Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
TC Finalizer til Live brug - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 04-04-2011
    kl. 20:22

Søren Korsgaard

TC Finalizer til Live brug

Har i forbindelse med køb af en ny mikser fået et godt bud på en TC Finalizer. Nu ved jeg godt at den oprindelig er tænkt som en studie master effekt, men er der nogen der har prøvet den i Live sammenhæng ? Jeg forestiller mig at putte den enten på et par af aux kanalerne eller simpelthen inserte den på masteren så den bliver "sidste station" inden højttalerne. Nogen erfaringer eller gode forslag

Svar på dette indlæg
  • 05-04-2011
    kl. 08:49

Ruben Vendelbo

Kompression..

Jeg har selv en Finalizer, men bruger den kun i studiet. Årsagen er, at den så at sige "ødelægger" din live dynamik. På en CD har du relativt set et meget lille dynamikområde. (Forskellen mellem svageste hørbare lyd og kraftigste mulige lyd uden overstyring) Finalizeren er perfekt til at sikre dette. Resultatet på CD-en er, at dit lydbillede er meget kraftigere, da Finalizeren sikrer, at der kan "skrues højt op" uden at spidserne overstyrer. I live-sammenhæng er det sjældent en ønskelig effekt at udjævne lydniveauet så meget. Musikerne og sangerne der går igennem PA-et vil opleve, at de mister noget af deres dynamik, da Finalizeren "overtager". Dog skal det siges, at du har mange indstillingsmuligheder på Finalizeren, så jeg skal ikke afvise, at kan bruge den i visse sammenhænge, hvis du giver dig tid til at lege lidt med den. Den kunne måske være OK i sangkanalen, hvis din sanger har lidt problemer med at synge med jævn styrke. Eller til bassen. Prøv dig frem og lad dine ører dømme.

Svar på dette indlæg
  • 05-04-2011
    kl. 08:55

Søren Korsgaard

Er de filtre og dynamiske effekter så gode at de evt kan bruges i stedet for en decideret kompressor/limiter. Jeg har tænkt på en DBX 1066 eller lign og bruge den som ekstern effekt. Men man kunne jo bruge Finalizeren på to sangkanaler og så inserte dem. Jeg ved godt at det måske er overkill, men det er bare for at den ikke skal stå og samle støv i hjemmestudiet.

Svar på dette indlæg
  • 05-04-2011
    kl. 19:48

Ruben Vendelbo

DBX sidder i rigtig mange racks, men Finalizeren er absolut en kvalitetsprocessor, og med lidt indstilling tror jeg du vil kunne få noget godt ud af at inserte den i sangkanalerne. Men nok ikke med så voldsomme indstillinger som i et master mixdown til en CD. Jeg ville give den en chance.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk