Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 09-05-2011
    kl. 10:33

Jacob Fræer

Hvordan skriver du en sang?

Hvordan skriver du en sang?
    Finder du først teksten, melodien eller guitaren?

Personligt kan jeg bedst lide at nynne en melodi jeg får i hovedet, og derefter putte tekst på og til sidst lave guitar akkorder til.

Nogen gange hænder det også at jeg finder på et fedt guitar riff, og bliver nødt til at gøre det omvendt, og lave en sang melodi til riffet. - Dog finder jeg dette sværere end førstnævnte.

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2011
    kl. 16:30

Sven Jakobsen

.

Omvendt af dig :-)
    Starter med guitar, så sætter vi trommer og bas på og til sidst en tekst.
    Kvintcirklen bliver da også flitigt brugt.

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2011
    kl. 10:54

Jacob Fræer

Kvintcirklen?

Hvordan bruger du kvintcirklen? Jeg er ikke teoretisk god i musik, så kan du forklare lidt, eller give et super link til en forklarelse af brugen af kvintcirklen, og ikke kun en grafisk visning af den?

Svar på dette indlæg
  • 16-11-2011
    kl. 16:33

Sven Jakobsen

Kvintcirklen..

Jeg har først set dit indlæg om brug af kvintcirklen nu.
    Jeg studere musik, så har lært at bruge den der igennem.. Derudover har guitaren.dk lavet en lille guide om brug af den.

Men i kortetræk så kan en sang hænge samme modalt, harmonisk, i bluesformer osv..
    Hvis vi tager en C-dur som udgangspunkt. Så kaldes den tone dit Tonika. Til højre for den har du en G-dur. Det er din dominat. Til venstre for har du en F, det er din subdominat. Hvis du bevæger dig ned til molarterne, hedder tonen over for et C Tonikaparallel, altså AM.. Det samme med dominat. Det er de nærtbeslægtede toner, derudover kan du bevæge dig vidre til nogle bidominanter osv.. Det er lidt svært at forklare hvordan, men det står så mange steder på nettet. Der er nogle få regler om at man ikke slutter på en subdominat foreksempel. Men Du kan altid flytte rundt, så dit tonkia bliver den ønskede tonart og de rundomliggende akkorder er beslægtede på samme med som før.. Håber det ikke blev alt for forvierende at læse :D

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2011
    kl. 21:06

Steen Kristensen

Du skriver en sang...

udfra følelsen, der er sgu ingen "rigtig" vej at gå! Det mest opfindsomme musik er der hvor du følger din egen overbevisning og ikke alle mulige regler! Du har nogen ideer til sange, nogen gange er det melodien andre gange er det teksten der kommer først! Eneste regel er sgu ligesom i livet.. følg dit hjerte.. halleluja og englene synger :-)
    Håber det hjalp og glæder mig til at høre det fuldstændig vildt, nyskabende, personlige musik fra dig engang når du bliver stor stjerne!!

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2011
    kl. 10:53

Jacob Fræer

Allerede igang!

Jeg er da allerede igang, min ven.
    http://www.youtube.com/user/jacobfraeer?feature=mhum#g/a
    Jeg begyndte her for en måned siden og har skrevet 3 sange.
    Inde på youtube siden er det sangene: Wandering, Social Criticism og Maybe.
    Det er mine 3 sange, og more to come.

Svar på dette indlæg
  • 28-02-2012
    kl. 21:12

Mie Haycock

Hvordan?!?!

Jeg har aldrig sat mig ned med det formål at skrive en sang på den måde i beskriver. Det er ikke sådan planlagt for mig.

Jeg vågner om natten med det i hovedet, sidder og dagdrømmer, er i bad eller andet... pludselig er det der bare og så skriver jeg det ned finder tonerne på guitaren.

Svar på dette indlæg
  • 15-02-2012
    kl. 03:30

Apunnguaq Schmidt

Jeg skriver mine sanger...

Først tekster også guitar og bagefter trommer og piano....
    Jeg synes det er nemmere..

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk