Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
My perfect amp - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 26-04-2012
    kl. 13:47

Chris Madsen

My perfect amp

Kære alle

Jeg er ny bruger på dette forum og der er sikkert mange som tidligere har skrevet lignende indlæg. Jeg prøver dog alligevel at høre om der er gode råd at få her på stedet.

Jeg er på udkig efter en guitarforstærker som jeg skal bruge hjemme til recording/øvning og ikke mindst fornøjelse.

Mine ønsker til denne "perfect amp" er:
    En topforstærker (hoved) på max 15w som kan spille rent og lyde godt ved lav volumen, da det ikke er nødvendigt for mig at kunne spille højt.

Det vigtige er at den har en fed "tone". Mit lyd-ideal går imod det jazzede: klar og mellow tone, varm kompression hen i mod det blues'ede.

Har lige skaffet mig en Fender Blues Deluxe Reissue som jeg er spændt på at høre, men jeg ved at den spiller ALT for højt til mit behov.

Er der nogen som har erfaringer / forslag?

P.S. Der behøver ikke at står Fender eller Marshall på den - jeg er kun interesseret i tonen i forstærkeren.

Svar på dette indlæg
  • 26-04-2012
    kl. 14:00

Søren Alwan

Hvad er...

en "fed" tone...?

Og skal jeg forstå det sådan, at du allerede nu spekulerer i ny forstærker, selv om du endnu ikke har hørt seneste anskaffelse?

Men det lyder umiddelbart som om, at du leder efter en single ended forstærker på ca. 5 watt, som er banket sammen af gode stumper...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-04-2012
    kl. 18:41

Chris Madsen

My perfect amp

Tja, jeg regner faktisk med at Blues Deluxe'en lyder godt, men jeg tænker bare at den vil være mest vellydende i band-sammenhæng, da det jo er 40 w rør. Jeg har skaffet den i forbindelse med en anden handel så jeg tænkte at jeg kunne sælge eller bytte den til en mindre.

Mit lyd-ideal går imod det jazzede: klar og mellow tone, varm kompression hen i mod det blues'ede.

"Men det lyder umiddelbart som om, at du leder efter en single ended forstærker på ca. 5 watt, som er banket sammen af gode stumper..."

ja det er vel det jeg er ude efter.

Jeg har et kabinet med en 12 tommer Weber (15 w, keramisk) som jeg har tænkt at anvende i den sammenhæng.

vh

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 01:35

Søren Alwan

Måske..?

Én af Reinau´s Tweed Deluxe-forstærkere var noget i den rigtige retning? Nu er hans standard-konstruktion ikke lige egnet til at proppe i et top-kabinet p.g.a. den måde, rørene er placeret på. Men ellers kunne man jo måske overveje at flytte Weber-enheden (som jo kan være mange forskellige?) over i et combo-kabinet. At jeg så ikke tror, at din Blues Deluxe får så meget spilletid, hvis du vælger at anskaffe dig den ovennævnte forstærker, er så en anden sag. Men så kan salget af den jo være med til at finansiere indkøbet... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 02:18

Chris Madsen

My perfect amp

Tak for forslaget

Den lyder jo fint at få bygget en forstærker til formålet, men det er formentlig kostbart og jeg har desværre ikke ubegrænsede midler - jeg vil dog prøve at undersøge sagen.

Kunne der være andre muligheder på brugtmarkedet, er der f.eks nogle anbefalelsesværdige ældre rørforstærkere som det kan betale sig at kigge efter?

vh

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 13:46

Søren Alwan

Tjoh...

Men det ville så måske være smart at starte med at afstikke budgettets rammer..?

Desværre er de fleste af de relevante på bud på sagen typisk combo-forstærkere.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 18:19

Søren Alwan

Polytone

ville efter min opfattelse være et godt bud på den absolut kedeligste og mest intetsigende forstærker, der sådan lige kan opstøves. Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige...

Et bud på en nogenlunde billig forstærker, som i mine øjne læner sig opad dét,, du søger Chris, kunne være at finde sig en Silverface ender Champ eller Vibro Champ og så evt. eftermontere en 10" enhed i den.

Der findes mange sjove, ældre "No Name" rørforstærkere, som typisk kan fås til billig pris (selv om nogle tror, at alt er guld værd, bare det er gammelt). Men det er svært at være specifik omkring. Vejen frem er nok nærmere at holde øje med, hvad der dukker op på markedet i den relevante prisklasse, og så tage ud at prøve i hvert enkelt tilfælde. Mange af disse forstærkere er bygget af langt bedre stumper end deres moderne modstykker.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 19:50

Søren Alwan

Hvem...

har snakket om Marshall-crunch i denne tråd?

Nej, jeg skal ikke prale af at være den store jazzguitarist. Men jeg har adskillige af slagsen i min vennekreds. Og jeg har da hjulpet de fleste af dem med deres grej. Citatet omkring Polytone må jeg jo så bryde grædende sammen og tilstå, at jeg har tyvstjålet fra én af disse (han underviser bl.a. i jazzguitar på kons, spiller afløsning for for Uffe Steen osv. osv.), hvis det får hr. Koch til at føle, at der så er mere credit bag mit udsagn...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 20:19

Chris Madsen

My perfect amp

Jeg har nu modtaget min Blues Deluxe og har fået et ganske godt indtryk af den. den lyder faktisk ret godt.
    Som forventet kan den jo spille bragende højt og jeg er da også nødt til holde volumen nede på højst 2 (ud af 12). Men de lyde jeg får ud af den er tæt på at kunne opfylde mine behov lige nu.
    Jeg tror jeg beholder den og vil kigge efter nye pick-ups til min guitar som muligvis vil kunne bringe mig nærmere til målet.

Jeg kunne dog godt tænke mig at høre om der er kendte forbedringer til Blues Deluxe'en, som kunne få den til at lyde endnu bedre - måske et eller flere preamp-rør med lavere ydelse.

vh

Chris

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 20:26

Søren Alwan

Nu...

er dét med at "lyde bedre" jo en højst subjektiv ting. Så man skal nok starte med at gøre sig klart og formulere, hvad det er, man vil opnå ved en given ændring. Men der er næppe nogen tvivl om, at et sæt ordentlige rør er noget nær den bedste "modifikation", man kan lave på enhver forstærker. Men også her er det nok en god idé at starte med at sætte et budget. For kaster man sig ud i f.eks. at opgradere udgangstransformatoren i sådan en forstærker (som ER et af dens svage punkter), er det ikke ligefrem nogen gratis fornøjelse...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 20:31

Søren Alwan

I øvrigt...

nu, du leder efter "sjove", ukendte forstærkere, kunne denne måske være et bud:

http://www.dba.dk/guitarcombo-eko-prince/id-82529635/

Jeg har for nyligt rodet med sådan én. Og jeg synes faktisk, at det er en fed lille (ca. 15 watt) forstærker. Der skal lige rodes lidt med dens frekvensgang, da den originalt er meget "bright". Men det er nu hurtigt gjort. Og efter dette lille indgreb lød den faktisk forbavsende godt. Den brummer måske lidt mere, end godt er, p.g.a. et tosset stel-layout, som er svært at gøre ret meget ved uden at skulle splitte forstærkeren ad til atomer. Men jeg kunne nu godt leve med det...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 23:04

Søren Alwan

Den...

eneste, der høvler her, er vist Peter Koch. Og det plejer der i reglen ikke at komme noget godt ud af!

Så hvis du har et eller flere konstruktive forslag til forbedringer af en Blues Deluxe, så sig endelig frem! Ellers: Skån os for dit sædvanlige ævl! Eller sagt i en tone, som du måske på en god dag kan forstå: Luk røven!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 23:12

Søren Alwan

Jeg skal...

lige over for Chris, der er nytilkommer her, på forummets vegne undskylde, at dette forum er udstyret med sådan et fænomen ved navn Peter Koch, som formår at ødelægge enhver form for saglig diskussion. Ignorér ham om muligt. Men det er nok tvivlsomt, om din tråd nogensinde kommer helt på skinner igen, efter at han har været på banen. Jeg kan kun beklage dybt og opfordre dig til måske at starte en ny tråd og så håbe på, at fjolset dér vil blande sig udenom.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 23:21

Søren Alwan

Will do!

"Fæhoved" rækker vist desværre ikke til at udtrykke min mening om dig...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012

Søren Alwan

Will do!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012

Søren Alwan

Will do!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 23:23

Søren Alwan

Ved så ikke...

lige, hvorfor den dukkede op tre gange? Så meget krudt var det nu heller ikke meningen at bruge på Hr. Koch.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 23:59

Søren Alwan

Jamen.

Det er vi da vist flere, der vil glæde os til. Vejen til det går jo igennem ikke at opføre sig som en komplet idiot ved udelukkende at "deltage" på dette forum med personlige tilsvininger af andre. Så lov nu ikke mere, end du kan holde, hr. Koch! For indtil videre er dét da stort set det eneste, man har set fra din side. Men det glæder mig da uhyrligt, at du nu påtænker at lægge stilen om. Jeg vil glæde mig til at svælge i indsigtfulde og brugbare betragtninger fra din hånd! Der er sandelig ny og bedre tider i sigte, lader det til. Jeg glæder mig!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 23:48

Chris Madsen

My perfect amp

I det jeg takker begge d'herrer for jeres velmenende råd vil jeg foreslå at i nedtoner jeres mellemværende og lade tråden her handle om lyd. Det er jo kun en fordel at der er forskellige forslag til min forespørgsel. Måske vil andre også gerne lægge svar ind?

vh

Chris

Svar på dette indlæg
  • 27-04-2012
    kl. 23:53

Chris Madsen

My perfect amp

Anyway - nogen som har et forslag til gode preamp-rør til min Fender Blues Deluxe - evt 12ay7 i stedet for 12ax7?

Rør til højst et par hundrede kroner stykket, altså.

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2012
    kl. 00:02

Søren Alwan

Hvis...

det skal være 12AY7, er der næppe noget reelt alternativ til et General Electric (GE). Men har du gjort dig klart, hvad det er, du leder efter, og hvad du vil opnå ved at skifte til et 12AY7..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2012
    kl. 00:07

Søren Alwan

Dette er...

det bedste tilbud på sådan ét, jeg lige umiddelbart kan finde:

http://www.ebay.co.uk/itm/12AY7-JAN-GE-NOS-/260670126301?pt=UK_Consumer_VintageAudio_RL&hash=item3cb12678dd

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2012
    kl. 09:33

Rasmus Poulsen

Rør

Jeg havde på et tidspunkt en Hot rod Deluxe. Det gav en væsentlig forbedring i lyden at skifte udgangsrør i den. Jeg fik sat nogle TAD 6L6 WGC-STR i, og de koster ikke alverden. Der skal dog justeres bias i forstærkeren, når man skifter udgangsrør.

Mvh.
    Rasmus.

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2012
    kl. 13:12

Lars Reinau

Rør

Jeg vil tilslutte mig Søren Alwans forslag med hensyn til 12AY7 rør. Det bedste bud til en Fender Blues Deluxe er et amerikansk General Electric (GE) 12AY7 Røret findes også med typebetegnelsen: 6072 - det er samme rør. Det der gør dette rør særlig velegnet - udover den lavere gain - er, at General Electrics rør generelt har en let fremhævet "klokkeagtig" mellemtone og en let tilbagelænet diskant. Netop denne klanglige signatur er fabelagtig til en jazzet og bluesy tone. Til gengæld tror jeg desværre ikke at det er muligt at få røret til "et par hundrede kroner" længere. Sørens bud på den engelske annoncør med en pris på £33 er nok mere realistisk i disse dage.
    Det efterfølgende rør (V2) i en Blues Deluxe kan med fordel skiftes til et hollandsk Philips ECC83. Dette rør har en lidt mørk men meget dynamisk og punchy tone - helt anderledes end den skingre og metalliske lyd fra Fenders standard kinesiske/russiske 12AX7 rør. Dette rør i V2 gør faktisk Drivekanalen i en Blues Deluxe helt brugbar. ;-)
    Venlig hilsen
    Lars Reinau
    www.larsreinau.dk

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2012
    kl. 13:45

Chris Madsen

My perfect amp

Tak til Rasmus og Lars for jeres konstruktive forslag, jeg vil prøve at kigge på det.
    Jeg kan tilføje at jeg tidligere har skilt en gammel B&O radio ad og imellem de forskellige rør var der et par Miniwatt ECC85, som faktisk lød rigtig fedt i min lille Blackheart forstærker - desværre støjede det en del.
    Jeg fandt også andre rør - Phillips ECL82 - Miniwatt EF89 og EBF89 som jeg dog ikke har vovet at putte i forstærkeren, hvilket leder mig til sprøgsmålet:

Kan man skifte rørene så længe at soklen passer med "benene" på røret - eller kan man ødelægge noget?

Er der desuden nogen som har erfaringer med gode P-90 pick-ups til en 335-model? (Blues/jazz)

vh

Chris

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2012
    kl. 17:26

Søren Alwan

Nej.

Du skal ikke prøve at sætte nogle af de rør, du nævner, i din forstærker, med mindre dit ærinde er at brænde ét eller andet af! Generelt skal man ikke sætte rør af andre typer i, end der er specificeret. Der er visse substitutioner, som kan lade sig gøre (f.eks. 12AY7 istedet for ECC83) . Men hvis man ikke har 110% styr på, hvad man laver, skal man lade være...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2012
    kl. 18:03

Steen Kristensen

hej chris

i min ydmyge mening, syntes jeg de her:
    http://www.guitarfetish.com/P90-Guitar-Pickups_c_83.html
    Er et fedt (og billigt) alternativ til Gibsons p90. De lyder så tæt op af Gibsons som man kan, for en fraktion af prisen :-)

De er virkeligt fedt voiced i mellem positionen, med en dejlig mellow tone i neck og lidt mere growl og bid i bridgen. Perfekt til jazz og blid blues.

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2012
    kl. 20:42

Chris Madsen

eMy perfect amp

Mange tak for dit forslag, Steen

Jeg vil kaste et blik på disse P90'ere

vh

Chris

Svar på dette indlæg
  • 29-04-2012
    kl. 13:03

tim laursen

Hold da op...

Søren og Peter i er sgu da dumme at læse på...

Hav dog lidt respekt for trådstarter istedet for at udpensle jeres private chickfight offentligt i hans tråd..

Gad vide om i to ikke skulle tage en lille ferie fra det her site, måske til Ban Island? Måske kunne en moderator evt arrangere dette?

I'm out....

Svar på dette indlæg
  • 29-04-2012
    kl. 14:01

Søren Alwan

Tak...

for dette konstruktive og brugbare indlæg. Gad vide, hvad trådstarter kan bruge det til?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 29-04-2012
    kl. 14:15

tim laursen

Labseries L7

Jeg har har haft stor glæde af en transistor combo ved navn Labseries L7 4 x10,,
    De blev lavet af Norlin(Gibson) i samarbejde med Bob Moog. BB King Brugte bla en Labseries kan dog ikk lige huske modelnavn, måske var det L5..
    Jeg har den desværre ikke længere, men jeg kan huske at den var super varm og jazzy i lyden og den havde nogle super gode indstillings muligheder..
    Flere der hørte den var sikker på at det var rør, heriblandt også en dansk importør af røramps, he han måtte kigge en ekstra gang idet han var sikker på at det måtte være rør.
    Men tilbage til dit topic, jeg tror faktisk du ville kunne ramme lidt af den lyd du efterspørger, med en sådan amp.. Det er da værd at afprøve.
    De dukker indimellem op på brugt markedet..
    Mvh

Svar på dette indlæg
  • 29-04-2012
    kl. 15:13

Chris Madsen

My perfect amp

Hej Tim

Tak for dit indlæg.
    Jeg kender godt til LAB series forstærkerne, og jeg tror faktisk at der er en til salg lige nu på dba.
    Jeg er lidt i tvivl om det er den vej jeg vil gå men jeg har nu sat min Blues Deluxe til salg - også på dba.

Fandt i øvrigt ud af at det ikke er en reissue men er fra deres tidligere produktion fra 90'erne hvor de blev lavet i , Calif. USA.
    Den er med blonde tolex.

Og altså til salg eller bytte hvis nogen skulle være interesseret.

vh

Chris

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk