Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hovedtelefonforstærker-test..? - Ris & Ros - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 16-09-2011
    kl. 02:33

Søren Alwan

Hovedtelefonforstærker-test..?

Jeg læste med forholdsvis stor interesse testen af de tre hovedtelefonforstærkere. Og mens testpanelets konklusioner omkring, hvilken model, der var bedst til hvad, står nogenlunde klart, var der dælme godt nok nogle ting undervejs, som undrer mig en hel del:

Der bruges en hel del energi på at opliste tekniske detaljer, som vi ikke får nogen forklaring på, hvorfor skulle bevirke det éne og det andet. Det nævnes blot, at sådan er det. Hvad betyder f.eks. dette:

"...man med CANAMP har prøvet at lave en amp der så vidt muligt er bygget efter et ”et-vejs system”, hvilket skulle gøre at ingen crossovers blander sig med musikafhandlingen. Endvidere er den bygget på et to-stadie strøm system i ren klasse a, hvilket gør at CANAMP skulle kunne trække mere eller mindre alle høretelefoner uden problemer (med mindre da de forlanger mere end 600 ohm…)"

???

Og hvordan hænger dette sammen:

"Igen var mellemtonen super sprød, men jeg manglede generelt en smule kraft både i top og bund. Dette kan dog tilskrives at HA2 er en rørdrevet headamp, og har ikke uendeligt mange kræfter at gøre godt med."

Skal det forstås sådan, at dét, at den er rørdrevet, skulle være et argument for, at den mangler saft og kraft i top og bund? I givet fald synes jeg, at det er et dårligt argument. Der er mange led i en rør-konstruktion, hvor man kan ødelægge både bas- og diskantgengivelse. Men dét er der også i en transistor-ditto. Alene dét at en forstærker er opbygget efter det éne eller andet princip (eller en hybrid), siger i sig selv intet om dette.

Og endelig synes jeg da, at det er noget påfaldende, at man i testen af den sidste kandidat gentagne gange kan kaste meget af skylden for manglende vellyd over på de medleverede rør - ja ligefrem glæde sig til mange års behagelig lytning i dens selskab med andre rør i, når man ikke engang har hørt forstærkeren med disse i forbindelse med testen. Hvis det sidste udsagn skal tages som meget andet end gætterier og luftkasteller, må man da som minimum forvente, at en seriøs test bygger på faktiske erfaringer.

Til gengæld lovprises den separate strømforsyning for alt lige fra at "kunne sparke igennem" til at sørge for, at rørene ikke bliver for varme. Begge dele kunne da sagtens opnås med en veldesignet, intern strømforsyning. Så jeg har lidt svært ved at følge argumentationen...

Ingen tvivl om, at det ærede testpanel har hygget sig med at lave selve lyttetesten. Men jeg synes godt nok, at den skrevne test rejser lige så mange spørgsmål, som den besvarer.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk