Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Fase problemer live - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 30-05-2011
    kl. 09:55

Jesper Nordal

Fase problemer live

Er der nogen der har viden/erfaringer med at undgå fase problemer mellem sit guitar anlæg og monitor lyden - to ens lydkilder, der som regel er rettet mod hinanden, med stakkels mig i midten ? Holder mest af lyden fra min amp, men der er jo ofte tilfælde hvor det er nødvendigt med guitarlyden i monitor også.

Svar på dette indlæg
  • 31-05-2011
    kl. 14:44

Phillip Kaaber

Forskellige løsninger

Det er et problem som altid har været oppe når man kører larmende baggear i monitors. Den mest anvendte løsning er at spille så højt på baggearet at det ikke er nødvendigt med guitar i monitors. Det er bare noget skidt på små spillesteder da det ødelægger lydteknikerens mulighed for at mixe guitaren på fronten. Og den meget strålende lyd fra en guitarforstærker ødelægger publikums oplevelse... Det man kan gøre er at sætte guitarforstærkeren (hvis det er en combo) på et specielt designet stativ så den spiller op i hovedet på dig i stedet for ind i knæene. Det giver rigtig meget!! Et andet lille trick er at sætte ampen på siden pegende ind over scenen på tværs. På den måde forstyrrer den publikum mindst muligt samtidig med at man nemt kan høre den på scenen. Også selv om man bevæger sig lidt rundt.

Alternativt kan man spille meget lavt på baggearet og så drøne op i monitors. Så undgår du hørbare faseproblemer da forskellen i lydniveau på de to kilder er så stor. Og samtidig hjælper du også teknikeren til at lave bedre lyd til publikum. En attenuator kan være en god hjælp hér til at drive ampen hårdt med lav volume.

En helt tredje løsning er at bruge in-ear. Men det kræver lidt mere af tekniker og teknik. Specielt hvis hele bandet vil spille med in-ear. Men det er den ultimative løsning i jagten på et lavt sceneniveau uden udfasninger, overhør i mikrofonerne og feedback.

Håber det kunne give lidt inspiration :)

Svar på dette indlæg
  • 31-05-2011
    kl. 14:52

Phillip Kaaber

Lige en anden ting...

Bare lige en tanke.

Du skriver "Holder mest af lyden fra min amp, men der er jo ofte tilfælde hvor det er nødvendigt med guitarlyden i monitor også."

Det lyder på mig som om at du oftest ikke er så glad for lyden af din guitar-amp i din monitor. Det får en lille alarmklokke til at ringe hos mig. Da det jo er din guitaramp der bliver mik'et op og kommer i monitor, så burde monitorlyden lyde ret meget som lyden fra ampen selv. Ellers er der noget galt. (forudsat at det er en kvalitetsmonitor og der ikke er EQ'et fuldstændig sindsygt på signalet)

Det kunne tyde lidt på at mikrofonvalg og placering er forkert i forhold til hvad du gerne vil opnå af lydideal. Du skal jo huske på at den lyd du hører i monitoren ofte vil være relativt ens med den publikum hører gennem PA'et. Og hvis du er super glad for lyden direkte fra ampen er det vel også denne lyd du gerne vil levere til publikum?

Svar på dette indlæg
  • 31-05-2011
    kl. 15:32

Jesper Nordal

Tak

Tak for meget gode svar og ideer - Der er ikke noget galt med monitor lyden som sådan, men at jeg oplever typiske fase problemer - tynd lyd uden kerne etc, i visse situationer og særligt når jeg står lige imellem de 2 lydkilder. Jeg tænkte at det var samme problematik som når man bruger 2 mic´s på det samme kabinet. mvh

Svar på dette indlæg
  • 03-06-2011
    kl. 00:39

Søren Alwan

Hvad...

sker der, hvis man fasevender signalet fra mikrofonen på forstærkeren?

- ikke at jeg tror, at det er sådan en universel "fix it all in any situation" løsning. Men det var måske værd at prøve?

M.h.t. til at bruge to mikrofoner på samme kabinet handler det jo meget om at få dem placeret i samme afstand fra lydkilden, sådan at der netop ikke opstår faseproblemet imellem dem.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk