Helt enig...
med Lars!
Nu nævnes Marshall tidligere i tråden. Men man skal nok ikke være blind for, at netop Marshall er et af de mærker, hvor man hurtigt kommer til at betale lidt for netop navnet. Det er min klare erfaring, at netop navneskiltet på fronten i sig selv ikke påvirker lyden direkte. Og netop hos Marshall - som ifølge min ydmyge opfattelse ikke har bygget noget af voldsom interesse i de sidste måske 25 år - skal man altså nok være indstillet på at skulle ofre lidt mere end ca. 4000 for at få noget, som retfærdiggør, hvad Marshall stod for engang. Og vælger man at begive sig ud på det brogede brugtmarked efter en ældre Marshall, skal man nok indregne lidt ekstra "luft" i budgettet til varierende grader af fornøden renovering af en forstærker, som i givet fald har en hel del år på bagen. Samtidig er de fleste Marshalls behæftet med diverse "børnesygdomme", som man i givet fald kan/bør få løst. Og endelig havner man hurtigt i en situation, hvor man er nødt til også at indregne en Hotplate eller lignende i budgettet for at yde sådan en forstærker retfærdighed i de situationer, som de fleste af os begår os i. Jeg skal være den sidste til at benægte, at en fed, klassisk Marshall er en skøn, skøn ting, som på mange måder lægger sig logisk i kølvandet på dét, du efterspørger. Men med mindre du er ualmindeligt heldig med en brugthandel, tror jeg desværre næppe, at det er en realistisk vej inden for det afstukne budget.
Hvis jeg stod i din situation ville jeg personligt afsøge brugtmarkedet for nogle måske mindre kendte, ældre rørforstærkere, som typisk er af langt højere kvalitet end det meste, der produceres i dag (til menneskepriser). Jeg kunne f.eks. finde på at kigge lidt på noget i denne stil:
http://www.dba.dk/guitarcombo-eko-prince/id-79705835/
Eller måske endda denne:
http://www.dba.dk/guitarforstaerker-sovtek-tube/id-80146359/
Men igen: Mine briller er måske indfarvet på en lidt anden måde end dine, idet jeg ikke nødvendigvis ville lade mig afskrække af, at tingene ikke spillede 100% "rigtigt" fra start, da jeg selv kan rode med det. F.eks. har jeg netop sådan en Eko Prince på besøg for tiden. Og jeg kan egentlig godt lide dens grundlæggende væsen. Men den er temmelig "bright" i sin karakter. Når man så studerer dens kredsløb, ser man, at der skæres bund væk ikke mindre end 3-4 steder i løbet af signalets tur gennem kredsløbet. Så der er såmænd ikke noget at sige til, at den lyder temmelig "bright". Dette kan fikses/ændres for få håndøre. Men det kræver altså, at man enten selv kan fikse det, eller kender nogen, som kan...
Jeg ved ikke, om du kan bruge dette til ret meget. Men min pointe var sådan set blot at give "thumbs up" til Lars´ synspunkt: Du er nødt til selv at lytte dig frem til, hvad du kan lide. Det kan vi andre - selv med den bedste vilje - ikke gøre for dig. Men har du en klarere idé om, hvad du vil have, er det nemmere for os måske at komme med værdige alternativer.
Skal du ud at prøve, var Vox´ Nighttrain måske også værd lige at plugge i, hvis du skulle komme forbi én...
M.v.h.
Søren Alwan