OT mK.2
Hej igen.
Det lader til at trådstarter har fået svar på det han spurgte om, så mon ikke det går, at vi lige går til enden af den sti, jeg kom til at træde ud på..?
Nå. Sommetider er det ikke nemt at underbygge sine påstande om rebrandede rørs ophav med 100% hårde facts. Jeg fik nemlig først en isnen ned af ryggen, da jeg egentlig kom i tanke om at du har fuldstændig ret i, at GT12AX7m vist var lavet i USA. ( I hvert fald lanceret sådan..) Så hvor hulen kom min ide om, at det var et kinesisk rør..? . Jeg vil ikke bruge "kildehenvisninger," for min argumentation er taget ud af, hvad der dukker op når man googler GT12AX7m. (Og skal derfor absolut ses i det lys.)
Det lader til, (én forumbruger skriver endda, at han har sit svar direkte fra Groove Tubes,) at selve indmaden er samlet på netop en gammel GE-fabrik i USA. (Hvordan dé så skulle have specielt gode forudsætninger for en Mullard-klon, står vist hen i det uvisse.) Det samlede indmad sendes så til Kina, hvor den forbindes til en ni-pins base og "fyldes på flasker." Alt dette er, ud over hvem der har ret ( :-) ) lidt uninteressant, da GT12AX7m ikke kan købes mere. Netop fordi der var/er problemer med at holde en tålelig kvalitetsstandard.
Men prøv at sammenholde det med, at Groove Tubes jo laver deres GT6L6GE, som er en "clear-top" GE-klon. Dét rør laves vist efter en lignende opskrift med lidt produktion i USA, noget i kina, og vist nogle gamle amerikanske materialer til bl.a katoder har jeg ladet mig fortælle. Dét rør er heller ikke specielt interessant, men "the word goes" at den kinesiske fabrik vist har ladet TAD kigge med under produktionen, så har de ændret noget på den interne opbygning og voila; TAD 6L6WGC-STR. Det lyder i mine ører ikke helt dumt, da kineserne lidt smågenereliseret ikke har de store skrubler med at lukrere lidt på andres, især ikke-kineseres, ideer.
Man kunne jo meget vel forestille sig, at noget netop lignende har foregået i netop sagaen omkring GT12AX7m og TAD 702s. Ikke helt dog, for i hvert fald er rørenes anoder forskellige, omend holderne til gitrene ser helt ens ud og de "flasher" begge to når der kommer glød på. - TAD 7025s lyder godt, men måler rigtig skidt set fra hvor jeg står.
Måske er det kun indicier, og som sagt: Den rygende pistol kan jeg ikke give dig.
Men jeg er helt enig med dig i, at når f.eks Watford rebrander Tung-Sol 12AX7 som Harma ECC83 retro og kalder det en "mullard-klon" er det dælme at tage munden fuld. Jeg kan dog godt lide TungSol'en det skal som sagt bare bruges rigtigt. Jeg føler i hvert fald varmt for at bruge røret som fasesplitter, indgangsrør i nogen ting, samt preamprør generelt i en Fender '65 twin RI. ( det er hvad min erfaring begrænser mig til..) Og ellers er jeg enig. En absolut no-go til "gain-stages" eller generelt i trin, hvor man gerne vil have noget forvrængning.
Mvh;
Morten Lyse