Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 28-04-2012
    kl. 11:15

Ole Møller

El-guitarstrenge

Hej

Jeg har en Hagstrom HJ 800, når jeg spiller kan jeg mærke vibrationer gennem gribebrættet. Jeg ved ikke om det skyldes for tykke strenge, eller strengene ligger for højt?
    Jeg bruger 11-49 strenge, jeg ved ikke om 10-46 er bedre ? jeg tænker her på spilbarhed og lyd ?

Mvh
    OL-MO

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2012
    kl. 17:31

Søren Alwan

Er det...

nogen skidt ting at kunne mærke vibrationerne? Modedillen i disse år er da ellers at finde de mest resonante og "vibrerende" guitarer...

Så nej, jeg tror ikke, at din strengetykkelse har ret meget med sagen at gøre. Jeg ville som altid gå efter de strenge, som passede den specifikke guitar og mig bedst m.h.t. lyd og spilbarhed. Så hvis du er blevet enig med dig selv om, at 0,011 passer dig, ville jeg holde mig til dem. Du kan selvfølgelig godt prøve at skifte til 0,010´ere for at se, om det fungerer bedre. Men det ville ikke være argumentet med at kunne mærke vibrationer, der skulle få mig til at ændre på sagerne - snarere tværtimod!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 16:51

jakob petersen

Øhm...

det er da bare positivt at du kan mærke din guitar vibrere, det er mere et tegn på at den er lave af ordentlige materialer end forkerte strenge. Dertil kan man tilføje jo højere strengetykkelse jo mere viberation. De fleste vælger den højeste strengetykkelse de føler sig bekvemt ved, da tykkere strenge gerne betyder bedre tone. Dog skal de siges at det jo også er en smagsag hvilken tone man bedst kan lide.

Mvh
    Jakob

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 21:37

Søren Alwan

Ja.

Det sidste er ihvertfald rigtigt. Den dér med, at "tykkere strenge er automatisk lig med bedre tone" abonnerer jeg ikke rigtigt på...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk