvis det er surface mount komponenter synes jeg godt nok det er svært. Jeg ved godt at nogen sagtens kan arbejde med dem, men der er jeg nok bare ikke en af dem!
    Der kan godt være komponenter som ikke er støjsvage, men det kan også sagtens være selve opbygningen af pedalen. Her tænker jeg på at kassen den er i måske ikke er ordenligt afskærmet. Det kan også være ganske almindelig dårlig design af det elektriske.
    Når du nævner chorus og flanger er de jo begge en form for "delay-pedal" og selve delaychipsne kan der nok ikke rigtigt gøres noget ved. Det er da muligt at der kan skiftes en opamp her og en kondensator der, men der er nok ikke en mirakelkur hvis udgangspunktet ikke er særligt godt.
    Kan du evt. være mere konkret med hvilke mærke og model du tænker på?
    Hvis ellers dit engelsk er til det så læg et smut forbi diystompboxes.com eller freestompboxes.org og spørg/kig i forumerne.

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2011
    kl. 10:43

Ove Dalgaard

DG-Electronics

Det drejer sig om ovennævnte pedaler. De er købt sådan, at hvis indmaden ikke levede op til forventning, kunne chassiet bruges til andre projekter. De funker forbavsende godt til prisen, knap 200,-/stk, og chassiet fremstår forbavsende solidt.

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2011
    kl. 14:16

René Shelløe

Daphon

Det er kinesiske pedaler fra firmaet Daphon. De bliver solg rundt om i verden under forskellige navne.

http://www.effectsdatabase.com/model/daphon/e20/e20ch
    http://www.effectsdatabase.com/model/daphon/e20/e20fl

Jeg har aldrig selv haft nogle af dem, men hvis jeg husker korrekt er de til at arbejde med. Jeg tror ikke det er nemt at lave dem betydeligt støjsvagere. Du kan jo prøve at udskifte caps på dem hvis det er noget skrammel der sidder i. Det kan evt. gøre lyden lidt bedre og måske fjerne LIDT støj. Men forvent ikke mirakler. Du kan da sagtens smide andre op-amps i, men eftersom de nok ikke arbejder med nævneværdig gain tror jeg ikke der er meget vundet rent støjmæssigt. Derfor kan man jo sagtens finde på andre ting at ændre på... Til 200 kr. har man råd til at slippe legebarnet fri!

PS. jeg aner ikke hvad dit "elektriske niveau" er, men skal du sætte andre opamps i vil jeg til anbefale at du bruger sokler. Et par gode steder til den her slags legetøj er musikding.de og banzaimusic.com - begge er tyske sider (men med engelsk tekst hvis det foretrækkes)

Svar på dette indlæg
  • 05-04-2011
    kl. 00:06

Torben Vendt Hansen

Støj

Udskiftning af komponenter for at dæmpe støj er vist mest af alt et udtryk for ønsketænkning. Ikke at komponenternes kvalitet i alle tilfælde er ligegyldigt; men den basale konstruktion og lay-out/ledningsføring er langt vigtigere. De passive komponenter har specielt lille indflydelse herunder typen af kondensator.

Nogle typer keramiske kondensatorer kan udvise en meget svag forvrængning; men støj fra kondensatorer har jeg aldrig hørt om som et problem. De har jo typisk også en ret lav impedans i forhold til modstandene i et givent trin.

Skal man gøre noget er afskærmning og evt. udskiftning af kritiske aktive komponenter nok der man har den største chance. Men en form for re-design ville være langt bedre - det kræver til gengæld både viden, erfaring og lidt held!

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk