Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Music Man amps...? - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 09-08-2011
    kl. 13:48

jan larsen21

Music Man amps...?

Det undre mig lidt, at disse forstærkere ikke er i højere kurs. Jeg er netop faldet over en RD210, som jeg fik for billige penge. Den lyder sindsyg godt. Bevares, den kan også lyde metalisk og kold - ligeså hårene rejser sig og det isner fra tandhalsene. Jeg har dog fundet frem til en indstilling, som fuldstændig fjerner dette problem.
    I 70-80`erne så man tit disse forstærkere i brug. Det undre mig lidt, at det efter denne tid ikke (endnu) er blevet Hip at bruge dem igen.
    Jeg ved, at Cris Cain og Johnny Winter bruge MM amps, men hvem ellers?

Mange hilsner
    Jan

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 14:15

Carsten Pedersen

Holdbarhed .

Så vidt jeg ved , køres rørerne meget hådt i nogle af Music Mans forstærkere .
    Hele indmaden kan ligne et nedsmeltet atomkraftværk .
    Det er klogt at få en kyndig på området til at se på sådan en forstærker , inden man køber den .
    Det kunne være en af grundene . Måske er der flere .
    M.v.h.
    Carsten Pedersen .

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 14:32

Søren Alwan

Jah...

Og nu er lyd jo en meget subjektiv ting. Jeg må erkende, at lyden fra disse forstærkere ikke ligefrem er noget, som får mig til at tisse i bukserne - heller ikke når den frembragtes af Eric Clapton i 70´erne, der vel nærmest er den mest kendte "endorser" af disse forstærkere?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 14:35

Søren Alwan

Jeg synes...

til gengæld ofte, at man hører historier om, at de bliver nærmest foræret væk/erhvervet gratis.

Jeg har da f.eks. fået én gratis, som jeg så ikke lige har fået nosset mig sammen til at hente endnu. Den ender nu nok også som "noget lidt andet"...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 15:10

Kurt Steen Pedersen

Alwin Lee

Bruger dem vist stadig og har gjort det i mange år.
    MVH Kurt

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 15:14

Kurt Steen Pedersen

Vrøvl

det var Albert Lee.................undskyld !! :0)
    MVH Kurt

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 16:25

Freddy Sangild

Jeg er ret sikker på..

at Albert spiller på Fender amps, men derimod Music Man guitar. Jeg så ham live for et par år siden, og dér var det sådan.
    Herhjemme ses/sås bl.a. Lars Hybel (ex. CV mv.) spille på en 4x10 Music Man. Det lød egentlig ret fedt, men det kan jo nok også have en hel del at gøre med andre ting, som fx Lars Hybel selv.

Vh
    Freddy

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 15:38

jan larsen21

Ja, jeg....

husker filmen om The Bands afskedskoncert og Claptons guitarlyd. Det var ikke den bedste reklame for disse forstærkere...synes jeg. Til gengæld synes jeg Cris Cain har en super lyd (han kan høres på You Tube med Tommy Castro). Gode gamle Jukka Tolonen fra Finland, var heller ikke så ringe.
    Jeg er klar over, at der er gang i strømkredsløbet på MM forstærkerne, men er der ikke noget om, at det kan sættes ned på halv kraft via en knap...så man kan forlænge rørenes levetid?
    Som Søren skriver, man får næsten disse forstærkere forærende nu til dags. Jeg kan huske, at de kostede mindst ligeså meget som Fender i deres velmagtsdage, hvilket også var dengang Fender lavede mastervolume-silverface. Det må være noget med lydidialet, som har ændret sig???
    Jeg læste i manualen til min forstærker, at man ikke behøvede at stille bias, hvis man bare satte et sæt matchede rør i....kan det være rigtigt?

Mange hilsner
    Jan

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 15:47

Søren Alwan

Narh...

når man i forvejen er i gang med at udfordre rørene til det yderste, ville jeg ikke begynde at gamble med manglende bias-justering. Ihvertfald ikke, hvis jeg ikke havde penge som skidt til nye rør...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 17:03

Morten Lyse Pedersen

Mark Knopfler

har også i tidens løb brugt nogle Musicmans. Johnny Madsen bruger da også en 130HD top live.. - Hvad det så må betyde.. :-)

Jeg havde for nyligt en 130HD 212 inde og vende og den kan simpelthen spille så ufatteligt højt, at det drømmer man ikke om..!

Men ellers. Tjah, altså, de er ret solidt bygget og langt bedre end meget moderne produktion. Man kommer dog ikke over, at de ligger aldeles dræbende spændinger på deres rør, og at der er set eksempler på udgangsrør der decideret har brændt hul i glaskolben under en nedsmeltning. Læg dertil vibrationerne fra 130W i sådan en combo og resultatet er ikke svært at regne sig frem til.

Jeg installerede et sæt JJ 6CA7 rør i den jeg havde inde uden problemer, og hvis man i samme omgang sørger for at tingene kører som de skal, burde den nu kunne køre rimelig stabilt. F.eks var de gamle RSD EL-34'ere der sad i den ødelagt af mikrofoni, men målte elektrisk helt fint efter mange års brug. Så lidt popsmart kan man sige, at der er god sandsynlighed for at rørene rasler som død og h..... længe før de brænder af..

Min bror havde sådan en sixtyfive 210, og den fik han da også helt hæderlig lyd ud af..

Njah, jeg kommer nu nok aldrig selv til at eje en..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 17:39

jan larsen21

Det med...

indestængt "atomkraftanlæg" i MM er nok ikke helt ved siden af, kan jeg forstå.
    Men er de farliger end andre "normale" forstærkere at stille bias på? Jeg kan forstå på Søren, at det nok er klogt at biasjustere ved rørskift (som åbenbart skal gøres tit).
    Min forstærker er en af de sidste med 6l6 rør.

Mange hilsner
    Jan

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 17:54

Søren Alwan

Dét med...

hvor tit, man skal skifte rør, afhænger jo i høj grad af rørenes kvalitet samt altså også bias-justeringen. Med en forkert bias-justering kan du skulle skifte rør med få minutters interval... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 17:48

Søren Alwan

Hvad mener du...

med "farligere" - for rørene eller for dig selv? Til det sidste kunne man måske lidt popsmart sige, at det vel snart sagt er ligegyldigt, om du bliver aflivet ved 400 volt eller ved 700 volt?

Til det første spørgsmål afhænger det lidt af, om det er én af de modeller, som har et fasesplitterrør eller ej...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 18:01

jan larsen21

Hej Søren...

Mest farligt for mig. Men det er jo rigtigt, at aflivningsmåden er ligegyldig. Jeg tænkte lidt i retning af om det vanskeligere/anderledes end f.eks. en gl. Fender Deluxe.
    Det er en model uden fasesplitterrør.

Mange hilsner
    Jan

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 18:18

Søren Alwan

Jeg ved ikke...

om det er vanskeligere. Det er blot anderledes. Man skal f.eks. nok starte med at gøre sig klart, at vi her har med en forstærker at gøre, hvor man p.g.a. det specielle udgangstrin ikke skal starte med at styre efter de sædvanlige tommelfingerregler. Der er også noget med, at de ikke kan lide, at man propper en bias-tester af dén type med sokkeladaptere i dem. Jeg tror, at jeg ville læse dette:

http://pacair.com/mmamps/Documents/M...tins%20All.pdf

Og så holde mig til de udstukne retningslinjer. Jeg skal ikke prale af selv at have haft snitterne i sådan en Musicman, hvor udgangsrørene bliver styret via transistorer på katoderne.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 18:43

jan larsen21

Hej Søren...

tusind tak for information!!!
    Det er godt nok en smule anderledes end, hvad jeg er bekendt med.
    Umiddelbart en operation, det nok er klogest at overlade til fagfolk.
    Tusind tak for hjælpen!!!

Mange hilsner
    Jan

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 19:53

Søren Alwan

Selv tak!

Og det er absolut ingen skam at "passe" omkring ting, som man på den éne side ikke helt kan gennemskue, og som på den anden side kan tage livet af dig på meget kort tid. Hatten af for dén beslutning!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2011
    kl. 23:38

lasse Boman

jeg vil da så lige sparke ind at jeg har en hd410 som spiler med original rør stadig.
    Og den rykkede immervæk knap 80 gigs på 6mdr sidste år

Svar på dette indlæg
  • 10-08-2011
    kl. 08:49

Søren Alwan

Jo-jo...

Men nu var de originale rør også typisk af langt højere kvalitet end dem, du kan købe i dag. Og har du fået målt, hvor meget de egentlig "spiller"..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 14-08-2011
    kl. 10:53

Søren Alwan

Tjah...

Jeg er helt enig i Mortens betragtninger. Men man må bare konstatere, at når selv "gode" folk som f.eks. Aspen Pittman (fra Groove Tubes) eller "originale" medarbejdere fra den gamle Mullard-fabrik forsøger sig med i dag at lave rør, som kan konkurrere med de gamle originale rør - ja, så sker der typisk dét, at der kommer et produkt på markedet, hvor ensartethed er en by i rusland. To eksemplarer af det samme rør kan lyde forskelligt som dag og nat. Efter kort tid forsvinder produktet så typisk fra markedet igen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-08-2011
    kl. 12:41

henrik seidenfaden

jeg...

havde en "one thirty 410" i 20 år. Det eneste der blev skiftet (ud over rør) var rumklangen. På et tidspunkt spillede jeg 20-30 jobs om året med den og købte derfor en magen til i reserve, som så stod i øvelokalet. Den havde dog alu cones i de originale højtalere.... hvilket ikke lieg hjalp på lyden. Jeg mindes ikke at den havde nogle breakdowns overhovedet.

Mit indtryk er at det var en af datidens mest solide forstærkere, cleanlyden er fin til især humbuckere, rørforvrængningen til gengæld ret skidt.

Svar på dette indlæg
  • 10-08-2011
    kl. 14:17

Carsten Pedersen

Hej Henrik !

Da du har været ejer af en "one thirty 410" , kunne det være sjovt at høre , hvor længe rørerne holdt , inden du skulle skifte dem .
    Så vidt jeg ved , skulle en "one thirty 410" være en af de Music Man forstærkere , hvor rørerne blev kørt hårdest .
    M.v.h.
    Carsten Pedersen .

Svar på dette indlæg
  • 10-08-2011
    kl. 15:03

jan larsen21

som...

novice mht. Music Man forstærkere er jeg rigtig glad for, at høre om andres erfaringer med disse forstærkere. Det er positivt, at de opleves som solide, og at rørene måske nok ikke skal udskiftes oftere end "normale" forstærkere.
    Det er ligeledes opløftende at høre, at de stadig bruges, og at der er nogen, der synes at de egentlig er ganske ok.
    Rørforvrængningen oplever jeg også som kold og livløs. Min umiddelbare oplevelse er, at det klares bedst med pedaler.
    PT. er den kun brugt i øveren, men på baggrund af ovenstående indlæg, skulle der vel ikke være noget galt i at slæbe den "med i byen" (?)....

Tusind Tak for alle indlæg!!!

Mange hilsner
    Jan

Svar på dette indlæg
  • 03-11-2011
    kl. 02:57

Gunnar Schultz

Hej Jan

Jeg har haft Music Man forstærkere i gennem 30 år og de har altid været meget pålidelige, den første jeg købte har jeg endnu og den er jeg glad for stadigvæk.
    Jeg har haft mange andre forstækere, men man bliver aldrig træt af at høre på en Music Man fordi den er meget klangneutral og den ændre ikke karakter ved forskellige volumer, så den kan bruges til hjemme brug modsat min Fender som kun lyder godt når man spiller højt på den. Med hensyn til rør har jeg aldrig brændt et rør af og da man kan køre den på low power (1/2 spænding på rørerne) holder de sindsygt lang tid. Hvis man kigger på konstruktionen af forstærkerne kan man se at de er fantastisk godt, smart og solidt bygget, kabinet af finsk birkefiner og sokler til komponenterne. Hvis man har en forstærker med 6L6 rør kan man sætte EL34 rør i uden problemer, hvis man bedre kan li lyden i dem. Man kan godt sige at det måske ikke er den mest spændende forstærker (lydmæssigt) men netop derfor kan den bruges til meget forskelligt, fordi den er så god til at "slappe af".
    Forstærkerne med sort bagrund og hvide mænd (de sidste de lavede) er de nemmeste at få stumper til, hvis man skulle være så uheldig at en gik i stykker.
    Med hensyn til lyden så synes jeg at Eric Claptons lyd på 70'er pladerne "Slowhand" , "Backless" , "There's one in every crowd" osv. var super og grunden til at jeg købte en Music Man forstærker :)
    Jeg vil gi' dig ret i at man får utroligt meget forstærker for pengende, ved køb af en Music Man forstærker.

Svar på dette indlæg
  • 03-11-2011
    kl. 08:26

Søren Alwan

"Meget klangneutral"...

og "god til at slappe af" er måske heller ikke lige de ord, jeg først ville vælge, hvis jeg skulle beskrive, hvad jeg vægter højest hos en forstærker... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-11-2011
    kl. 14:04

Gunnar Schultz

god til at slappe af

Betyder "ro", at den skiller godt, at den reagere godt på pedaler og har stor dynamik. Men det kommer jo an på hvad/hvordan man spiller og hvilken guitar man spiller på.

Svar på dette indlæg
  • 03-11-2011
    kl. 15:55

jan larsen21

Det pudsige...

er, at jeg, siden jeg startede tråden om Music Man forstærkere, faktisk bruger denne forstærker mere end to gamle fender BF, som jeg også er i besiddelse af.
    Disse to forstærkere er ellers toptrimmet, og lyder rigtig godt...men det er ligesom Music Man forstærkeren bedre falder ind i bandets samlede lydbilled. Jeg spiller i to bands, to forskellige lydkullisser, men det klarer MMèn fint...og jeg kan egentlig ikke forklare, hvorfor det forholder sig således. Fender forstærkerne er mere tredimisionale og rumlige lydmæssigt, detaljeret, hvorimod MMèn godt kan lyde lidt flad...uden band. Fender forstærkerne virker desuden lidt følsomme overfor omgivelserne...svært at forklare. Det er ligesom MMèn reagerer ens hver gang, der tændes for den.
    Men det er, som sagt, den forstærker jeg PT slæber flest gange med i byen.
    Mærkeligt...ikke?

Mange hilsner
    Jan

Svar på dette indlæg
  • 03-11-2011
    kl. 22:07

Søren Alwan

Jo.

Det er mærkeligt! :-)

Men så længe du bare er glad, er det jo godt... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-11-2011
    kl. 22:49

Gunnar Schultz

Det er også min oplevelse

Det er også min oplevelse af Music Man forstærkerne, at sætter jeg en af mine Fender forstærker ved siden af den, lyder den lidt flad og kedelig, men når bandet spiller lyder den helt rigtig, jeg har læst at Music Man har beskåret frekvens området på forstærkeren til hvad der er relevant for en guitar for at hente mere effekt ud af fostærkeren, hvilket passer meget godt med lyden på den, normalt er det jo høttaleren der sætter grænsen for frekvens området ved mange rørforstærkere især Fender.

Svar på dette indlæg
  • 10-08-2011
    kl. 15:05

henrik seidenfaden

Hej Carsten

Jeg skiftede rør een gang i den ene på 20 år (Jeg havde som skrevet 2 stort set ens forstærkere). Og det var for "at slippe for radio Moskva m.m." Der var aldrig nogle rør der stod af. Jeg spillede "clean" og fik forvrængningen fra div. udenbords effekter, så den var sjældent "presset".

Svar på dette indlæg
  • 10-08-2011
    kl. 19:13

Søren Osted

Jeg spillede tilbage i 80-erne både på en 65 watt og en 120 og jeg synes det er noget nær de mest "døde" forstærkere, jeg har prøvet. Ikke imponeret!

Svar på dette indlæg
  • 10-08-2011
    kl. 20:00

Lars Reinau

Musicman

Jeg havde fornøjelsen - og det var en fornøjelse - at spille på en Musicman HD 410 med EL34 udgangsrør og en 112RD50 med 6L6GC udgangsrør i ca. 20 år fra 1980 til 2000. Disse 2 amps kørte samtlige 20 år uden et eneste breakdown og uden rørskift.
    Jeg er ikke så sikker på, at dette kunne gentages idag, med den nuværende generelt dårlige kvalitet på nyproducerede udgangsrør, men ingen tvivl om at disse forstærkere var bygget som tanks! - Meget høj bygge- og komponentkvalitet.
    Forstærkernes svage led er ubetinget den transistoriserede preamp, der, sammenlignet med Fender rør-preamps, lyder temmelig kold og indelukket.

Vh
    Lars Reinau
    www.larsreinau.dk

Svar på dette indlæg
  • 13-08-2011
    kl. 15:57

Carsten Pedersen

Kvalitet på rør

Kvalitet på rør !
    Der er i denne tråd blevet skrevet at rør i ”Gamle Dage” var meget bedre end de rør man kan købe i dag .
    Det bringer mig til at spørge : Hvorfor er der ikke nogen der fremstiller rør i ”Super ” kvalitet i dag ?
    Jeg ved godt at det er svært at smelte glasset omkring af ”Benene” på røret ; men det må vel kunne læres .
    Er det fordi der ikke er et marked for kvalitetsrør ?
    Hvad med NOS rør . Er det blot en sortering af rør af almindelig kvalitet ?
    M.v.h.
    Carsten Pedersen .

Svar på dette indlæg
  • 13-08-2011
    kl. 23:38

Morten Lyse Pedersen

Hej Carsten.

Ja, en 100% skudsikker forklaring på dine spørgsmål tror jeg ikke nogen kan give men jeg har et par bud.

For at starte med det sidste, så er NOS rør en forkortelse for New Old Stock, altså nye rør, der har ligget på lager i nogle årtier. Der er såmen også både skidt og kanel at finde på det felt, men den røde tråd er at mange af de rør der kommer fra producenter som Phillips, Mullard, RCA, Sylvania, GE og mange andre er af en kvalitet, holdbarhed og ensartethed de enkelte rør i mellem, som man ikke finder i nyproducerede rør.

Når det så er sagt, så er der ganske gode bud på markedet i dag, og jeg synes også at tendensen er, at producenterne anstrenger sig for at lave bedre rør. FWIW synes jeg JJ laver ret gode rør over en bred kam; men de KAN være noget svingende og man kan opleve rør der efter få timers brug stadigt virker, men ændrer ret dramatisk karakter rent lydmæssigt.

Jeg kan kun gisne om, hvorfor man på det rent tekniske niveau har svært ved at få kvaliteten på rør høj nok, og ensartet nok, nu om dage. Jeg har HØRT forklaringer både som "man har svært ved at frem-stille/-skaffe de rigtige katode-belægninger af et rent nok materiale fordi den moderne rørproduktion blot er en niche." Og også "det er noget giftigt stads at arbejde med, og i mange lande er nogle af de kemikalier man brugte i gamle dage helt forbudt."

At holde selve glaskolben tæt, er nu ikke noget problem, skulle jeg dog mene..?

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk