Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 07-05-2012
    kl. 21:09

Henrik Moss

Forvrængere gennem Jazz Chorus 120

Hej
    Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Roland Jazz Chorus fra omkring '80. SUPERFED ren lyd.
    Problemet kommer når jeg bruger mine nuværende forvrængere - en Ibanez Tubescreamer TS9DX Turbo og en Carl Martin Plexitone.
    Der ligger en ret ny tråd herinde hvor Søren Alwan redegør for hvor forskelligt forvrængere kan lyde gennem forskellige forstærkere, men jeg laver det alligevel som et nyt spørgsmål, da jeg gerne vil høre om der er et eller andet jeg kan gøre? (Søren - du er selvfølgelig mere end velkommen til at svare!)
    Gennem min hidtidige forstærker - en gammel Peavey Artist 240 rørforstærker - lyder begge forvrængere HELT perfekt iflg min smag.
    På min Jazz Chorus - der jo har en dejlig varm fyldig lyd - bliver forvrængerene meget fesne, diskantede og "pruttende fuzz-agtige" (ha ha - det er svært at beskrive lyd!). Jeg har prøvet at skrue næsten helt ned for diskant på både forstærker og pedaler, men det bliver ikke lige så godt som på min Peavey.
    Må jeg bare ud at lede efter nogle andre forvrængere eller kender nogen et trick?

Mvh Henrik

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 21:44

Mac Man

Det er ikke nemt..

De stod rundt omkring henne i ´80-erne, og det er notorisk svære at finde en pedal der giver en god forvrænget lyd igennem sådan en. Der er, som du bemærker, et eller andet helt galt med diskanten... Jeg fandt ud af at hvis man tændte, men for guds skyld ikke skruede op, (for det lyder rigtigt grimt!), for den indbyggede forvrængning, så kunne en tubescreamer lyde OK når den blev lagt oven i.. Måske en equalizer til at båtte de slemme frekvenser ud også kunne hjælpe ? Som sagt: Det er ikke nemt. Jeg indspillede engang noget larmeguitar, Adrian Belew brugte dem en overgang, med 4 X 10" versionen og en håndfuld snotpedaler et ekko og en flanger, og DET lød dælme fælt... Men det virkede.

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 19:08

Henrik Moss

Tar for dit indlæg

Hej Mac Man
    Ideen med en equalizer til at gi' lidt boost til mellemtonen ku' godt være en løsning, og jeg vil prøve at få fat i sådan en for at se om det kan gøre det.
    Ideen med lige at klikke den indbyggede distortion til hjælper faktisk LIDT på lyden når jeg har en forvrænger tændt. Men så går det til gengæld ud over den rene lyd når jeg slår forvrængeren fra, og det synes jeg er ærgerligt, så det er ikke en brugbar løsning for mig.
    Hvis en equalizer ikke kan gøre det, vil jeg nok køre med 2 forstærkere og en pedal til at splitte signalet ud til en af de 2 afhængig af om jeg har forvrænger på eller ej.

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 23:30

allan søgaard jensen

Nul guf

Lige så god Rolands jazz chorus er til ren lyd, lige så dårlig er den til fed forvrænget lyd. Højtalerne der sidder i den er for hifi agtige. Der er for meget bas og diskant populært sagt og for lidt guf i mellemtonen hvor den forvrængede lyd har det bedst.

Mvh

Allan søgaard
    Www.tube-amp.dk

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 19:10

Henrik Moss

Tak Allan

Dit indlæg fik mig til at overveje muligheden for evt. at udskifte højttalerne men det vil jeg nok have svært ved at få mig selv til, da jeg synes den rene lyd er tæt på perfekt. Se iøvrigt mit svar til Mac Man

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 11:31

Søren Osted

Måske..

kan det hjælpe lidt at bruge et af Boss´pedalboards. Så vidt jeg er orienteret er de lavet med JC som reference.

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 19:13

Henrik Moss

Hej Søren

Tak for dit indlæg, men mit pedalboard er sammensat af forskellige effekter som jeg løbende har skiftet mig frem til, for at finde lige præcis de lyde jeg bedste ka' li' indenfor de forskellige effekttyper, og tror jeg ville miste mere ved at skulle skifte det hele ud til Boss

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 20:31

Mac Man

Jeg tror nu ikke..

At Boss effekter er specilet meget bedre til JC-120. Det ville være et ret snævert marked at gå efter. Har du prøvet dig frem med det du har ? Man har tit en grundindstilling som man af gammel vane ikke gerne viger fra. En DS-1, med diskanten skruet næsten helt ned virkede som jeg husker det ret OK, men det tog lidt tid at finde ud af at det var det der skulle til. Måske en af Boss´ emuleringer af en Bassman eller en Deluxe Reverb var værd at prøve, for at få lidt "rør-varme" i lyden ? (Jeg har ikke spillet genne men JC i 20 år...)
    Jeg mener at kunne huske at jeg havde en Chandler Tubedriver Rackmodel til at varme nogen af de transistorforstærkere op man stødte på i de år som baggear..
    Prøv dig frem, og husk: Whatever works.. Works.

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 21:44

kim henriksen

Jeg kan tage fejl ...

men husker det som om Satriani optog nogle af de tidlige skiver bl.a. med en Roland JC120`er og en DS-1`er :) Syntetisk i nogen grad ja, men ikke komplet latterligt :)

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2012
    kl. 00:32

Søren Alwan

Spørg mig ikke...

hvorfor eller hvor, jeg ved det fra. Men jeg synes faktisk at kunne huske det samme som Kim... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2012
    kl. 02:11

Anders Kristiansen

Over drive knap

Hej
    Har selv haft jc120. Du har som tidligere nævnt kun en mulighed, find det punkt hvor forstærkeren er næsten ren, når du drejet op for forvrængerknappen, tænd din pedal, kan du ikke lide lyden, så er der kun to muligheder:
    Køb en anden forstærker eller kør med to forstærkere og ab mellem clean og overdrive.
    Jeg synes nu jc120 lyder udmærket, hvis du indstiller den som tidligere sagt, når du tænder en Tubescreemer oveni, men smag og behag.

Svar på dette indlæg
  • 11-05-2012
    kl. 22:52

Jonas Grundsted

Boss pedaler

Hej Henrik.
    Boss laver nogle forskellige amp-simuleringspedaler som måske kunne bruges? De har lavet 2 i samarbejde med Fender. Deres bud på en Bassman (FBM-1) og en på en Deluxe Reverb (FDR-1). Derudover har de lavet en twin pedal GP-20 Amp factory (som desværre er udgået af produktion) som giver en del fede muligheder. Teknikken fra GP-20 bruges også i de fleste boss pedalboards. Med disse pedaler kan man arbejde med forskellige amp-forvrænger typer som virker godt tile n clean amp som Jazz chorus.

Musikalske hilsner - Jonas

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk