Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Expression-pedal - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 27-02-2012
    kl. 20:03

Rune Hauge

Expression-pedal

Hej

Jeg tnker at jeg vil igang med at bygge mig en lille expression-pedal som denne: http://this1smyne.com/shop/me-mini-expression-pedal/
    Netop til min Deluxe Memory Boy. Den skal styre feedback...

S vidt jeg kan se skal jeg have fat i et 100k potmeter. Men hvad sker der med det der stereo? Hvordan hnger det sammen? er der forskel p om potmetre er mono eller stereo? Eller er det jack der skal vre stereo?

Det er mit frste selv-byg projekt, s hvis der er nogen der har tegning over hvordan sdan en skal skres, vil jeg vre yderst glad og taknemmelig!

p forhnd tak

Svar på dette indlæg
  • 28-02-2012
    kl. 19:41

Sren Alwan

Ja...

der er forskel p mono- og stereopotmetre. Et stereopotmeter er sdan set bare to monopotmetre, som deler den samme aksel. Jeg kan dog ikke forst, hvorfor det skulle vre relevant med et stereopotmeter i denne sammenhng. Hvis man lser lidt i manualen for Memory Boy, er der da heller ikke noget, som peger i dn retning. Jackstikket skal dog iflge konventionen vre en stereo-udgave med tre forbindelser - n til hver af potmeterets ben. Benforbindelserne fremgr ogs af manualen til Memory Boy.

Du kan sikkert godt bruge et 100K-potmeter. Men ud fra de forslag, som EH giver til andre "fabriks-pedaler", lader det nu til, at andre vrdier ogs kan bruges - f.eks. 50K.

M.v.h.

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-02-2012
    kl. 20:41

Rune Hauge

Ok. Det eneste jeg havde kigget p var egentlig ogs kun siden http://this1smyne.com/shop/me-mini-expression-pedal/ , hvor der str stereo-expression pedal. S det forvirrede mig.... men dvs det eneste der skal vare stereo er jack-stikket. alts TRS.
    Hvad vil forskellen vre p at tage et 100k og 50k potmeter?

Der str at tippen skal forbindes til "wiper" - hvad vil det vre p dansk? Er det en af de 3 terminaler, eller en form for stel?

Jeg er lidt grn i det, som du nok kan hre ;) men jeg er fast besluttet for at jeg vil lave den selv! s hvis nogen kan hjlpe med en tegning vil det da vre nemmest for mig - s fatter jeg det nok ;)

Svar på dette indlæg
  • 28-02-2012
    kl. 22:00

Sren Alwan

Well...

jeg skal ikke kunne sige, om det vil give nogen forskel, om du bruger et 50 eller 100K-potmeter. Jeg vil gisne om, at forskellen i praksis nok er minimal. Men ellers KAN du f.eks. lbe ind i, at al "action" sker i den ne ende af potmeterets vandring.

Jeg magter ikke lige at lave en tegning. Men jeg skal forsge efter bedste pdagogiske evne at "talk you through it":

Hvis du tager potmeteret i hnden, sdan at du har bagsiden pegende ind imod dig selv, og benene nedad, s burde du skulle lave dine forbindelser sdan, at jackstikkets skrm (sleeve) forbindes til benet lngst til hjre, den midsterste del af jackstikket (ring) til benet lngst til venstre, og dermed skal jackstikkets spids (tip) forbindes tikl potmeterets midterste ben (wiper, rotor, you name it...)

Hber, det giver mening?

M.v.h.

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 01-03-2012
    kl. 17:57

Rune Hauge

Nu har jeg bestilt bde 100 og 50 k , s m vi se hvad der virker bedst ;)

Jeg har kbt linirt - hber det er rigtigt?? Gik ud fra at det ikke skulle vre logiritmisk....

Tak for forklaringen - den giver god mening! S er det bare at give det et skud.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk