Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hjælp til DIY Pedal/Stompbox? - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 18-05-2011
    kl. 01:41

Lean Hansen

Hjælp til DIY Pedal/Stompbox?

Yes, så er der endnu en med ti tommelfingre og mangel på teknisk forståelse der er hoppet på "byg selv"-vognen -.-

Jeg har fundet mig et diagram/schematic som til mit "uheld" er håndtegnet og da min viden ca. rækker til at trykke på on/off-knappen på en pedal er det begrænset hvor meget, hvis overhovedet jeg kan se om det der står er korrekt =s

Jeg har forsøgt at renskrive det efter bedste evne, puha =s

ahh... jeg er så lidt gennemtænkt -.-

Hvor kan jeg flashe diagrammet/schematic? -.-
    (Diagram tilgår hurtigst muligt + flere spørgsmål!)

Og hvis en modstand ikke bare hedder... "500K" men "500KL", hvad står L'et så for?

Håber at i kan hjælpe med lidt af det trods min tekniske utjekkethed -.-

Mvh.
    L. K. Hansen

Svar på dette indlæg
  • 18-05-2011
    kl. 13:36

Søren Alwan

Mon ikke...

denne "modstand" er et potmeter, hvor L´et så indikerer, at der er tale om et lineært potmeter? Ja, jeg ved det ikke. Så det er rent gætteværk fra min side...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 18-05-2011
    kl. 13:51

Lean Hansen

Joh

Du har nok mere forstand på det end jeg, der er også en der hedder xxxKA hvilket jeg troede var en lineær "modstand"? =s

Jeg er som altid... forvirret -.-

Kender du et sted hvor jeg kan uploade diagrammet og så linke til det, jeg tror at det giver et bedre overblik, måske? ö

Mvh.
    L. K. Hansen

Svar på dette indlæg
  • 18-05-2011
    kl. 14:16

Lean Hansen

Så!

Photobucket!

Fancy ö

Her er et link til diagrammet:

http://s1198.photobucket.com/albums/aa447/Guitarhelt/?action=view¤t=IMAGE_653.jpg

Svar på dette indlæg
  • 18-05-2011
    kl. 14:30

Søren Alwan

Aaahh....

Wir wollen noch ein Verzerrer auf den Bühne schaffen..?

:-)

Nu skal man nok starte med at skelne mellem faste modstande og potmetre. Men "KA" kan brydes ned til, at "K" står for "Kiloohm" og "A" betegner et logaritmisk potmeter. Der er dem, som hævder, at A´et skulle stå for "Audio". Jeg tvivler dog.

Jeg sidder med en underlig fornemmelse af, at det bliver en laaang byggeprocces det hér... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 18-05-2011
    kl. 15:01

Ruben Vendelbo

Et forslag..

Det er ret svært at bygge noget første gang, hvis man kun har en tegning. Jeg vil anbefale dig, at starte med et byggesæt, og få noget erfaring den vej. Har du set http://www.effektpedaler.dk/group.asp?group=143

Svar på dette indlæg
  • 18-05-2011
    kl. 17:30

Morten Lyse Pedersen

Du skal starte

med at tilegne dig noget lærdom om hvordan de simpleste komponenter fungerer, noget jævn- og vekselstrømsteori, ohms lov og få lært at lodde pænt, hvis du ikke kan det allerede. Alt andet er i mine øjne håbløst.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 18-05-2011
    kl. 19:14

Asger Christensen

A for "audio"

Hej.
    Jeg har nogle gamle italienske potmetre med påskriften AUDIO efter værdien. Så- måske er den go' nok.
    Mvh

Asger

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2011
    kl. 13:21

Lean Hansen

Hold da op!

Jeg har muligvis forsøgt at gabe over mere end hvad der var muligt ö

Søren:
    Okok, logaritmisk potmeter, det er noteret! Det kunne jo være fantastisk hvis det her byggeprojekt var hobbygøgl med indbygget læreproces, så en lang byggeproces er ok med mig! =]

Ruben:
    Jeg tror at det er et godt forslag du er kommet med der, jeg tjekker siden ud! =]

Morten:
    Næste stop... Det folkekære bibliotek! Jeg har det med at sætte mig i håbløse situationer meeen mon ikke der er en løsning et sted! =]

Asger:
    Hmm, forvirringen er total! =D Jeg tror at jeg prøver et lagoritmisk potmeter, det lyder til at være den mest almene komponent af de to? ö =]

Og mange tak for alle jeres svar, jeg er sikker på at det nok skal få mig et stykke nærmere en funktionel pedal! =]

Mvh.
    L. K. Hansen

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2011
    kl. 13:23

Søren Alwan

Audio...

= logaritmisk potmeterkarakteristik.

Så det skal du ikke spekulere mere på i denne sammenhæng. Jeg tror, at en mere relevant og umiddelbart presserende bekymring ville være, om du har et layout til en printplade at bygge sagerne på...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2011
    kl. 14:06

Lean Hansen

hmm..

Jeg har intet, måske er et kit bare vejen frem? -.-

Mvh.
    L. K. Hansen

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2011
    kl. 17:23

Søren Alwan

Well...

der er, som jeg ser det, følgende muligheder:

1) Tegne det selv.

2) Lokke nogle andre til at tegne det for sig.

3) Droppe projektet og evt. lave et andet istedet.

Hvad er det egentlig for en kass´..? Det er tydeligvis en forvrænger. Men kan vi komme det lidt mere præcist? Og hvad skulle gøre denne superiørt overlegen i forhold til tusindvis af forvrængere, som allerede findes på markedet?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2011
    kl. 19:15

Torben Vendt Hansen

Fumlebræt...

... er også en mulighed. Det giver selvfølgelig lidt ekstra støj og kan ikke tages med på en scene. Men hvis formålet er at komme i gang med at rode med lidt elektronik er det da en nem løsning.

Eksempel:
    http://dk.farnell.com/3m/922306/breadboard-back-plate-terminals/dp/1854549
    (fra en prof. biks - men du burde kunne få noget tilsvarende i en hobby ditto).

/2rb1

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2011
    kl. 19:24

Lean Hansen

oh!

Det er sådan en man kan "teste" sit kredsløb på ikke?

Måske man skulle prøve det ö

Mvh.
    L. K. Hansen

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2011
    kl. 23:34

Torben Vendt Hansen

Præcis

- hvert punkt er et hul med en kontakt i og der er så lavet nogle faste forbindelser på forhånd. Der findes i øvrigt også prototypeprint med div. mønstre (f.eks. enkelte loddeøer, striber, IC fan-out). Man kan også komme langt med et råprint og en kniv (samt evt. selvklæbende kobberfolie og kapton tape)

Og så er der jo klassikeren samlemuffer/søm i spånplade; men den er vist lidt besværlig med operationsforstærkere :-)

Under alle omstændigheder - find dig nogle gode elektronik hobbybøger. Det er meget nemmere hvis man forstår bare lidt af hvad der foregår.

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2011
    kl. 19:22

Lean Hansen

wha..?

Tegne?

Snakker vi printplade? =)

Det er en 'Super tube screamer', Jeg tror ikke at den er bedre end så meget andet, jeg har bare en del fritid som jeg ikke bruger særligt konstruktivt og en "skabertrang" der nok minder lidt om en skruk kvinde, jeg er bare ikke skruk... eller kvinde.. -.-

Nu har jeg bare sat mig for at jeg vil lave en pedal og så vil jeg dælme også have den dertil hørende succesoplevelse! x]

Men hvis du har en nemmere pedal for en DIY-stompbox-Rookie, så lytter jeg meget gerne! =)

Jeg synes bare at sådan et færdigt købe kit tager lidt af spændingen =/

Mvh.
    L. K. Hansen

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2011
    kl. 22:42

Søren Alwan

Jeg ville...

hvis jeg ikke selv havde faciliteterne til at fremstille den fornødne printplade (well, det KAN selvfølgelig godt lade sig gøre at lave en "Point to point" pedal. Men dét er nok heller ikke det rette sted at starte, hvis det skal være noget Tubescreamer-agtigt), ville jeg nok som udgangspunkt starte med et projekt, som jeg kunne købe en færdiglavet printplade til. Subsidiært få én eller anden, som har de rette faciliteter, lokket til at fremstille en printplade til mig.

Måske der er noget her, som kunne være interessant?

http://www.generalguitargadgets.com/projects/17-distortion

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-05-2011
    kl. 15:26

Lean Hansen

okok

Det er en fin side, tak for linket =)

Du har tilfældigvis ikke også et link til en "Sådan her fixer du en printplade"-side/guide ved hånden? =)

Hvis ikke behøver du ikke at søge land og rige rundt efter en! =]

Mvh.
    L. K. Hansen

Svar på dette indlæg
  • 20-05-2011
    kl. 15:55

Torben Vendt Hansen

;-)

http://lmgtfy.com/?q=diy+pcb

Svar på dette indlæg
  • 20-05-2011
    kl. 16:29

Lean Hansen

øhh

HAHAHAHAHAHA!!! XD

Så Genialt!! x]

Svar på dette indlæg
  • 24-05-2011
    kl. 22:04

Joachim Thortzen

Fumlebrædt og printplader

Priserne på fumlebrædder hos farnell er da helt hen i vejret! De kan købes noget billigere her http://www.banzaimusic.com/Breadboards/

Hvis du gerne vil købe færdiglavede printplader har musikding en del som måske kunne være interessante: http://www.musikding.de/index.php/cat/c92_PCBs.html
    De sælger også samlesæt til pedaler, hvilket måske kan lyder lidt kedeligt, men på den måde er man (forhåbentlig) sikker på at få alting med :)

Svar på dette indlæg
  • 07-07-2014
    kl. 00:23

Henrik Temberg

Elektronik løsedel....

Jeg vil anbefale jer at bruge El Supply på Bornholm. De er lynhurtige til at få tingene afsted! Og det de ikke har - det skaffer de stort set uden problemer. Jeg fik nogen spoler til noget radioudstyr hjem fra USA via dem.
    Og så er de langt billigere end de fleste andre forhandlere ;-)

De er også forhandlere af Monacor og derved kan de skaffe alle de små potmetre til guitarpedaler med stjerneaksel.

PC Elektronik i Brønderslev har Styroflex kondensatorer (Polystyrene) som de også hedder. Dem kan man nogen gange bruge istedet for keramiske kondensatorer i og med, at Styroflex'erne er ret frekvensstabile :-)

Til en delay-pedal fik jeg chippen PT2399 hvem fra eBay til 3,40 Kr stk.... ;-)

Mvh Henrik

Svar på dette indlæg
  • 08-07-2014
    kl. 14:26

Søren Alwan

Jah...

Gad vide, hvor langt Lean - her godt tre år efter sidste indlæg i tråden - så egentlig er nået med sin pedal?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk