Michael: Hvis man ikke spørger er man jo uvidende for altid, men hvis man gør og får et fornuftigt svar... Så er man allerede blevet klogere: Rør er den gammeldags måde at lave elektronik på, fra da mor var dreng. Det er nogen små tingester der ligner elpærer som på magisk vis forstærker dine skjønne toner... De kan være bøvlede, rørforstærkere er tungere og dyrere end transistorforstærkere, og så videre. Men de lyder fantastisk musikalsk, specielt når de begynder at forvrænge, men også rent har de en fed, levende lyd. Næsten alle de fede rock-guitarlyde du hører er indspillet med rørforstærkere, og hvis jeg skulle spille jazz ville jeg nok gå efter en mørk, lidt tilrøget lyd med én af mine rørforstærkere... Men: Jeg har set Joe Pass lyde himmelsk på en Polytone transistorforstærker, og til lige det brug kan deres mere præcise gengivelse være fed. Du er blevet anbefalet en Cube, de kan lidt af hvert, inklusive at "lade" som om de er rørforstærkere, så kan du jo finde ud af hvordan DU synes det skal lyde. Jeg faldt over dette link, og han nævner også Cube som et godt bud: http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar_amps.html
Lad os høre hvad det ender med.