Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Lim til tolexbeklædning - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 15-08-2011
    kl. 14:40

Hontanas All

Lim til tolexbeklædning

Hej

Jeg skal til at beklæde mit kabinet med tolex og jeg kan ikke få mig selv til at købe en dåse "tolexlim" til de priser det sælges for. Hvilke slags lim har I brugt? Jeg har brugt snedkerlim til samlingen af mit kabinet (den type man sprøjter vand på og så skummer det op) det er nok ikke det mest optimale da det jo udvider sig og sikkert vil skabe bobler!? Men måske man bare kan bruge normal hvid trælim? 10sek lim tørrer for hurtigt og efterlader ikke en fejlmargen, vil jeg mene.

Jeg googlede lidt rundt og fandt dette Fache spraylim til 40,- dåsen: http://engrospriser.dk/vk/dk/vaerktoej/kemi-smoeremidler-fugemasse/lim/spraylim-400-ml/
    Nogen erfaringer med dette?

Glæder mig til at høre fra jer!

Svar på dette indlæg
  • 15-08-2011
    kl. 15:22

Ejlif Hansen

Vævlim

Jeg har ikke prøvet med tolex men jeg har limet tæppefilt på med almindeligt vævklister. Ellers er kontaktlim ganske efektivt, så kan du også få en gratis "skævert" med i købet.

Svar på dette indlæg
  • 15-08-2011
    kl. 17:00

Morten Lyse Pedersen

Jeg har med stor succes

brugt almindelig hvid snedkerlim.

Den fåes i et utal af bøtter fra alverdens producenter; men same shit, new package. Jeg bruger jem og fix's og det fungerer fint. Hvid snedkerlim, en brodersaks, en skarp kniv, (en skalpel..?) og en hårtørrer, så er du på vej. Hårtørreren gør at du kan varme tolex'en noget så den meget nemmere tilpasse rundt ved hjørner mm.. Jeg har også en hæfteklammepistol der også gør det hele mere medgørligt. Min er til trykluft, jeg har endnu ikke prøvet en der pr håndkraft slår hårdt nok og det er superrart at kunne justere slagkraften til opgaven. Baltisk birk er noget hårdede at banke en klamme i, end f.eks fyrretræ..

Snedkerlimen giver rimeligt "room for errors" og afvaskes jo nemt med kongeligt dansk postevand.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 15-08-2011
    kl. 17:14

Hontanas All

I see...

Ha, jeg tror jeg vil udgive et album, der hedder "room for errors" :)

Det skal jo siges at det er mit første projekt af slagsen men kabinettet (lavet af et gammelt fyrretræsbord fra Frelsens Hær) er blevet overmåde flot og solidt. Fyrretræ er jo som bekendt ret blødt så jeg tror en normal hæfteklammepistol vil kunne gøre arbejdet fint. Det hele skal dog nok vise sig at blive svært da der feks er oval uskæring på bagpladen (som man jo skal på en dumble-style amp ;) og sirlig udskæring af toppladen så man nemmere kan komme til knapperne :)

Næste vurdering er så at finde ud af om jeg skal skære tolexen til kabinettet i 4 stykker eller forsøge at skære så få som muligt og derved reducere antallet af samlinger...

Undertegnede har hænderne godt skruet på og er dermed optimistisk mht resultatet :)

Tak for idéerne!

Svar på dette indlæg
  • 16-08-2011
    kl. 01:40

Hontanas All

jeg forestiller mig...

at det er besværligt at sætte skruetvinger på, hvis man da ikke bruger en plade til at fordele trykket med.?

Svar på dette indlæg
  • 16-08-2011
    kl. 07:31

Morten Lyse Pedersen

hæfteklammer..

Hæfteklammer kan i høj grad erstatte skruetvinger og lign. Man smører lim på træet, luner tolexen, strammer tolexen op langs samlingen eller rundt om hjørnet og så hæfter man tingene fast de steder, der ikke er synlige når man er færdig..

Mvh; Morten Lyse..

Svar på dette indlæg
  • 02-09-2011
    kl. 05:45

Michael Rommedahl

Selvbyg

Jeg har brugt lim til kork/gummi fliser det er super... Kan købes bla. hos Silvan eller hos Harald Nyborg

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk