Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 22-08-2011
    kl. 17:08

Morten Pedersen

lidt hjælp.

er der nogen der evt. kan hjælpe mig med en skala over soloer. har engang hørt at der er noget der hedder solo skalaer, men jeg har ikke fundet noget på nettet. og ved ikke om der er forskel på guitar og bas skalaer.
    men i kan evt sende dem til mig på melp06@gmail.com

Svar på dette indlæg
  • 24-08-2011
    kl. 20:02

Torben Vendt Hansen

Soloskalaer

I en given kultur/genre er skalaerne ens for alle instrumenter og som sådan findes der heller ikke særlige soloskalaer. Som du er inde på er en alm. 4 strenget bas og en guitar i standard stemning stemt ens på de fire dybe strenge (bort set fra en oktav), så alle fingersætninger som virker på guitar kan også bruges på bas.

Om man så normalt spiller en bas solo på samme måde er en anden sag (jeg er guitarist). Men er du helt på bar bund, så er en molpentatonskala (specielt til rock og blues) nok et godt sted at starte. Til nogle numre kan man spille denne simple skala hele melodien igennem; men der er også situation hvor man er nødt til at skifte. Måske er du moden til at finde en bog (eller et sted på nettet) med noget teori?

Svar på dette indlæg
  • 24-08-2011
    kl. 22:55

Morten Pedersen

tak til torben

tak for hjælpen, det vil jeg straks prøve.

Svar på dette indlæg
  • 26-08-2011
    kl. 12:47

Morten Pedersen

tak for hjælpen

er allerede igang med at finde undervisning, det er noget jeg må lære.

Svar på dette indlæg
  • 26-08-2011
    kl. 10:22

Carsten Pedersen

Undervisning

Det er helt rigtigt at øve sig på skalaer .
    Det jeg synes er svært , er at lave en solo , der ikke lyder som en skala .
    Her er det en stor hjælp at få lidt undervisning fra en , der kan spille en fed solo . Så kommer man hurtigere i gang , når man lige ser "Systemet" . Kender du ikke en der kan hjælpe dig lidt ?
    Ellers er der et hav af muligheder på div. aftenskoler .
    M.v.h.
    Carsten Pedersen .

Svar på dette indlæg
  • 26-08-2011
    kl. 11:52

jan juel

Lær melodien

Det kan ofte være en stor fordel, hvis man - på sin bas - kan spille selve melodien, der skal spilles solo over. Det giver et godt fingerpeg over, hvilke toner man kan bruge, og hvis man ændrer bare lidt hér og dér, bruger an anden fracering osv. har man hurtigt noget, der kan bruges som en solo, uden det lyder for scala-agtigt.

Svar på dette indlæg
  • 26-08-2011
    kl. 12:50

Morten Pedersen

hej jan

jeg tror du har ret i at det er en gog ide at lære melodien, jeg spiller efter gehør alligevel. der er som regel mere arbejde i at lære et nummer, men ikke uoverskuligt. vil prøve dit råd og se hvad der sker. tak for hjælpen.

Svar på dette indlæg
  • 31-08-2011
    kl. 12:40

jan juel

Selvtak

Ellers er pentaton skalaen (mol og dur) simple skalaer, der er meget melodiske, og "virker hvergang".

Svar på dette indlæg
  • 20-01-2012
    kl. 13:08

Frederik Pedersen

Frederik Pedersen

www.youtube.com/watch?v=DTucm-UtZ_Y se den her jeg har lave den om det er af Medina

Svar på dette indlæg
  • 24-08-2012
    kl. 21:50

lasse pedersen

scottsbasslessons

hey - prøv at gå ind på scottsbasslessons.com - han har sindsygt mange videoer også med solo'er osv. man kan se en hel del videoer gratis - og kan få PDF'er med noder og tabs hvis man donere til ham. Selv om man ikke donere er der RIGTIG meget materiale.

Svar på dette indlæg
  • 24-08-2012
    kl. 21:50

lasse pedersen

scottsbasslessons

hey - prøv at gå ind på scottsbasslessons.com - han har sindsygt mange videoer også med solo'er osv. man kan se en hel del videoer gratis - og kan få PDF'er med noder og tabs hvis man donere til ham. Selv om man ikke donere er der RIGTIG meget materiale.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk