Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 01-05-2012
    kl. 13:30

Michael Holdgaard

Anbefaling af amp til jazz

Jeg har spillet guitar i et par år og er altså relativ nybegynder. Jeg spiller på en Yamaha SA-500 (som er en ES-335 kopi), men mangler en god forstærker, som kan give mig en god clean jazz-lyd (gerne også med reverb). Den er til hjemmebrug, men må gerne være på 30-40 W.
    Den skal ikke have alle mulige forstærker-simuleringer og andet gejl - "just plain and simple".

Budgettet er ca. 1.000-1.500 kr - gerne brugt.

/Michael

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2012
    kl. 14:50

Christian Halkjær

Clean hjemme amp

Hej Michael,
    Roland har lavet en serie fine små transistorforstærkere i deres Cube serie. Du skulle kunne handle dig frem til en Cube 60 for max 1000 kr. En lidt mere alsidig model med rør(!) er Fenders Vibro Champ. 5w rør + forskellige moduleringsmuligheder. Så hvis du vil variere jazz'en med lidt pop og blues er den måske et rigtig godt bud. De 5w er rigeligt til hjemmebrug :-) Men mit bedste bud til dit behov og prisleje er en Fender Princeton: God clean lyd, transistor m. chorus!

/Christian

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2012
    kl. 19:51

Jonas Grundsted

Fender Princeton chorus

Jeg vil give Chritian helt ret. Fender Princeton chorus amp'en er super fed (også selvom den ikke er med rør). Den ikke kun god til Jazz, men også til blues, country m.m.
    Clean kanalen tager godt imod pedaler.
    Jeg har spillet en del jobs på min efterhånden og den lyder fedt og fungerer upåklageligt. Jeg har set et par stykker på dba til rimelig pris.

Mange musikalske hilsner - Jonas

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2012
    kl. 22:55

Jan Ussing Olsen

roland cube 60-80

er rigtig gode til clean jazz hjemme og til mindre jobs. Lyder meget Jazzchorus 120 agtigt.
    Kan fås for 1000-1500 i den blå.

Hilsen Jan

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2012
    kl. 10:16

Michael Holdgaard

Tak gutter

for de gode forslag - de er en stor hjælp. Jeg glemte at skrive, at forstærkeren skal stå i stuen, så den skal gerne kunne flytte ind uden alt for store protester fra den kvindelige del af husstanden (well, lidt brok er der jo altid).

- Fender Princeton kan jeg ikke umiddelbart finde hverken ny eller brugt i nærheden af København (hvor jeg bor) - vil holde øje efter denne model
    - Fender Vibro Champ (er det denne her: http://www.4sound.dk/shop/guitar-comboer/fender/vibro-champ-xd.html ?)
    - Roland Cube kan jeg finde både ny og brugt i DBA

En kollega har også nævnt Fender Mustang. Jeg kan se, at Fender laver rigtig mange forstærkere - men hvad er egentlig forskellen på Fender Princeton, Fender Vibro Champ og Mustang? Er det "bare" hvilke effekter de kommer med?

Endnu engang tak for svarene - det er en kæmpe-hjælp, når man er fuldstændig uvidende omkring forstærkere!

Hilsen
    Michael

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 20:34

Mac Man

Princeton er en rør forstærker, Vibro-champ ligeså, mens Mustang er en emulering af forskellige forstærkere. En Cube er et godt bud på det du søger.

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 21:10

Søren Alwan

Vibro Champ

Det var nu mere i denne stil, jeg tænkte:

http://www.dba.dk/guitarcombo-fender-vibro/id-82423523/

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2012
    kl. 09:20

Michael Holdgaard

Til Mac Man: Med fare for at udstille min uvidenhed fuldstændigt (eller blot blive til grin ... eller begge dele), er rørforstærkere så altid bedre end transistor-forstærkere? Tror også at jeg vil prøve at finde en Cube - Peter Frostrup anbefalede mig også denne til jazz (selvom der er lidt "fritidsskole" over den).

Til Søren: Den ser jo røv-fed ud - men prisen er desværre ret meget over mit budget. Og niveauet er *nybegynder* - prøver stadig at "hakke" mig igennem Autumn Leaves :-)

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2012
    kl. 20:02

Mac Man

Michael: Hvis man ikke spørger er man jo uvidende for altid, men hvis man gør og får et fornuftigt svar... Så er man allerede blevet klogere: Rør er den gammeldags måde at lave elektronik på, fra da mor var dreng. Det er nogen små tingester der ligner elpærer som på magisk vis forstærker dine skjønne toner... De kan være bøvlede, rørforstærkere er tungere og dyrere end transistorforstærkere, og så videre. Men de lyder fantastisk musikalsk, specielt når de begynder at forvrænge, men også rent har de en fed, levende lyd. Næsten alle de fede rock-guitarlyde du hører er indspillet med rørforstærkere, og hvis jeg skulle spille jazz ville jeg nok gå efter en mørk, lidt tilrøget lyd med én af mine rørforstærkere... Men: Jeg har set Joe Pass lyde himmelsk på en Polytone transistorforstærker, og til lige det brug kan deres mere præcise gengivelse være fed. Du er blevet anbefalet en Cube, de kan lidt af hvert, inklusive at "lade" som om de er rørforstærkere, så kan du jo finde ud af hvordan DU synes det skal lyde. Jeg faldt over dette link, og han nævner også Cube som et godt bud: http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar_amps.html
    Lad os høre hvad det ender med.

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2012
    kl. 14:39

henrik seidenfaden

jeg er

imponeret hvor meget de nyeste Cube kan til prisen, så hvis budgettet er i den ende vil jeg sige go for en Cube 40 el 60.

Så får du også råd til at spare op til noget bedre på sigt :-)

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2012
    kl. 21:20

Jesper B

jazz forstærker

hvis det skal være en straight-ahead jazz forstærker i det budget, ville jeg kigge på en ældre brugt roland cube..

Svar på dette indlæg
  • 13-05-2012
    kl. 09:59

Mads Vadsager

Vox

Jeg spiller selv en del jazz på min vox-forstærker. En rigtig fed forstærker til en yderst fornuftig pris!

Mads

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk