Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hjælp til studie-setup - Computer - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 24-01-2012
    kl. 00:47

Kim Sørensen

Hjælp til studie-setup

Hej..
    Er der nogen der kan anbefale et sikkert, problemfri studie-setup til omkring 4-5 kilo(og gerne billigere;) bestående af computer, lydkort og evt. sequencer? Det skal primært bruges til at ligge nogle guitarspor ned samt midi trommer(DFH)

Har i øjeblikket en ældre acer bærbar og et Steinberg CI1 lydkort+cubase 5, som overhovedet ikke er samarbejdsvillig , og det driver mig til vanvid. Jeg har også en line 6 PODxt som jeg også har brugt til lydkort.
    Jeg har overvejet en stationær PC, frem for bærbar.
    Håber i kan hjælpe, da jeg har en del ideer jeg gerne vil ha lagt på "bånd"..

Mvh Kim Sørensen

Svar på dette indlæg
  • 24-01-2012
    kl. 05:25

Thomas Radoor

mac er vejen

Hej Kim

jeg sad med et ligende problem for et godt år siden alt for mange idéer og ikke noget godt at indspille på...

min løsning blev at invester i et ok lydkort til en god pris jeg valgte mbox 2 mini da den ville kunne gøre det for mig med en XLR indgang med phantom power, og 2 indgange med jack. Den gav jeg 1000 kr for den gang med en udgave af protools le 7.4 og en håndfuld plugins.

så skulle jeg bruge en computer der kunne klarer opgaven og der tænkte jeg tilbage på de første gange jeg var i studie hos andre folk og der brugte de Mac og så tænkte jeg det må være vejen frem.
    Så jeg gik på DBA og fandt en Powermac G5 med 5 GB ram til 1800 kr.

da jeg så havde det jeg skulle bruge for at indspille el guitar samt bas, blev jeg enig med mig selv om at jeg også ville have stemme på så der købte jeg mig en brugt mikrofon "SE2200a" på DBA for 1200 kr - den kan i dag købes for 1400 kr i 4sound har jeg set den til.

så har vi
    Lydkort - 1000 kr den kan sikkeret findes meget billig i dag
    computer - 1800 kr
    mikrofon - 1200 kr

i alt udstyr for 4000 kr...

jeg har så dog købt mig nogle flere plugins til sener hen samt jeg har skaffet mig et midi klaver med pads det gør det lidt sjover at lave trommer...

håber det kan hjælpe lidt på vej :D

hilsen Thomas

Svar på dette indlæg
  • 24-01-2012
    kl. 12:43

Torben Vendt Hansen

Med det begrænsede budget ville jeg ikke forsøge både at købe computer, sequencer SW og lydkort. Nu beskriver du ikke detaljeret hvad det er der går galt med dit lydkort; men CI1 burde naturligvis virke med Cubase. Så jeg ville nok koncentrere mig om en ny computer.
    Her får du mest for pengene med en stationær, evt. brugt. Lad vær med at vælge et avanceret grafikkort - brug pengene på processorkraft og RAM. Harddisk hastighed kan også betyde noget hvis man har mange spor eller virtuelle instrumenter der læser direkte fra disken. Men du kan altid købe en ekstra harddisk senere.

Svar på dette indlæg
  • 24-01-2012
    kl. 15:05

Kim Sørensen

Tak for de hurtige svar.
    Jeg har kigget lidt på noget brugt Mac, da jeg har fået indtrykket af det skulle være mere driftsikkert. Dog har jeg ingen erfaring med Mac.
    Da jeg ikke er den store computerhaj havde jeg håbet på der var nogen der kunne sammensætte en pakke der med garanti kørte smertefrit fra start. Jeg har prøvet at gøre mig klogere på diverse forums ang. valg af processer, chipset, bundkort osv. men synes ikke jeg fik ordenligt svar.
    Ang. CI1'eren, så ville jeg gerne beholde den, men har fået fortalt at det er meget vigtigt med den det rigtige chipset for den kører optimalt. Har også hørt at det ikke er det bedste valg, da den også får strøm via USB. Ved dog ikke om disse udsagn er rigtige. Jeg synes heller ikke steinbergs hjemmeside var til meget hjælp..

Svar på dette indlæg
  • 26-01-2012
    kl. 20:55

Torben V.H.

Overvej sequencer

Hvis du ikke er så teknisk velfunderet er det en stor mundfuld at anvende et professionelt lydprogram. Jeg ved godt at man gerne vil have det bedste; men professionelle programmer har det med at være store og dermed noget uoverskuelige og fordi professionelle har så forskellige behov har de et hav af indstillinger. Du ville nok heller ikke bruge AutoCAD til at lave en festindbydelse.

Jeg har selv en teknisk baggrund og har fået Cubase til at virke fint. Men der har da været en del bøvl for at nå dertil. Hvis du vil have en hurtigere succesoplevelse er der mange mindre programmer som er mere intuitive og simple. CakeWalk har lavet en del igennem tiderne, GuitarPro er også ret nemt at bruge; men der er mange flere - nogle endda gratis (og købeprogrammerne er ret billige). Det er dog ikke alle som understøtter plug-ins som DFH; men prøv at undersøge markedet. Nogle har demoversioner du kan prøve først.

Strøm via USB behøver ikke at være et problem hvis den ikke bruger så meget og har fornuftige filtre. Det er i hvert fald bedre end et lydkort inde i maskinen.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk