Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 10-05-2012
    kl. 19:30

Teddy Poulsen

Fed 12" enhed med lav følsomhed?

Hvis man har rigeligt watt til rådighed, findes der så ikke en fed højttaler enhed der kan skære 5-10 dB af lyden, alene fordi følsomheden er lavere?

Fed lyd for mig er f.eks. 70'ernes Greenback enheder, G12H30.

Mange enheder til guitar har en følsomhed på ~100 dB ved 1 watt, så med 50-100 watt til rådighed bliver resultatet jo ubrugeligt højt, hvis man vil have udgangsrørene til at "svede".

Jeg er klar over at en Hotplate er en oplagt løsning, men en højttaler til formålet synes jeg var en lidt mere simpel løsning.

Svar på dette indlæg
  • 11-05-2012
    kl. 11:49

Morten Lyse Pedersen

Desværre

har jeg til gode at høre en højttaler til guitarbrug der på én gang er åben og klar i lydeb samtidigt med en lav følsomhed. I en eller anden forstand er de to egenskaber bare hinandens modsætninger..

Mvh,
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 11-05-2012
    kl. 15:24

Teddy Poulsen

Men

Kan da også være jeg bare skal holde mig til forstærkere på 10-15 watt...

En 100 watt forstærker i en 100 dB/1w højttaler giver teoretisk max SPL på små 130 dB... Når man så typisk tilstræber at max lydniveau for et publikum er ca. 100 dB, så hænger tingene bare ikke sammen.

Nogen må da kunne tjene kassen på at producere en fed 12" enhed med en følsomhed på f.eks. 85 dB.. Til folket der har alt for mange watt i ryggen.. Men det er muligt der er nogle lydmæssige begrænsninger i sådan en enhed - mig bekendt er det bare ikke tilfældet når man snakker hi-fi?

Svar på dette indlæg
  • 11-05-2012
    kl. 16:53

Morten Lyse Pedersen

Jeg tror, at alle de

"close, but no cigar" højttalere, der findes på markedet vidner om, hvor svært det er på én gang at lyde som guitarister gerne vil have det og så afgørende gøre noget som helst anderledes end "de rigtige." F.eks har Celestion jo, uanset hvad de laver i dag, bare defineret lyden af rock på guitar siden man begyndte på den slags. Mere eller mindre.

Når alt dette er sagt, så er selv hot plates mv. jo ikke det, der får træerne til at gro ind i himlen. Det er som om, at for at en guitar har det der umpf! som den skal have i mit hoved så skal man bare op i et vist niveau. Du må ikke misforstå mig; jeg er på ingen måder tilhænger at, at bands eller guitarister ikke har stramt styr på, hvor højt de spiller. Jeg tror dog stadigt, at en hot plate (eller lign.) er den bedste måde at drosle på som tingene er nu.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 12-05-2012
    kl. 00:04

alex rasmussen

128W svarer til 121 dB. Så 100W svarer nok nærmere til små 120 dB

Svar på dette indlæg
  • 13-05-2012
    kl. 14:26

Teddy Poulsen

Regnefejl

Ja rigtigt... 121 dB ved 128 watt.. Det er dog også væsentligt højere end jeg nogen sinde får brug for at spille.

Svar på dette indlæg
  • 11-05-2012
    kl. 22:32

Jan Schjødt-Thomsen

For ikke så længe....

...siden var der på www.Gear-Freak.dk et 2x12 kabinet med Eminence Blue Legend enheder til salg. Og jeg mener at sælger på et tidligere tidspunkt også har benyttet denne slags enheder i en Vox AC-30 - netop for at tøjle lydtrykket. Såvidt jeg husker har Eminence'rne en følsomhed på 3-4 dB mindre end Celestion.

Mvh Jan

Svar på dette indlæg
  • 12-05-2012
    kl. 09:39

Thomas Høirup

Jeg har prøvet (...ejet og solgt) et par Emi blue legend, og dem skulle man bare kigge på så forvrænger de.. Hvilket er fedt, hvis det er sådan en lyd man er efter. Jeg bruger et par WGS enheder nu, en Reaper HP og en ET-65 samlet, og det siger konge. Men højt!

Jeg havde en dejlig Deluxe Reverb fra 1973, som jeg satte en Weber alnico 12A150, og den findes i en keramisk version også. Den synes jeg var helt fantastisk ved lav styrke ...

Mvh Thomas

Svar på dette indlæg
  • 12-05-2012
    kl. 09:47

Henrik V. Madsen

Er der nogen...

...som har prøvet en Eminence med attenuator? Som f.eks. http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Maverick

hvm

Svar på dette indlæg
  • 14-05-2012
    kl. 14:41

Klaus Rindholt

Du efterspørger dette: http://www.fluxtone-speakers.com/

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2012
    kl. 22:24

Jesper Sørensen

Det er smart...

...hvis det virker som beskrevet - & kostbart...

vh
    Jesper

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk