Hvordan får jeg den bedste instrument-lyd?
Jeg har et lille hjemmestudie, hvor jeg arrangerer og indspiller numre med Cubase 6. Sangstemmer og guitar indspilles som audio-spor og øvrige instrumenter (trommer, percussion, bas, flyder, klaver mm. laver jeg som MIDI-spor i Cubase. Som lydkilde til MIDI-sporene benytter jeg for klaverets vedkommende mit Yamaha P-200 og for de øvrige instrumenters vedkommende mit Roland XV-3080-lydmodul.
Jeg vil gerne høre, om der er nogen herinde, der kan sige noget om, hvad jeg bør bruge som lydkilde til mine midi-spor, for at få den bedste kvalitet af lyd til mine MIDI-instrumenter. Jeg har længe troet, at man laver den bedste lyd, ved at lade Cubase styre externe lydmoduler/synthesizers og el-klaver via MIDI-interface, men for nylig har en musikforhandler fortalt mig, at med den måde jeg laver musik på, så vil jeg få meget bedre instrumentlyde ved at investere i virtuelle software-instrumenter (VST).
Er der nogen her, der har erfaringer med dette? Er det rigtigt, at jeg vil få bedre tromme-, bas-, klaver-lyd mm. ved at købe software-pakker med VST-instrumenter, i stedet for at lade mine MIDI-spor styre nogle eksterne lydmoduler?
Og er der i givet fald nogen der kan anbefale nogle gode software-pakker, som giver nogle rigtig gode instrumentlyde? Prisen er mig ligegyldig, jeg skal bare have den bedst mulige lyd ud af det.
Mvh
Daniel