Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 05-08-2011
    kl. 09:24

jens Peter Skydt

Teisco 88

Sådan en har jeg haft, fed lille amp.
    88 står for 2 stk 8" jeg monteret 2 stk nye 8" 4 ohm`s jensen (de blå til ca. 800,- pr stk) det giver en tone til fx, gibsons med 57 pu. nye rør fra tube amp DR og den spillede som en drøm, dejlig tremmolo, elendig ikke brugbar rumklang, dog med en ulempe, vendte stikket forkert i 230 V, ja så var der ca. 100V på guitaren mellem strengene og en nul eller jord forbindelsen. jeg fandt aldrig ud af det problem, men kontrolerede altid med en spændningsviser af stikket vendet rigtigt.
    Nb en udgrangs traffo fra en Eltra 1001 med extra knap (båndoptager) passer iøvrigt fint i en Teisco 88

Svar på dette indlæg
  • 03-08-2011
    kl. 07:41

Søren Alwan

Jah...

har rodet med et par ældre Teisco. Og det er ganske vist ikke ligefrem glanseksempler på fantastisk point to point-opbygning. Men de er da ganske sjove. Du skal nok næppe regne med den helt store fylde i lyden med to 8" højttalere. Skal der findes erstatninger, ville jeg nok kigge hos Weber.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-08-2011
    kl. 08:22

Ruben Vendelbo

Rør

jeg har selv haft sådan en Teisco-fætter, og den har faktisk en god ren lyd. 6AQ5 skulle ligne 6V6GT i karakteristik, men passer jo ikke i soklen. Men EL90 skulle være den europæiske version, og dem kan du faktisk få billigt, selv som NOS, på www.ebay.de. Hvis du ikke vil ødelægge de 2 x 8" kunne du måske tage krydsfineren med hullerne ud og gemme den, og i stedet indsætte et nyt stykke du skærer til i ønsket størrelse. Men Weber har nu også nogle gode 8", f.eks. Vintage serie 8A100 eller 8A125. Også i 4 ohm.

Svar på dette indlæg
  • 03-08-2011

Carsten Pedersen

Checkmate 50

Jeg så lige på DBA , at der var en Teisco Chemate 50 til salg . Jeg havde sådan en fætter i 60'erne . Vores anden guitarist ( Bruno ) havde også en ; men der var STOR forskel på lyden i de 2 forstærkere . Hans var præcis og "Skarp" , medens min var mere ulden og slap .
    Er det et udslag af dårlig kvalitetsstyring på fabrikken ?
    Jeg fik en Vox AC30 bagefter . Den spillede sjovt nok højere . Hvorfor ?
    M.v.h.
    Carsten Pedersen .

Svar på dette indlæg
  • 03-08-2011
    kl. 10:42

Ruben Vendelbo

Mange ting

kan afgøre lydstyrken. Slidte rør, og forskel i højttalere. Keramiske højttalere spiller ofte væsentligt højere end Alnico. Højere, men ikke nødvendigvis smukkere :-) Slidte kondensatorer har også indflydelse.

Svar på dette indlæg
  • 03-08-2011
    kl. 11:49

Søren Alwan

Og ikke mindst...

om tingene arbejder, som det er meningen. Det er ikke kun kondensatorer, som kan blive slidte. Mange andre stumper kan dø - enten af alder, varmepåvirkning, overbelastning osv. osv.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-08-2011

jens Peter Skydt

Teisco 88

Sådan en har jeg haft, fed lille amp.
    88 står for 2 stk 8" jeg monteret 2 stk nye 8" 4 ohm`s jensen (de blå til ca. 800,- pr stk) det giver en tone til fx, gibsons med 57 pu. nye rør fra tube amp DR og den spillede som en drøm, dejlig tremmolo, elendig ikke brugbar rumklang, dog med en ulempe, vendte stikket forkert i 230 V, ja så var der ca. 100V på guitaren mellem strengene og en nul eller jord forbindelsen. jeg fandt aldrig ud af det problem, men kontrolerede altid med en spændningsviser af stikket vendet rigtigt.
    Nb en udgrangs traffo fra en Eltra 1001 med extra knap (båndoptager) passer iøvrigt fint i en Teisco 88

Svar på dette indlæg
  • 05-08-2011
    kl. 09:27

jens Peter Skydt

Teicco 88

ups..nej for fa.. da 2 stk 8" i 8 ohm, i serieforbindelse (derfra de 4 ohm)

Svar på dette indlæg
  • 05-08-2011
    kl. 09:38

jens Peter Skydt

teisco 88

Det køre da bare i dag !!! parllelforbindelser, kan det nåes endnu så passer det med de 4 ohm, undskyld.

Svar på dette indlæg
  • 06-08-2011
    kl. 20:19

Ove Dalgaard

Oldingen kører omend "svagt"

Tror ikke jeg får de lovede 10 watt ud af denne Teisco. Kan jeg skifte de dersens 12AX7A til noget ecc 83, uden at dræbe forstærkeren. 6AQ5 i udgang?Pænt men med garanti gammelt rør. Fuld rulle , lyder som et nogenlunde øvenivau hjemme, ikke højt, men med ok tone. Vil Preamp/udgang?

Svar på dette indlæg
  • 06-08-2011
    kl. 20:20

Ove Dalgaard

Ups

vil nyt rør i udgang kunne hæve volumen......

Svar på dette indlæg
  • 06-08-2011
    kl. 22:00

Freddy Sangild

Du kan..

udmærket uden særlige foranstaltninger skifte 12AX7A'ere ud med tilsvarende ECC83. Måske vil der optræde små ændringer i lyden - til det gode - eller til det ringere. Det bestemmer dine ører.
    Slutrørets alder siger intet om hvor slidt/fungerende det er - det er drifttimer og elektrisk miljø, der afgør dette. Rørene kan evt. testes, så man kan får et fingerpeg om, hvorvidt røret stadig er friskt.

Vh
    Freddy

Svar på dette indlæg
  • 06-08-2011
    kl. 22:07

Freddy Sangild

måske skulle du også..

overveje, om dine forventning til forstærkerens ydeevne overstiger forstærkerens evner. Som Alwan tidlige har bemærket, så er det et par relativt beskedne højttalere, som sidder i den - og hvis dine forventninger ligger et andet sted, så kan det jo blive en skuffelse. 10W er 10W og siger ikke så meget om lydstyrke (som jo måles i dB). Måske yder forstærkeren de "lovede" 10W i effekt, men det udmønter sig måske ikke i så mange decibel, da højttalerne måske ikke er så følsomme - eller forstærkeren er behæftet med en fejl - eller at rørene er alvorligt trætte.

Vh
    Freddy

Svar på dette indlæg
  • 06-08-2011
    kl. 22:28

Ove Dalgaard

Kan fornemme, der er mere....

at komme efter, selv med de ynkelige 8" højttalere. Selv med fuld vol, kan fruen ugenert se tv, uden de sædvanlige "inputs" fra kælderen. Ved de 10 watter der et eller andet sted er ti stede, men hvor. Forstærkeren ser ud "som ny" indvendigt, måske et fint overgemt eksemplar. Ved god, det ikke bliver et "Fender-stack" eller Boogie ligeså. ( Undskyld Søren, kunne ikkke lade være.......Marshall..).
    Att sidste parantes, hvorfor står der (næsten altid) Marshall-stacks bag div musikvideoer, og hovederne spiller på alt andet? Ny tråd?

Svar på dette indlæg
  • 07-08-2011
    kl. 01:39

Søren Alwan

Marshall...

fordi, at hvis du får fat i de rette af disse (det gør de så meget sjældent i diverse videoer...), så lyder det federe end noget andet. Derfor! Måske også fordi, at alle andre først begyndte at "stable" deres udstyr, efter at Marshall (af nød) havde gjort det som de første?

M.h.t. hvorfor din forstærker ikke leverer de lovede 10 watt, er det jo umuligt at sige pr. korrespondence. Det kan være alt fra slidte rør til halvt eller helt afbrændte modstande samt 117 andre ting...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-08-2011
    kl. 22:47

Freddy Sangild

Jamen det kan jo så være,

at der er en fejl i forstærkeren eller nogle af rørene måske trænger til udskiftning.
    Nu sætter du vel ikke en singlecoil guitar i low inputs eller/og har noget signal-dræbende elektronik imellem gtr og forstærker?

Vh
    Freddy

Svar på dette indlæg
  • 07-08-2011
    kl. 02:26

Ove Dalgaard

Pulsen ned Freddy. :_)

Svar på dette indlæg
  • 07-08-2011
    kl. 02:46

Freddy Sangild

Jeg er skam helt rolig..

Forstår nok ikke helt, hvad du mener ?

Svar på dette indlæg
  • 07-08-2011
    kl. 11:14

Ove Dalgaard

ho ho Freddy, fejl tråd

Blev lige forvirret en gang. sætter min Telecaste, og hvad deraf følger i forstærkeren. 3 Inputs, som alle er ens, En form for musik kommer ud......Tremoloen er død og "rumklangen" er en vits. (vidste det godt). Har en 15 watts Fender ting, og Teiscoen er ikke i nærheden med sine "10" watt, men lyder forbavsende godt. Vil prøve at koble et par 12" højttalere til, og ja husk 4 ohm.. Læste i en udenlandsk tråd, at det ikke belaster udgangstrafoen så meget at man går ned ohm som hvis man går den anden vej. Har det noget på sig..

Svar på dette indlæg
  • 07-08-2011
    kl. 11:55

Søren Alwan

Nej.

Det har ikke noget på sig. Jeg ville dog i prioriteret rækkefølge først være bekymret for min lyd, derpå rørene og så først transformatoren.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk