Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 22-04-2012
    kl. 23:09

Anders Kristiansen

Tubescreemer

Er der nogen, der kan sige noget om Ibanez Tubescreemere? Der findes jo flere modeller ts9 nye, gamle og reissue, ts808 ere og ts9 turbo. Desuden ved jeg, at nogle af jer har modificeret dem.

Svar på dette indlæg
  • 22-04-2012
    kl. 23:34

Søren Alwan

Min ydmyge...

erfaring er, at hvis man sætter ti "ens" Tubescreamere op ved siden af hinanden, så lyder de typisk på ti forskellige måder. Der findes både nye og gamle eksemplarer (med forskellige modelbetegnelser), som lyder henholdvist godt og knapt så godt.

Så mit bedste råd, hvis man er på jagt efter en Tubescreamer, er at bevæge sig hen et sted, hvor de har pænt mange af dem, prøve så mange så muligt, og så vælge med ørerne - ikke med øjnene! Hvad der så viser sig at stå udenpå kassen, er i mine øjne knapt så interessant.

Vær i øvrigt opmærksom på, at konklusionen af sådan en test kan falde meget forskelligt ud alt afhængig af, hvilken forstærker, man lytter på. Nu har jeg i et par omgange været involveret i netop sådan en "shoot out" af Tubescreamere. Og jeg kan kun sige, at de forskelige pedaler blev "rangordnet" meget forskelligt, om man spillede gennem f.eks. en Marshall eller en Fender-agtig forstærker. For som det sikkert er bekendt, giver en Tubescreamer jo et vist midboost. Og dét reagerer altså meget forskelligt med forskellige forstærkeres lige så forskellige mellemtone-karakterer. Så prøv gerne et par af favoritterne på din egen forstærker, før du køber!

M.h.t. modifikationer... Well, well, well: Det lader til, at de fleste af disse går ud på at fjerne noget af dét, som netop karakteriserer en Tubescreamer. Og dermed giver det i mine øjne ikke så meget mening. Hvis jeg var ude efter en overdrive-pedal, som lyder lidt á la en Tubescreamer men med mindre mellemtone, tror jeg nok, at jeg i første omgang ville prøve at kigge på nogle af de hundredvis af bud på sagen, der allerede findes på markedet, før jeg gav mig til at gi´ min nyindkøbte Tubescreamer med grovfilen. Andre er sikkert lodret uenige i dette synspunkt...

Turbo-versionen har jo så lidt ekstra "bells and whistles". Men er det den klassiske Tubescreamer-ting, man er ude efter, er der sådan set kun én af dens "modes", som er interessant. Så om man synes, at den er de ekstra penge værd, er jo lidt op til én selv og ens behov...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 23-04-2012
    kl. 15:42

Las se

Derudover...

lyder nogle tubescreamere bedre (i mine øre), hvis de for en lidt højere spænding, end foreskrevet. Jeg har på ingen måde ekspertise til at vejlede videre omkring dette, men hvis du kan finde ud af, at kredsløbene kan holde til det, så prøv at øge spændingen over dem.

Mvh

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk