pick-up til klassisk guitar?
Nogle erfaringer med at indstallere en pu i en klassisk guitar? Hvilken type/mærke er 'bedst'.
Hilsen Jan
Nogle erfaringer med at indstallere en pu i en klassisk guitar? Hvilken type/mærke er 'bedst'.
Hilsen Jan
Jeg har sammen med Ole i akustikken prøvet en række forskellige systemer. Der er flere ting at tage hensyn til:
Skal den gengive 100% neutralt, skal den være nem at bruge live i forhold til feedback, hvor og hvordan skal den monteres?
De systemer som jeg kender godt er LR Baggs: her kan man vælge Imix systemet som er et dobbeltsystem med en Ibeam monteret under stolen inde i guitaren og en Element monteret i stolen. I lydhullet monterer man en lille justeringsplade med volume og miks af de to mikrofoner. Det lyder rigtig fint.
DPA 4099 monteres udenpå guitaren og man skal lige vænne sig til det, men det lyder svine fedt og ved at justere rund med mikrofonen kan man relativt nemt finde den optimale placering i forhold til spillestil og guitarens klang.
John Littlers Headway HE2 er også et godt bud, en meget nøgtern mikrofon der meget ærligt gengiver guitarens klang.
I USA sværger mange af de akustiske guitarister til Jim Kaufmans Sunshine pickup, jeg har ikke selv spillet med den men har hørt flere fremragende koncerter hvor den blev brugt. Lyt evt til Sara K og Chris Jones Nautilus Live der er både DPA og Sunshine.
Er du meget øm over din guitar så vil jeg anbefale DPA da den ikke kræver nogen former for modificering eller indgreb, men lad dine ører være den afgørende faktor.
jo pokkers til forskel på en stålstrenget westernguitar og så en nylonstrenget "klassisk" guitar...
Jeg mener, at Headway også laver noget til sidstnævnte formål (???). Men jeg skal ikke prale af at have nogen erfaring med det.
M.v.h.
Søren Alwan
Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.
Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk