Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
(multi)Mixer Selvbyg - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 23-02-2012
    kl. 18:29

jonny rottman

(multi)Mixer Selvbyg

hej allesammen, jeg hedder jonny og er glad for larm.

Jeg vil gerna have lov til at starte med at sige mange tak til alle jer kyndige rådgivere som jeg i mange lurede google frustrationer har fået kureret... i er nogle gode mennesker. og nu har jeg endelig oprettet en bruger for jeg har et spørsmål en kende kompliceret for googles.

jeg vil gerne bygge min egen mixer, jeg kan starte med at skrive hvilke egenskaber den skal have og bagefter følge op med hvad jeg er i tvivl om

egenskaber:

Svar på dette indlæg
  • 23-02-2012
    kl. 18:40

jonny rottman

effekt sektion
    sample sektion
    modulerings sektion (lfo)
    arp. sektion (eksternt. midi keys)
    envelope sektion

4 indgange phono og line
    midi ind og ud
    osv...

ideen er at alle effekter, sekvenseringer osv. foregår på en computer. fysisk er der kun knapper, potmetre, ledninger, convertere og måske noget til at forstærke lyden med.
    så tænkte jeg at jeg kunne finde et godt tråd program til puteren så jeg kunne tegne forbindelser og den slags der der så ryger til diverse programmer... programmeringen er jeg knap så meget i tvivl om som det ren fysiske.

mit spørgsmål er nu hvilke komponenter der er nødvendige for at sende signalet ind i en computer, hvilke potmetre skal jeg bruge og skal være i stereo når de er til effekt ting.

håber i kan bære over med mig og min rodede formulering, mange tak.

Svar på dette indlæg
  • 25-02-2012
    kl. 19:13

Torben V.H.

Mikser?

Hej Jonny - hvad er det egentlig du vil bygge. Det ligner ikke en mikser - mere et elektronisk musik instrument eller en HD-recorder! Et blok diagram med tydelig angivelse af hvad der skal foregå i computer og eksternt ville være guld værd.

Hvad miksere angår vil jeg tilslutte mig Søren - du kan næppe købe knapperne og stikkene til en mikser til den pris en færdig koster...

Svar på dette indlæg
  • 26-02-2012
    kl. 21:27

jonny rottman

hej torben, tak for dit svar.

det er ikke meningen at det skal være billigere...

jeg har allerede en mixer, en sampler og en trommemaskine og lidt, jeg mixer plader og sekvenser i maskinerne. Jeg vil gerne kunne kombinere alle mulighederne i en maskine og så syntes jeg det kunne være spændende at gå i gang med selv.

jeg skralder stik, og pt har jeg fundet en masse rca og nogle potmetre.

jeg må blankt erkende at jeg ikke er et hundrede på hvordan blok diagrammet skulle se ud lige nu, det var jo egentlig det jeg var i tvivl om til at starte med, hvis vi nu lige glemmer alt om den overambitiøse plan om fantasiboksen og jeg nu spørger sådan her og lad os så starte med at fokusere alene på dette:
    når jeg skal tråde et potmeter til en hel normal 0-100 analog signal til en converter, hvor mange ledere skal der til?

Svar på dette indlæg
  • 26-02-2012
    kl. 21:28

jonny rottman

og hvilken type potmeter er at foretrække

Svar på dette indlæg
  • 27-02-2012
    kl. 00:14

Torben V.H.

Jeg må beundre...

... dit gå-på-mod :-)

Selv om potmetre og stik er det man ser udefra, er der mere i det at lave en mikser. Man kan måske nogle gange held til at sætte et pot ind mellem en udgang og en indgang; men generelt har man har også brug for aktive elementer (læs: elektronik) f.eks. i form af operationsforstærkere for at lave en mikser. Hvis det hele ikke skal blive noget rod (upålideligt og fuld af støj) er man nødt til at lave en printplade. Hvis du også selv vil lave A/D convertere stiger sværhedsgraden yderligere et par størrelsesordener...

Jeg har stadig ikke helt forstået hvad du bygger; men jeg fornemmer at elektronik ikke er dit speciale. Hvis du virkelig vil lave tingene fra bunden er du simpelthen nødt til at få noget erfaring først: læse nogle bøger og bygge nogle små konstruktioner.

Du skrev et eller andet om at du kunne programmere. Jeg ved godt at du allerede har en masse forskelligt grej; men hvis du fandt et lydkort med passende mange indgange, måske et MIDI control interface og en lille computer og fik tingene monteret i en eller anden kasse kunne du måske koncentrere dig om SW delen.

Til dit meget konkrete spørgsmål: Et alm. single ended (dvs. ikke differentielt) signal har to ledere. Du forbinder udgangen til de to ender af potmeteret og ingangens positive signal til midterudtaget/negative (skærm) til indgangens skærm. Værdien af pot afhænger af ind og udgangsimpedanser og det er ikke givet at du kan finde en fornuftig værdi (det er der elektronikken kommer ind i billedet).

Svar på dette indlæg
  • 28-02-2012
    kl. 18:53

jonny rottman

heh

jo tak. Men jeg kan godt se hvad du mener, det er også lige så stille ved at sive ind i min iver at det ikke bare lige er noget man kan bikse sammen

mange tak for svaret, jeg tager ud og læser på lektien.

Svar på dette indlæg
  • 23-02-2012
    kl. 21:32

Søren Alwan

Har du...

nogen som helst elektronik-erfaring - gerne indsigt i gængse mixer- og Midi-kredsløb? Hvis ikke, tror jeg næppe, at det kan betale sig at satse på at bygge sådan en mixer selv...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 23-02-2012
    kl. 22:46

jonny rottman

ja det har jeg - ikke lige så ops på det med midi, men det kommer...

lad os ikke bekymre os om jeg evner det eller ej, mit spørgsmål står spørgende!

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk