Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Udgangstrafo - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 27-07-2011
    kl. 14:22

Ruben Vendelbo

Udgangstrafo

Hvis man har 2 stk single ended udgangstrafo designet til EL84 og med sekundær på 2 ohm, kunne man så serieforbinde dem, og bruge dem til en 2 x EL84 push-pull forstærker med sekundær 4 ohm? På primærsiden opstår der jo en slags midterudtag hvor de serieforbindes. Eller skal der være en fælles jernkerne for at det fungerer?

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2011
    kl. 21:17

Morten Lyse Pedersen

Det ved jeg godt nok ikke,

men jeg vil tro, at det virker..? Altså serieforbinde såvel primær som sekundærside. Jeg tror dog ikke at "midterudtaget" på sekundærsiden vil kunne bruges til noget..

Nu ER en 2xEL84 udgangstransformator jo så ikke den største udskrivning, hvis man har et godt projekt i støbeskeen..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 28-07-2011
    kl. 00:06

Søren Alwan

Nu er...

spørgsmålet måske ikke så meget, OM det vil virke, men nærmere HVORDAN det vil virke? Her kunne man så rode sig ud i farverige forklaringer om, at hvis lortet ryger i luften, virker det sådan set også, men nok bedre som en form for sprængladning end som en guitarforstærker...

Jeg tror, at jeg personligt ville prøve at forbinde sagerne og så sende f.eks. et 1 volts testsignal ind på primærsiden og se, hvad der kom ud på den anden side - gerne med et osciloscop koblet til, så man kunne se, "hvordan resultatet så ud", uanfægtet signalets størrelse mm.

Min intuition siger mig, at det nok vil virke, men måske ikke så favorabelt. Men det ER kun en mavefornemmelse.

Som Morten meget rigtigt skriver, så er det jo altså ikke en herregård, vi snakker om, når det drejer sig om en "ægte" 2xEL84-transformator. Disse kan fås forholdsvist billigt - selvfølgelig alt afhængigt af ambitionsniveau.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2011
    kl. 12:48

ken bjørn nilsson

Udgangs trafoer.

Hej Ruben.
    Jeg er ny herinde, men det gør ingen forskæld, men jeg over lige dit emne eller tråden som du skrev. Jeg har selv lavet en lille guitar-AMP med tremolog, bestykket af 2xEL84 og 3xecc83 som spiller total perfekt og nu kommer indlæget, du kan saktens bruge to udgangstrafoer. På hver af de to rør- EL84 ben 7 til den ene trafo og ligeledes fra det andet rør og så kobler du bare spolerne sammen, og her skal du passe meget på for hvis du skruger op for volumen vil der istedet for musik, komme nogle små gnister inde i udgangsrørene. Dette afhjelpes ved at mar jorde midt mellem spolerne og det vil fjerne de små gnister i rørene. Ruben, jeg håber at du fik det du søgte ellers er du meget velkommen til at skrive til mig, da jeg har mange års erfaring med disse tuper at gøre. PS: Har diagram og billeder hvis det er af interesse. Hej.

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2011
    kl. 17:09

Søren Alwan

Det lyder...

da så tilpas farverigt, at JEG ihvertfald godt kunne tænke mig at se lidt mere til det. Du må meget gerne sende info til:

sorenalwan@gmail.com

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk