Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 05-02-2012
    kl. 21:28

Anders Kristiansen

For mig lyder det som om

Du skulle prøve noget Marshall. De spiller sjældent helt rent, men mange af dem er fantastiske til at knække over på den rigtige måde. Hvilke modeller du skal prøve, og du kan ikke købe før du har prøvet, skal du spørge Alwan om, han må være en af dem, der ved mest om Marshall i DK.

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2012
    kl. 16:37

Søren Alwan

Jamen...

det er da også fedt. Men det kunne måske være relevant at vide lidt om, hvilken prisklasse, du leder i...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2012
    kl. 19:05

Jonas Engelbrecht

Altså jeg har ikke et hav a penge til rådighed.. omkring 4000kr...men jeg har kigget en del på nogle brugte Fender Hot Rod. og Deville forstærkerne

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2012
    kl. 19:39

Søren Alwan

Hmm...

du får nu ikke meget AC/DC-typisk rocklyd ud af sådan en Fender-fætter på egen hånd. Og selv om jeg personligt ikke er den store fan, tror jeg faktisk, at jeg i dit tilfælde kunne finde på at kigge på noget i denne stil:

http://www.dba.dk/guitartop-orange-tiny-terror/id-79891602/

Og så finde et hæderligt brugt kabinet til...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2012
    kl. 23:00

Jonas Engelbrecht

Tænker bare lidt altså er det ikke noget skrammel den der tiny terror
    Fordi altså, mit behov for en fed distiortion er ikke så stor. Jeg vil hellere ha en fed rørforstærker distortion. Men hvis jeg nu fik anskaffet med en tubescreamer ibanez pedal fx ville det så ikke hjælpe på det? altså med fender hot rod'en.

- Men altså du ved jo mere om det end mig :)

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2012
    kl. 23:12

Jonas Engelbrecht

Jeg vil hellere ha en fed Clean tone*.

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2012
    kl. 23:30

Lars Reinau

Jonas skrev:

"Jeg vil hellere ha en fed Clean tone*."
    Fint! - Men hvilke forstærkere har du været ude at prøve indtil nu, og hvad er din definition på "fed Clean tone"? Blues og AC/DC rock, er måske ikke lige det man forbinder med begrebet "Clean".
    Venlig hilsen
    Lars Reinau
    www.larsreinau.dk

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2012
    kl. 23:34

Søren Alwan

Tænker bare lidt...

altså er det ikke noget skrammel den der Fender Hotrod?

Jeg kan kun sige, at ud fra et rent kvalitetsmæssigt synspunkt har de Orange-forstærkere, jeg har set indmaden af, været af højere kvalitet end tilsvarende nyere Fendere. Men det hjælper selvfølgelig ikke meget, hvis man ikke kan lide lyden. Jeg har aldrig lagt skjul på, at Fender´s forstærkere - og da især ikke de nyere, hvor der er sparet max. på kvaliteten af komponenterne - ikke lige er min kop te. Derfor et forsøg på at give dig et velment råd. Men det er selvfølgelig ikke den endelige eller eneste sandhed. Og hvis du foretrækker at skyde mit forslag ned på forhånd uden at have prøvet det, er det selvfølgelig din sag, som du er velkommen til.

Jeg synes personligt ikke, at en fed blues- og (AC/DC-)rocktone opstår ved, at man har en helt ren forstærker, som man så kværner en Tubescreamer igennem. Dét lyder i mine ører ikke ret godt. Men der er garanteret andre, som synes det diametralt modsatte af mig...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-02-2012
    kl. 09:50

Jonas Engelbrecht

Altså, det jeg godt kan lide er en clean tone med lidt knas på. Jeg kommer nok til at bruge clean tonen mest men jeg kunne bare godt tænke mig at have muligheden for en fed overdrive lyd :) Men som jeg lige læser det så hr Orange tiny terror en rigtig fed 80´ rock lyd (eller noget i den stil) men dens clean tone skulle vidst ikke være så godt

- Men hvad for et kabinet skal jeg så kigge efter hvis jeg nu forelsker mig i en
    Orange tiny terror.

Svar på dette indlæg
  • 05-02-2012
    kl. 21:13

Sven Jakobsen

.

Nu hvor der bliver snakket Orange, så vil jeg anbefale dig at gå efter en Orange Thunder i stedet for.. Jeg synes der er en del mere spark i end i en Tiny terror. Hvis du sørger en meget ren lyd, er dog ikke noget du skal gå efter. Men de holder 100% til lidt beskidt rock og blues. :)

Svar på dette indlæg
  • 05-02-2012
    kl. 21:28

Anders Kristiansen

For mig lyder det som om

Du skulle prøve noget Marshall. De spiller sjældent helt rent, men mange af dem er fantastiske til at knække over på den rigtige måde. Hvilke modeller du skal prøve, og du kan ikke købe før du har prøvet, skal du spørge Alwan om, han må være en af dem, der ved mest om Marshall i DK.

Svar på dette indlæg
  • 05-02-2012
    kl. 21:38

Anders Kristiansen

Fordi jeg skriver Marshall

Er fordi du skriver.clean med lidt knas på! Og så skal det nok heller ikke være en forstærker med for mange watt, den skal nok koge tidligt, tænker jeg!

Svar på dette indlæg
  • 05-02-2012
    kl. 23:25

Lars Reinau

Budget

Det eneste fornuftige du kan gøre, er at besøge nogle musikforretninger og lytte på de Marshall, Orange, Fender og andre amps de har stående. Hvis dit samlede budget er på ca. 4000 kr., vil du hurtigt få en idé om, hvad du kan få for dine penge. Synes du f.eks. så, at en Fender HotRod Deluxe (som du selv nævner) eller en Marshall lyder fedt , så kan du jo f.eks. kigge i den blå avis og se, om ikke du kan finde en brugt ampmagen til i nærheden af, hvor du bor. Primært skal du i starten lytte på, hvordan de forskellige forstærkere lyder, og om du skal have en combo amp eller en separat top + kabinet (dette er normalt dyrere). Først når du har besluttet selve forstærkeren giver det mening at tale om hvilket kabinet eller højttaler, der vil være det optimale valg. Men start altså med selv at lytte dig frem til, hvad der lyder godt i dine ører, det kan ingen andre gøre for dig.
    Venlig hilsen
    Lars Reinau
    www.larsreinau.dk

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2012
    kl. 00:12

Søren Alwan

Helt enig...

med Lars!

Nu nævnes Marshall tidligere i tråden. Men man skal nok ikke være blind for, at netop Marshall er et af de mærker, hvor man hurtigt kommer til at betale lidt for netop navnet. Det er min klare erfaring, at netop navneskiltet på fronten i sig selv ikke påvirker lyden direkte. Og netop hos Marshall - som ifølge min ydmyge opfattelse ikke har bygget noget af voldsom interesse i de sidste måske 25 år - skal man altså nok være indstillet på at skulle ofre lidt mere end ca. 4000 for at få noget, som retfærdiggør, hvad Marshall stod for engang. Og vælger man at begive sig ud på det brogede brugtmarked efter en ældre Marshall, skal man nok indregne lidt ekstra "luft" i budgettet til varierende grader af fornøden renovering af en forstærker, som i givet fald har en hel del år på bagen. Samtidig er de fleste Marshalls behæftet med diverse "børnesygdomme", som man i givet fald kan/bør få løst. Og endelig havner man hurtigt i en situation, hvor man er nødt til også at indregne en Hotplate eller lignende i budgettet for at yde sådan en forstærker retfærdighed i de situationer, som de fleste af os begår os i. Jeg skal være den sidste til at benægte, at en fed, klassisk Marshall er en skøn, skøn ting, som på mange måder lægger sig logisk i kølvandet på dét, du efterspørger. Men med mindre du er ualmindeligt heldig med en brugthandel, tror jeg desværre næppe, at det er en realistisk vej inden for det afstukne budget.

Hvis jeg stod i din situation ville jeg personligt afsøge brugtmarkedet for nogle måske mindre kendte, ældre rørforstærkere, som typisk er af langt højere kvalitet end det meste, der produceres i dag (til menneskepriser). Jeg kunne f.eks. finde på at kigge lidt på noget i denne stil:

http://www.dba.dk/guitarcombo-eko-prince/id-79705835/

Eller måske endda denne:

http://www.dba.dk/guitarforstaerker-sovtek-tube/id-80146359/

Men igen: Mine briller er måske indfarvet på en lidt anden måde end dine, idet jeg ikke nødvendigvis ville lade mig afskrække af, at tingene ikke spillede 100% "rigtigt" fra start, da jeg selv kan rode med det. F.eks. har jeg netop sådan en Eko Prince på besøg for tiden. Og jeg kan egentlig godt lide dens grundlæggende væsen. Men den er temmelig "bright" i sin karakter. Når man så studerer dens kredsløb, ser man, at der skæres bund væk ikke mindre end 3-4 steder i løbet af signalets tur gennem kredsløbet. Så der er såmænd ikke noget at sige til, at den lyder temmelig "bright". Dette kan fikses/ændres for få håndøre. Men det kræver altså, at man enten selv kan fikse det, eller kender nogen, som kan...

Jeg ved ikke, om du kan bruge dette til ret meget. Men min pointe var sådan set blot at give "thumbs up" til Lars´ synspunkt: Du er nødt til selv at lytte dig frem til, hvad du kan lide. Det kan vi andre - selv med den bedste vilje - ikke gøre for dig. Men har du en klarere idé om, hvad du vil have, er det nemmere for os måske at komme med værdige alternativer.

Skal du ud at prøve, var Vox´ Nighttrain måske også værd lige at plugge i, hvis du skulle komme forbi én...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-02-2012
    kl. 16:23

jakob petersen

Jeg ville se på...

nogle forskellige forstærkere i den prisklasse du søger, som flere andre har sagt. Personligt kan jeg anbefale dig at se på Ibanez tubescreamer, parret med et godt kabinet er det en rigtigt fed forstærker, der kan levere sprøde lyde fra begge verdener, dog skal du nok have en distortion pedal på hvis det skal være super heavy lyd.

Svar på dette indlæg
  • 11-02-2012
    kl. 10:21

Jonas Engelbrecht

hej igen. Jeg er faldet lidt over en blackstar ht-20, fra http://www.andertons.co.uk/combo-amps/pid17968/cid691/blackstar-ht20-studio-20-1x12-combo.asp

men jeg ved ikke om den er noget værd.
    - Den der eko prince ser faktisk rigtig fed ud. Men når den der 39 år gammel, burde der så ikke være meget man hele tiden skal holde øje med?

Svar på dette indlæg
  • 11-02-2012
    kl. 13:17

Søren Alwan

Ikke...

hvis du vælger at bruge resten af budgettet på at få den renoveret en anelse...

Jeg tror personligt, at der i sådan en Blackstar (som bl.a. har problemer med printmonterede udgangsrør og generel komponentkvalitet) er flere ting at holde øje med...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 13-02-2012
    kl. 20:25

Kenneth Vingborg

Albion

Hej... Jeg synes du skulle prøve en Albion TCT35 combo... Fuldblods rør forstærker med både god clean og overdrive, god rumklang osv... Meget alsidig og ikke mindst billig... Kan købes hos www.guitarcompany.dk som ligger i Helsingør.. Tjek evt www.albionamps.com for mere info.. Mvh Kenneth

Svar på dette indlæg
  • 24-03-2012
    kl. 18:59

Jonas Engelbrecht

Class 5

Hej igen. Ved godt det er et stykke tid siden jeg har posted på tråden her.
    Men jeg faldt over en amp som jeg virkelig godt kan lide. En Marshall class 5, den tidligere model uden "low power mode" men har hørt at der i de nyere marshall amp er blevet sparet på kvaliten. Er det også tilfældet her?:)

Mvh, Jonas

Svar på dette indlæg
  • 25-03-2012
    kl. 00:27

Søren Alwan

Jah...

nu kommer det jo an på, hvad man sammenligner med. Hvis man sammenligner med andet i samme prisklasse, får man nok cirka det samme - måske betaler man dog nok lidt for Marshall´s navn. Men sammenligner man med, hvad Marshall lavede af forstærkere for 25-50 år siden, skulle man ikke tro, at de to ting var bygget på samme planet.

Men hvis du kan lide lyden, er det jo måske det rigtige for dig. Så kan det jo være ligegyldigt, hvad jeg eller andre synes...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-03-2012
    kl. 20:55

Jonas Engelbrecht

Helt enig

Det har du jo ret i :)
    - men har det også sådan lidt at hvis jeg kan lide forstærkerens lyd så kan det vel gøre lige meget hvad der er inden i den.

Mvh, Jonas

- men jeg forstår bare ikke hvorfor Marshall er faldet så meget i kvaliteten.

Svar på dette indlæg
  • 25-03-2012
    kl. 21:25

Søren Alwan

Narh...

det er du ikke den eneste, der ikke forstår. Men hvis 99% af de bestalende kunder er tilfredse og derfor ikke flygter over til konkurrenten, hvorfor så ikke lave l..... s billigt som muligt? Dét, der er trist er så bare, at selv Marshall prøver at tage sig sammen (f.eks. med deres Handwired-serie), rammer de godt nok temmeligt langt ved siden af skiven, hvis du spørger mig...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-03-2012
    kl. 12:45

Jonas Engelbrecht

Man skulle da mene at kvaliteten burde stige med årene i stedet for at falde.

- Jeg har fundet en billig marshall forstærker fra 1974. Master lead 100 watt, 2x 12"
    made in england. Rigtig god stand til 2000kr

Altså enten så må der jo være noget galt med den, eller også ved han ikke hvad han sælger..... men jeg ved det selvfølgelig ikke

Svar på dette indlæg
  • 26-03-2012
    kl. 15:37

Søren Alwan

Nu har...

Marshall´s gamle transistorforstærkere aldrig været i synderlig høj kurs (i modsætning til deres ditto rørforstærkere)...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-03-2012
    kl. 13:52

henrik seidenfaden

næ..

"Man skulle da mene at kvaliteten burde stige med årene i stedet for at falde."

Den antagelse tror jeg godt at jeg kan ramme helt sikkert og skyde til jorden. :-)

Jeg vil så foreslå dig at se således på tingene at: "kvalitet er noget der går op og ned hos langt de fleste producenter." (Det gælder alt, fra musikudstyr til biler o.s.v.)

Svar på dette indlæg
  • 26-03-2012
    kl. 14:06

Jonas Engelbrecht

Ja. Men jeg syntes bare at i takt med at folk bliver klogere (hvilket man skulle tro de gjorde) burde kvaliteten da også stige.....

Svar på dette indlæg
  • 26-03-2012
    kl. 16:39

henrik seidenfaden

hvilke...

indikationer har du på at "folk bliver klogere" siden man skulle tro det?

Mange firmaer er jo f.eks. aktieselskaber hvor aktionærer, der ikke nødvendigvis har interesse for firmaets produktion i detaljer, gennem bestyrelse og direktion har stor indflydelse på driften. Dette indebærer så at hvis bestyrelsen / aktionærerne ønsker større udbytte, ja så kan man f.eks. enten få færre ansatte til at lave det samme m.h.t. kvantitet og kvalitet eller man kan f.eks. spare på materialerne o.l. Det var den helt korte version... :-)

Svar på dette indlæg
  • 09-04-2012
    kl. 15:21

Jonas Engelbrecht

Ja, det har du ret i:) men teknologien burde jo have rykket sig i løbet i af de sidste 50 år.. men hvis firmaerne bare vil have penge så er det jo svært

Svar på dette indlæg
  • 09-04-2012
    kl. 18:59

Anders Kristiansen

Pris og kvalitet

Jeg kan ikke dy mig for at kommentere det med kvalitet og udvikling igennem de sidste 50 år. Da jeg i 79 for alvor kom igang med musikken købte jeg en standard Strat og en Musicman 65 top med 4 tolvere under. Det hele kostede 26200,- og jeg fik tariffen for en 5 timers aften, hvilket var 525,-, så jeg skulle spille mange Jobs inden det var betalt. Idag bliver vi snydt af billige priser, men der findes jo gode forstærkere fra 15000 til 40000, og i forhold til de penge folk får for at spille idag, er det stadig langt billige idag, selvom du køber Two- rock eller en Mesa Boogie Mark5.
    Det er vel også derfor at gamle forstærkere, der kommer i hænderne på sådan nogle mennesker som du møder her på sitet, lyder langt bedre, hvis du sammenligner dem med en forstærker til 4-5000,-
    Bare lige en kommentar!
    Hilsen Anders

Svar på dette indlæg
  • 10-04-2012
    kl. 20:36

henrik seidenfaden

Brugt..

jeg købte så det samme sæt brugt (73 strat og 130/410 MM) 3 - 4 år senere samlet for mellem 9 og 10000 kr. i Kbh :-)
    Men alt andet lige må man sige at der er meget større udvalg på næsten alle hylder nu, i forhold til i dengang. Der var ikke særligt stort marked for hverken nyt eller brugt guitarudstyr i 1970ernes Danmark. De få gamle guitarer var allerede hundedyre og der var ikke særlig mange gamle forstærkere at finde nogen steder.

Svar på dette indlæg
  • 10-04-2012
    kl. 20:38

henrik seidenfaden

ps.

jeg mente "klassiske gamle forstærkere" eks. præ CBS Fender, VOX AC 30 o.s.v.

Svar på dette indlæg
  • 09-04-2012
    kl. 20:40

Søren Alwan

Til gengæld...

kan man - især bevæbnet med lidt tålmodighed - komme temmelig langt for 4-5000, hvis man ved lidt om, hvad der er værd at kigge efter (samt måske afsætter noget af budgettet til fornøden renovering/opgradering). Jeg har f.eks. lige her til aften sendt en forholdsvis "No Name", ældre italiensk forstærker ud ad døren, som efter lidt nænsom "nussen om" skis´me blev en ualmindeligt dejlig forstærker, hvis du spørger mig. Og den har næppe kostet hverken 4000 eller 5000 kroner...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk