Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
MusicMan 130 HD 212. - Hjælp. - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 06-05-2011
    kl. 00:17

Morten Lyse Pedersen

MusicMan 130 HD 212. - Hjælp.

Hej forum.

Tråden er nok mest henvendt til d.herrer Alwan, Reinau og Vad og skal betragtes som et par spørgsmål hvor jeg mener at have vurderet rigtigt, men lige søger enten en "thumbs up" eller en kommentar i den anden retning.

Jeg er pt. ved at kigge på forstærker som den ovenstående. En af de "tidlige," med rør-fasesplitter/-driver. Den har stået stille nogen år, og da ejermanden lånte den ud til en fælles bekendt der satte strøm til den, slog den mains sikringen. Han satte en ny i, og den holdt nogle minutter, hvorefter den også sprang. Han nåede dog at konstatere at forstærkeren ikke lød for godt, støjede noget og rumklangen var defekt.

Da jeg fik den ind af døren satte jeg strøm til og den startede op og lød, ganske rigtigt, ikke for godt. Et par minutter inde opstod der en ret markant brummen og 2 af udgangsrørene blev rødglødende. - Men altså ingen sprungne sikringer. Efter noget almen rengøring og en udmåling af rørene så det sådan ud, at Sylvania 12AX7 røret er noget dødt, men RSD EL-34'erne som der pt sidder i udgangen målte ganske ok. De er dog så mikrofoniske at de er "long gone." Netop det og den raslende mislyd det medfører i dette tilfælde, tror jeg er skyld i det rodede lydbillede forstærkeren pt. har. (Det blev dog noget bedre med et friskt fasesplitterrør.) Fejlen med den markante brummen og de rødglødende udgangsrør har jeg ikke kunnet fremprovokere igen og en korrekt bias-justering fjernede også det meste af den resterende støj. Jeg regner med at købe et sæt Electro Harmonix 6CA7 hjem til den; men for at gå med livrem og seler skifter jeg de modstande og elektrolytter der har med bias-forsyningen at gøre, (incl. styregitrenes seriemodstande,) samt fasesplitterens overførselskondensatorer. Et generelt tjek har ikke afsløret direkte defekte komponenter, men jeg tror dog at det beskrevne problem drejer sig om, at den ene side af effektforstærkeren har mistet bias-spændingen, right..?

Kan nogen i øvrigt skaffe et passende potmeter til biasforsyningen. Det er sådan en printmonteret CTS pt; som viser tegn på at have været noget varm..

Rumklangen er ordnet (en dårlig forbindelse) og ud over det vil jeg lige gøre et par pots fast, samt skifte de par modstande, kondensatorer og zenerdioder der leverer de +/- 16 VDC til solid-state forforstærkeren, da de bærer præg af at have været noget varme og leverer +15,5/-17VDC. (bias-potmeteret sidder bekvemt mellem disse komponenter og det er sikkert derfor at dét (potmeteret) viser misfarvning pga. varme..

Forstærkeren ligger 732 VDC på anoderne og 365 VDC på skærmgitrene, hvilket er over de 725VDC/350VDC, musicman beskriver i diagrammet. Når forstærkeren samtidigt ikke brummer og strømforsyningens elektrolytter ikke viser tegn på lækage, burde der vel ikke være nogen grund til at skifte dem pt, eller hvad..?

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2011
    kl. 02:40

Søren Alwan

Tjoh...

det lyder da umiddelbart meget fornuftigt. Hvad der har fået rørene til at blive rødglødende er jo svært at sige, set i bakspejlet. Er der ikke noget med, at fasesplitteren er lavet noget specielt i disse forstærkere, eller er det først på de senere?

Hvorfor lige EH-rør? Har "de kloge" sagt, at de kan holde til den høje anodespænding? Dét med høje spændinger plejer ellers ikke lige at være EH´s speciale...

De højere spændinger kunne måske skyldes, at den er tænkt til 220 volts brug..?

Og jeg ved ikke rigtigt: Hvis elektrolytterne ikke ser ud til at fejle noget, og de måler, som de skal, burde det jo være OK. Spørgsmålet er måske så nok bare, hvor længe det bliver ved med at forholde sig sådan. Hvis de har 30-40 år på bagen, har de næppe lige så langt igen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2011
    kl. 10:12

Morten Lyse Pedersen

Tak Søren..

Joh, fasesplitteren anvender kun 1 side af 12ax7'ern og fungerer vist nok som både anode- og katode-følger der så forsyner hver sin side af push-pull-trinnet. Et billede siger mere end tusind ord.:
    http://www.music-in.de/pics/hd130b.gif

Jamen fordi EH laver et et ægte 6CA7, lader jeg mig fortælle..? - De påstår selv at det skulle være en 100% kopi af Phillips 6CA7. Altså en tetrode. På nettet har jeg også gøglet mig frem til, at røret skulle være ganske godt til sådan en musicman, sammenlignet med de "moderne" EL34'ere (ingen nævnt, ingen glemt) som absolut heller ikke er vilde med cocktailen af så høje spændinger og så kraftige vibrationer. JJ laver også et 6CA7, men det er en "beam pentode," men måske såvel JJ 6CA7 som JJ E34L var bedre bud..? Og da det netop er vibrationerne der har aflivet de rør der sidder i nu, er det med de "dræbende spændinger" ikke det værste problem IMO. - Jeg modtager gerne et godt bud eller to.. :-)

Jah, det med elektrolytterne har du jo ret i. - Men rørene overlever næppe mere end et par års brug i sådan en ka'l her; (jeg har set steder på nettet, med folk der anvender dem flittigt der bemærker, at 5-8 måneder, så klager de ikke.. ) - Så den burde jo relativt hurtigt komme forbi igen.. :-)

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2011
    kl. 13:01

Søren Alwan

OK.

Jamen, det er jo blot sådan en forholdsvis almindelig katodyn-fasesplitter. Det er åbenbart først senere, at tingene bliver virkeligt mærkelige.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om de rør, du nævner. Jeg har ingen personlig erfaring med JJ´s 6CA7. Men deres KT77 påstås ellers også at være et af de få moderne rør, som har en reel chance i disse forstærkere. Hvor stor forskellen mellem JJ´s 6CA7 og deres KT77 så i virkeligheden er, skal jeg afstå fra at kloge mig på.

Jeg kan huske, at der på mit gymnasium (Ja, det er mange år siden) stod sådan en 130 watts karl. Og jeg vil næsten vædde med, at de Philips EL34´ere, som sad i (og spillede ufortrødent), var de originale fra 70´erne, hvilket så igen vil sige, at de nok havde 15-20 på bagen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2011
    kl. 18:09

Morten Lyse Pedersen

Ja, senere

får den et par LM307 OP-AMPS mere, der hvor fasesplitterrøret sidder i "min." Og dertil komme manglende mulighed for biasjustering samt et sindrigt transistorarrangement på udgangsrørenes katoder.

Og til det sidste kan jeg vist bare sige; fedt..! Hvis jeg lige falder over et sæt NOS Phillips EL34 snupper jeg dem.

Jeg tror dog nok, at en vis Marshall-freak i Skanderborg ville vride sig noget i tøjeret over at se sådan et sæt blive lammetævet nu om dage af en 2x12" Musicman combo, som jeg heller ikke tror lydmæssigt falder helt i hans smag..? :-D

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2011
    kl. 18:57

Søren Alwan

Ja...

Det skal da ikke være nogen hemmelighed, at jeg ville synes, at det var synd at sætte et par så eftertragtede og sjældne rør, der primært udmærker sig ved sin helt eminente måde at forvrænge på, i en forstærker, som vel er det tætteste, Leo Fender kom på sin hede drøm om at "get rid of distortion in guitaramps". Men folk må selvfølgelig gøre præcist med deres Philips- og andre NOS-EL34´ere, hvad de vil...

Og er det ikke noget med, at de senere Musicman-forstærkere styrer udgangsrørene via katoderne fremfor (styre-)gitrene?

Og for ordens skyld skal det lige siges, at der skulle have stået 15-20 ÅR i mit sidste indlæg. Havde det f.eks. været minutter eller timer, havde det jo ikke været så imponerende.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2011
    kl. 19:48

Morten Lyse Pedersen

Jo, det er netop dét

jeg henviser til, med at sige et "sindrigt arrangement på udgangsrørenes katoder.."

Alt i alt hjælper det dog ikke meget på at finde rør nu om dage, der kan klare forholdene i sådan en forstærker. På nettet kan der dog findes folk, der påstår at have gode erfaringer med såvel JJ KT77 eller E34L, samt Svetlana EL34 og Electro Harmonix 6CA7.

Måske jeg, mens jeg er på god fod med ejeren skal lade en bemærkning falde om, at vist vil nye rør hjælpe på dyret. Men lige hvor længe tør jeg ikke garantere..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2011
    kl. 21:28

Søren Alwan

Man kunne...

jo evt. også tage et kig over i KT88/6550-lejren...

Hvordan disse lyder i en Musicman, skal jeg dog ikke kunne sige. Men jeg kunne da forestille mig, at good´ol Leo ville henrykkes i sin himmel over resultatet :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2011
    kl. 22:13

Morten Lyse Pedersen

Jo, men 6550

de har da endnu lavere maximum ratings end EL34, i forhold til spænding. KT88 har en maximum på 800VDC på anoderne og 600V på skærmgitrene; men de 42W anodeeffekt kunne nok "come in handy.." - Worth looking into..!

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2011
    kl. 12:17

Morten Lyse Pedersen

JJ KT77 og 6CA7

er "beam pentodes." - Det er et "ægte" 6CA7 også, omend Sylvania m.fl hævder at det er tetroder. - Forskellen består i, om producenterne vælger at tælle de "stråle-forme-plader" som en beam tetrode/pentode har som et rørs 5. element - og dermed kalde den en pentode. Så valget for mig står mellem JJ KT77 og JJ 6CA7. - Som jeg nu nok vil foretrække frem for EH'erne.. Bob fra eurotubes, (der jo BESTEMT ikke er sen til at rose JJ uden omsvøb,) siger at han har installeret JJ KT77 og E34L i MusicMans uden problemer.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2011
    kl. 12:18

Morten Lyse Pedersen

supressor grid..?

Og hvad kalder man egentlig det 3. gitter i et rør på dansk..?

Ligeledes de der "beam forming plates"..?

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2011
    kl. 13:02

Søren Alwan

"Bremsegitter"

er den officielle, danske betegnelse for det tredje gitter i et pentoderør, så vidt jeg ved. Hvad man så kalder sådan en "elektronstråleformnings-elektrode, som alligevel ikke helt er et bremsegitter" på dansk, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg tror også, at jeg ville kigge i retning af KT77. Jeg har sat disse i forstærkere med høje spændinger - dog hverken 700 eller 800 volt på anoden, men f.eks. med ca. 550 volt på skærmgitrene uden problemer. Og jeg synes, at de lyder "pretty good" (og jeg lever ikke af at sælge JJ-rør). Jeg ved, at Trolle på 4Sound´s værksted har gjort sig nogle af de samme erfaringer.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 18-05-2011
    kl. 17:27

Morten Lyse Pedersen

JJ 6CA7

er nu installeret og lader til at fungere godt. - Hvor længe de holder, må selvsagt tiden jo så vise. Men forstærkeren fungerer nu som den skal igen; og den er da nok noget af det stiveste og reneste jeg nogensinde har sendt et guitarsignal igennem. Og det er jo nok hele meningen..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk