Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 18-05-2011
    kl. 23:00

Ove Dalgaard

Kammertonen? hvor stammer den fra

Sidder af og til og joiker sammen med min guitar, og finder nå den er stemt efter alskens instrumenter, kommer min uanseelige baggårdstenor til kort. Stemmer en halv tone ned, og vupti, det rene Paveroti. (måske lidt overdrevet). Det er da hulens til forskel denne halve tone gør. Skal lige siges, jeg er ikke vant til at synge, bortset fra i badet, og der klarer alle vel "Boheimian Rhapsody". Oplever tit, når jeg skal prøve at spille til mine CD`er, så er hovedparten af dem, netop denne halve tone lavere, eller spillet i en bøvet toneart. Er der en eller anden Bethowen, Strauss eller Listz fra forgangne tider der på en eller anden måde har bestemt netop dette toneleje. Stemmer helt klart for, vi stemmer en halv ned. Oplever faktisk også mere "liv" i mine guitarer, (plastik Martin, Mex Strat, Korea Tele ) og får oveni den gevinst, at guitaren er meget lettere spillet. (Tension, tror jeg det hedder). Egentlig er det vel bare, at køre "en halv baglæns" og når man skal " normen" er det Capo i første bånd? . Mindes en tråd, hvor der blev spurgt/forlangt et bånd før "Nutten", dette er vel en løsning, selvom man får en kortere guitar, båndmæssigt.
    Hader flydende Tremolo, når man skal stemmme ned/op......... Løsning?

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2011
    kl. 02:12

Søren Alwan

Se evt.

http://www.musikipedia.dk/kammertonen

Jeg ved da fra flere venner i den klassiske lejr, at kunne div. symfoniorkestre komme afsted med at stemme lidt højere, gjorde de gerne det, da det angiveligt skulle give en mere "levende" og "brilliant" klang. Så fordi en halv tone (eller mere) lavere er fedt til sumpet blues, er det jo ikke nødvendigvis det fede til alt...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2011
    kl. 07:27

Ove Dalgaard

ohøj Søren

Man kunne sikkert stemme så højt, at en god G-akkord bliver til A til glæde for div. sangbøger mm, men hvorfor stresse instrument(er) og div fingre, når nu den anden vej faktisk er lettere spilbar og i mine ører lyder bedre. Stevie Ray satte jo ikke 008 på sin guitar og lavede englelyd, men tværtom. Ved ikke med Hendrix, bortset fra han vendte hele molevitten til venstre hånd.
    Og ok en G nedad bliver i nærheden af F, nok ikke verdens mest pædagogiske akkord/tone-art, men som skrevet, hvor stammer det fra? er bare nysgerrig...

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2011
    kl. 08:31

Ruben Vendelbo

Kammertonen..

er som så mange andre måleenheder "politisk" bestemt til 440 Hz. Men det har den ikke altid været. Bach syntes 480 Hz lød godt til hans orgler (en hel tone højere - ikke sjov at være sopran dengang) og i England har den været så lav som 380 Hz. Og min personlige mening, at det med at man syntes at noget bliver bedre ved at stemme op eller ned - jeg tror det skyldes at forandring fryder.. hvis alle sange stod i C-dur ville det være en befrielse for ørerne pludselig at høre noget med nogle flere # og b. Ligesom man kan blive træt af burgere. Men det er selvfølgelig en helt uvidenskabelig antagelse :-)

Svar på dette indlæg
  • 24-05-2011
    kl. 03:34

Søren Alwan

Nej.

Men andre har da gennem tiden sat 0.008´ere på deres guitarer og stemt dem almindeligt efter 440 Hz og produceret lyde, som ihvertfald i mine ydmyge ører er tættere på englelyd, end en Strat i Eb, spændt op som en flitsbue, med 0,013´ere på. Smag og behag som altid... Jeg tror også, at "piloten" har lidt at sige i dén sammenhæng?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-05-2011
    kl. 12:17

Karsten Viese

Lige pt i Danmark kører vi med en kammertone på 442 htz og det har ændret sig en del gennem arene.....

Svar på dette indlæg
  • 25-05-2011
    kl. 13:22

Søren Alwan

Er det...

sandt? Jeg var da sikker på, at vi brugte 440 Hz. Hvem er "vi" i denne sammenhæng? Jeg kan da konkludere, at jeg så ihvertfald ikke er en del af "vi"... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk