Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 03-05-2012
    kl. 13:31

Christian Halkjær

Pro Reverb ud af pappet

Hej,
    Jeg har en ældre Fender Pro Reverb, den næstsidste serie Sølvfjæs dvs. mastervol m. pull og 40w (ikke 70w). Den er ikke modificeret med andet end nye rør for nogle år siden. Den lyder for så vidt udmærket, men jeg synes ikke lyden kommer rigtigt 'ud af pappet'. Jeg spiller soul, jazz, blues og klassisk rock. Nogen gode råd til at puste liv i den igen?
    Christian

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 14:15

Søren Alwan

Har du...

evt. prøvet den gennem nogle andre højttalere?

Og nu kan "nye rør" jo være så meget forskelligt. Det kan "ud af pappet" også.... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 14:47

Christian Halkjær

Tja,

den blev blot sendt til en opstramning med justering af bias og nye rør. Jeg vidste ikke bedre, så den har sikkert ikke fået creme rør installeret .. Mener i øvrigt det er Oxford højtalere den har.

:-) Ja, lyd er sjovt at skulle beskrive med ord. Men, med ud af pappet mener jeg den fornemmelse andre fine forstærkere giver hvor lyden virkelig fornemmes fysisk. Min virker lidt træt....

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 14:21

Søren Alwan

Blev der...

tjekket/tilpasset bias i forbindelse med udskiftning af udgangsrørene? Hvis der går for lidt strøm gennem disse, bidrager det ihvertfald heller ikke til at få tingene "ud af pappet"...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 14:23

Søren Alwan

Og...

ud af 116 andre muligheder kunne det f.eks. også være dens elektrolytkondensatorer, som er ved at være døde. Det kunne også give disse symptomer. Men svært at sige pr. korrespondence...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 14:35

Christian Halkjær

Hej Søren,

Tak for dine hurtige skriv! ... ja, der er nok 116 muligheder & det kan jo være både godt og skidt. Men da jeg absolut ingen forstand har på elektronik er jeg lidt på herrens mark. Jeg er med på, at man i den perfekte verden med al verdens tid og penge bare kan beefe det hele op fra en ende af, men i den mere lavpraktiske verden, hvordan vil jeg best kune gribe det an? Kan en amp -doktor lytte/kigge og komme med en diagnose eller tror du vi er ude i noget voodoo :-)

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 17:07

Søren Alwan

Man skal...

ikke give sig til at rode med rørforstærkere og deres indmad, hvis man ikke har en vis indsigt i og erfaring med uddrivelse af voodoo. Der er desværre en hel del teknikere, som "kun" er skidegode til den tekniske side af sagen (og al respekt for dét! Det er saftsumene også vigtigt!), men som aldrig har haft en instrument i hånden, og derfor naturligt nok ikke har en kinamands chance for at vurdere, hvad der rent faktisk kommer ud i den anden ende. Så det korte af det lange er nok, at svaret på dit spørgsmål afhænger meget af, hvilken såkaldt "doktor", du går til...

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 15:43

Per Ørum

Prøv

at benytte en form for udelukkelsesmetode. Slut forstærkeren til et andet højtalerkabinet og spil. Så finder du ud af om det er højttalerne.
    Alternativt sæt en anden forstærker til højtalerne i Pro Reverben og lyt.

Så kan du selv, uden det store tekniske prøve at udskifte forforstærkerrørene. (hvis du bruger kanalen med reverb er det rør nr. 2 fra højre når du ser på forstærkeren bagfra - et 12ax7 eller ECC83 eller 7025)
    Dernæst kan du prøve at udskifte driverrøret (det som sidder nærmest udgangsrørene (de store) - et 12AT7)

Hjælper det ikke skal du have gang i udgangsrørene, biasjustering, sandsynligvis udskiftning af kondensatorer m.m. - det kræver en sagkyndig.

Held og Lykke

Per

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 19:01

Christian Halkjær

Hej Per,

Tusind tak for 'vejviseren'! Jeg vil følge dit råd. Lyder som om du har et glimrende kendskab til sådan en fætter som min. Oddsene for at det er selve højtalerne der er gået kolde er vel minimale eller hur? Spiller sådan nogle ikke bare til de ...ja hvad sker det egentlig??? Hører bare at gamle højtalere typisk lyder bedst. Ved du ifald hvilke højtalere der klæder sådan en - jeg er vild med Fenderlyden, så jeg prøver ikke at få den til at lyde som noget den ikke er? Ved du også hvilke rør man skal bruge og hvilke man skal undgå - her er det voodoo for mig....
    Christian

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 20:06

Per Ørum

Hej Christian.
    Det med højttalervalg og rørvalg er nærmest religion og her på dette forum er der mange meninger.
    Jeg vil gerne hjælpe dig. Hvor i landet bor du?

Fremover er det nok bedst vi kommunikerer på mail. Du kan. Maile mig på: p.orum@webspeed.dk

Vh. Per

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 13:54

Christian Halkjær

Hej Per

Takker - jeg skriver til dig i næste uge - har lige lidt konfirmationer der skal overstås!

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 13:54

Christian Halkjær

Hej Per

Takker - jeg skriver til dig i næste uge - har lige lidt konfirmationer der skal overstås!

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 21:36

Søren Alwan

Før...

man går i gang med at skifte "ting og sager", er det nok en meget god idé lige at skaffe sig et overblik over, hvorvidt de nuværende stumper rent faktisk arbejder, som det er hensigten. Ellers vurderer man jo ikke sagen på et repræsentativt grundlag...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2012
    kl. 23:27

Christian Halkjær

Jow,

Men jeg er jo bare guitarist...;-)

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 19:40

Peter Petersen

Jeg har

en gammel Fender Bassman som Søren Alwan fik lov til at arbejde med.
    Det har jeg ikke fortrudt, den lyder stadig fantastisk.

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 00:08

Søren Alwan

Hmm...

aren´t we all..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 02-04-2013
    kl. 15:29

Christian Halkjær

Ting tager tid...

Nå, tiden gik og pludselig meldte sig en mulighed for et swap: Min Fender for en Boogie mk. IIA i hvid tolex. Den er ikke lettere at slæbe rundt på (selv om den kun fylder det halve) og man skal arbejde mere med indstillingerne... men huj, den lyder godt- så afgjort ude af pappet :-) Men straks melder nye spørgsmål sig. Den har en drive kanal (sådan en har vi ikke set før..) men intet efx loop. Det kunne jo være rart at få delay pedaler og den slags skrammel placeret efter drive. Ved nogen herinde, om man kan få lavet et efx loop i sådan en svande og hvem som i så fald vil kunne udføre den slags?

Mvh. Christan

Svar på dette indlæg
  • 02-04-2013
    kl. 16:53

Søren Alwan

Så...

må der da næsten sidde en tidligere Mesa-ejer og gnide sig i hænderne ét eller andet sted..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2013
    kl. 08:05

Christian Halkjær

Av for den Hr. Alwan

Jamen det håber jeg da, at han gør :-) Men jeg fornemmer på den spirende ironi, at du mener jeg skulle have ladet være med at bytte. Jeg er nu superglad for den, og synes jeg har fået fornyet spilleglæde, og det er jo det det handler om.

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2013
    kl. 12:24

Søren Alwan

Jeg...

synes nu da ellers, at jeg udttrykte mig rimeligt klart og uindpakket uden at ty til ironi og deslige. Men hvis bare du er glad, er det jo bare fint. Jeg er helt overbevist om, at Mesa´ens tidligere ejer også er glad. Og så er det jo ren win-win.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2013
    kl. 14:02

Christian Halkjær

Hej Søren,

Jamen det gjorde du da også, ironien er helt på min side :-) Jeg er helt på det rene med, at Fenderen er en bedre handelsvare, men jeg har haft den i tyve år som player, og forventer ditto af Mesa'en (som i øvrigt lyder mere Fenderish end pro'en gjorde da jeg slap den, og lader til at bære årene med betydelig større ynde - de er jo jævnaldrende...). Men tilbage til mit spørgsmål omkring efx loop. Ved du - eller andre herinde - hvordan og hvem der i fald kan lave et sådant? Og om der er noget der taler imod at gøre det?

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2013
    kl. 15:29

kim henriksen

Hej Christian.

Hvor er du fra i landet ?

Et loop som dette kunne være en løsning:

http://metroamp.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=78&products_id=499&zenid=73ngrk4bie6jap50m8scug7vm5

Svar på dette indlæg
  • 04-04-2013
    kl. 01:06

Søren Alwan

Well...

Jeg skal ikke prale af at kende til dette loop. Men der ER altså ét eller andet, som vrider sig inde i den gamle puritaner ved tanken om at mose hele signalet i ens rørforstærker gennem et transistorbaseret loop. YMMV...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2013
    kl. 14:41

Søren Alwan

Jah...

i princippet er det jo vældigt simpelt: Du skal have et buffer-trin hægtet på forforstærkerens udgang. Og så skal du have et (veldesignet!) pull up-trin på "return". Dertil lidt omkringliggende "krims-krams". Det er sådan set et effektloop. Skal det laves ordentligt, skal der jo så installeres et ekstra rør. Nu er sådan en gammel Mesa jo i forvejen en veritabel rodebutik indvendigt. Så rod fra eller til gør næppe den store forskel. Spørgsmålet er måske, om der er plads til mere af slagsen...

Dét, som kan tale imod det, er, at det er omsonst at tro, at man kan bygge det ovennævnte kredsløb ind i nogen som helst forstærker, uden at det kan høres. Men med til et ordentligt loop hører naturligvis en "true bypass-funktion", som i det mindste muliggør, at man kan have sin forstærker helt original, når loopet ikke er aktiveret. Skal man så tilmed kunne fjernstyre on/off-funktionen på loopet, bliver det først rigtigt sjovt. Hvem, der laver dén slags herhjemme, skal jeg desværre ikke kunne sige dig.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-04-2013
    kl. 15:02

Søren Alwan

Måske...

Lars Vad hos:

www.amp-parts.dk

I don´t know. Du kan da prøve at spørge ham...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-04-2013
    kl. 09:54

Christian Halkjær

Måske man skal

..forsøge at leve med delay og den slags effekter sendes gennem den rene 'kanal' og lade det gain stage være i fred. Så kan man jo sætte noget andet pedalværk til den rene kanal, hvis en distorted lyd skal forlænges med delay...

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk