2x12 eller 4x10
Er der nogen som kan fortælle mig lidt om forskellen på ovennævnte? Min oplevelse er at der er mere punch i 4x10...
Vh.
Er der nogen som kan fortælle mig lidt om forskellen på ovennævnte? Min oplevelse er at der er mere punch i 4x10...
Vh.
Jeg synes, at min oplevelse er den modsatte. Men nu er en 10" enhed jo heller ikke bare en 10" enhed og ditto for 12". Så hvis man skal komme med en brugbar analyse, kræves det jo nihvertfald , at man sammenligner sammenlignelige enheder...
M.v.h.
Søren Alwan
Men hvis vi tager udgangspunkt i en af de comboer som fåes med begge bestykninger, eksempelvis en Fender Hot Rod, kan man så sige noget om hvilken frekvensvis forskel der er?
Vh.
det er vist svært direkte at tale om "frekvensvis forskel". Men min ydmyge personlige erfaring er, at 10" enheder simpelthen har en tendens til at lyde "mindre". Det er som om, at de typisk har sådan et "smæk" i den øvre mellemtone, som jeg personligt ikke "gillar". Til gengæld har de ikke samme "ooomphff" i bunden som 12" enheder. Måske hvis man har nok 10 tommere..? I don´t know... Men udfra, hvad jeg har hørt og prøvet, må jeg nok sige, at jeg generelt er til 12 tommere. Som altid er smag og behag dog en svær størrelse at blive klog på...
M.v.h.
Søren Alwan
Sagen er at jeg muligvis kan bytte mig til en Hot Rod og jeg er lidt i tvivl om jeg skal gå efter den ene eller den anden. Det er ikke min main amp og jeg er udemærket klar over at der findes væsentlig bedre ting derude men jeg har brug for én som kan spille clean. Og så er det i øvrigt sjovt at de imo fedeste baskabinetter alle bruger 8x10 hvor man måske skulle tro at de lidt større enheder ville give mere bund...
Vh.
er mere bund måske ikke altid dét, man går efter i et baskabinet, da dette ofte er ensbetydende med "buldren" og "mudder". Faktisk er der vist noget med, at "hemmeligheden" bag det klassiske Ampeg 8x10" kabinet består i, at det næsten ikke gengiver bassens grundtone, men udelukkende overtonerne... :-)
(Jeg har ikke lige læst op på det. Så tag det med et passende gran salt. Men jeg MENER, at det rent faktisk forholder sig sådan)
M.v.h.
Søren Alwan
Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.
Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk