Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 15-05-2012
    kl. 14:12

Teddy Poulsen

Fjerne master volume

Den tidligere ejer af min forstærker har været så elegant at bore hul i bagpladen og installere en "post phase inverter" master volume - det er en '77 Marshall 1959.

Kan man være sikker på at lyden i forstærkeren ikke er påvirket, når denne master volume er skruet helt ned? For mig at se er der nemlig fjernet to kondensatorer fra printet..

Jeg forventer ikke rigtigt at bruge denne master volume, da jeg ikke synes den lyder specielt fedt. Hvert fald ikke noget jeg ikke kan opnå med en god drive pedal. Er denne type MV helt reversibel bortset fra det borede hul - eller er de evt. fjernede komponenter ikke til at opdrive med originale specs? Jeg vil nok helst af med den.

Jeg linker her til nogle billeder af indmaden. Efter sigende skulle forstærkeren lige have fået en tur af Lars Vad - de store lytter er skiftet til F&T, der er 4 nye keramiske rør sokler, bias kondensatorerne er skiftet, nye rør inkl. justering (EL34 er "Harma Retro Cryo") og så er alle potmetre udskiftet til nogle "Alpha".

Kan nogen ellers identificere ændringer? Det ser også ud til at denne "bright cap" som alle taler om er helt fjernet.

Jeg har luret lidt på billeder af indmaden fra tilsvarende forstærkere, men kan se at de næsten alle er forskellige. Jeg kan dog ikke finde nogen med de samme små grønne 400V kondensatorer som sidder i min - er de mon originale?

Lyden er lidt svær at bedømme, da jeg stadig leder efter et godt kabinet. Men umiddelbart synes jeg ikke den knækker så pænt - som om dens overdrive er lidt rigeligt grovkornet og ikke så ørevenlig. Men jeg kan også forstå at tone kredsløbet kan være vidt forskelligt, og evt. moddet.

http://i646.photobucket.com/albums/uu188/teddyjoe_photo/IMG_0369.jpg
    http://i646.photobucket.com/albums/uu188/teddyjoe_photo/IMG_0370.jpg
    http://i646.photobucket.com/albums/uu188/teddyjoe_photo/IMG_0373.jpg
    http://i646.photobucket.com/albums/uu188/teddyjoe_photo/IMG_0372.jpg
    http://i646.photobucket.com/albums/uu188/teddyjoe_photo/IMG_0371.jpg

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2012
    kl. 15:04

Teddy Poulsen

Rettelse

Hvad jeg mente var, at det er modstande der er fjernet fra printet for at installere master volumen.

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2012
    kl. 15:18

Mac Man

Det er to modstande der er fjernet, det er bias-splitterne, og så fungerer banerne på stereopotmeteret + de to modstande på det i deres sted. Du skal ikke forvente at få vildt meget forvrængning ud af en Super Lead som den, og slet ikke ved soveværelsesvolumen, afhængig af hvad guitar du spiller på... En humbucker guitar vil give noget mere snavs, også selvom det ikke er pickupper med specielt højt output. Den type master er så langt den bedste i en SL, men du skal bruge den til at få en smule snavs i lyden, og så presse den yderligere med en pedal. Alternativet er en en Hotplate, og mange bruger en kombination af de to ting. Men en Marshall spiller højt før den lyder af noget. Sådan er det. Det er ikke så svært at fjerne masteren en igen, men du skal vide hvad du gør på en printbaseret amp. Bright-cap´en er fjernet. Jeg har før set grønne kondensatorer i en Marshall, men ikke lige den type. Men Marshall har altid udmærket sig ved at bruge hvad der var på tilbud den uge, så de kan sagtens være originale.
    Jeg ville lade masteren være, den kan ikke høres når den er skruet helt op, så er den så godt som ude af kredsløbet, og få et ordentligt kabinet, og lære at omgås den. Der skal arbejdes lidt med sagen, selvom det er en enkel forstærker.
    Tillykke med den.

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2012
    kl. 15:24

allan søgaard jensen

Helt enig

Skulle faktisk lige til at give et svar meget lignende Mac Man.
    Det slipper jeg for, idet jeg er helt enig.

mvh
    allan søgaard
    www.tube-amp.dk

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2012
    kl. 15:38

Teddy Poulsen

Jo men..

Som jeg forstår det; En ting er forvrængning der opstår i forforstærkeren, og noget andet er forvrængning fra udgangsrørene.

Jeg er med på at sidstnævnte kun opnås ved at skrue op + evt. bruge en Hotplate. Det skal jeg nok få hen - det skal alligevel helst kunne mærkes i buksebenene før det er fedt at spille.

Men mht. master volume, er der så væsentlig forskel fra dette til en god drive pedal? Begge dele er alligevel en slags forvrængning der skabes inden udgangsrørene - og så finder jeg det noget nemmere at træde på en boost pedal, end at skulle dreje på en knap bag på forstærkeren.
    Kan man ikke få en fed drive pedal der lyder lige så godt som denne master volume installation?

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2012
    kl. 15:48

allan søgaard jensen

Hvis du vil opnå maksimal forvrængning fra dine powerrør, skal mastervolumen helt op ( svarende til den ikke er der ). Udgangen kan så presses fuldt ud fra preamp og eventuelle pedaler. Omkostningen er at du spiller damn. højt. Så snart du skruer ned på master volumen, minsker du den egentlige powerrørs forvrængning. Istedt kan du opbygge forvrængningen i preampen, ved at presse denne med hidsige pickupper eller pedaler. Fordelen er at du sætter dit lydniveau til det er passende med mastervolumen. Ulempen er at du ikke får "ægte" powerrørs mætning.

mvh

allan søgaard
    www.tube-amp.dk

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2012
    kl. 15:56

Mac Man

Brug volumenknappen på guitaren...

Jeg bruger en kombination af volumenknappen, og et par drives til at få min lyd. Jeg spiller Strats, og har brug lidt ekstra drive for at få den lyd jeg vil have. Jeg sætter det some regel op sådan at med guitaren på 7 er den nogenlunde ren ved et let anslag, fuldt op, og én på frakken = Ca´AC/DC drive, og så en Tubescreamer sat ca. 12.00 til at skubbe den videre ud over kanten, og en gammel Rat til det sidste. Med det kan jeg dække fra Knopfler til Hendrix (Cirka!). Som jeg skrev: Jeg vile bruge ne Master eller en Hotplate til at kunne styre hvornår den begynder at knække, og så arbejde med volumen og pedaler resten af vejen. Forskellen på det, og forvrængning fra pedaler, er for mig dynamik og at man bedre kan styre det fra guitaren.

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2012
    kl. 16:09

Teddy Poulsen

Jo

Men i svarer ikke helt på, hvordan i synes forvrængningen i en master volume som denne er, i forhold til at man presser indgangen med gode drive pedaler.
    Min pointe er at jeg vil fjerne master volumen i min forstærker - forudsat at man kan opnå samme resultat ved at sende mere signal ind i preampen. For så vil jeg hvert fald ikke savne den - og så undrer jeg mig egentlig over at man overhovedet installerer det i en forstærker som denne.

Glem udgangsrørene - dem forudsætter jeg er under pres.

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2012
    kl. 16:17

Mac Man

Kort svar: Det lyder forskelligt. Prøv dig frem, og find ud af hvad der passer for dig.
    Som jeg svarede ovenfor:" Forskellen på det, og forvrængning fra pedaler, er for mig dynamik og at man bedre kan styre det fra guitaren." Og for mig lyder det bedre, mere som naturlig drive. Når man nu ikke bare kan spile så skide højt som i ´60-erne...

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2012
    kl. 19:35

Søren Alwan

Hvordan...

"forudsætter du, at udgangsrørene er under pres" - du spiller meget (!!!) højt?

Men dit spørgsmål er ikke så ligetil at svare på, da det jo afhænger af, om du mener, at du vil have en masse forvrængning fra pedalen, eller om du nærmere vil booste signalet, så udgangsrørene forvrænger endnu mere (meget højt). Ikke mindst i sidstnævnte tilfælde ville jeg så nok mene, at det ville være på sin plads at kigge lidt på Marshall´s "børnesygdomme" (det ville jeg nu nok også alligevel...)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2012
    kl. 23:02

Ivan Lopez Garrido

hmmm

Teddy, du bliver ved med at spørge til pedal- vs. forforstærkerforvrængning. Det er i mine øjne en smagssag.
    Kan du li lyden af en pedal sammen med forstærkeren så gør det. Synes du det lyder godt når du presser forforstærkeren, så er det måske det du skulle gøre.
    Forslaget om at beholde din master volume, synes jeg lyder godt. Det giver dig en mulighed for at vælge til og fra.
    Personligt ville jeg som udgangspunkt altid prøve at få forforstærkeren til at lyde godt. Primært fordi du har den. Sekundært fordi den består af rør og det derfor virker lidt snottet at gå uden om den mulighed for så at forsøge at genskabe en rørforvrængning med en pedal uden rør...
    Men jeg ved oj godt at skabe den forforstærker forvrængning men selv synes er den fedeste kan koste meget i forskellige forsøge med rør, boostpedaler eller hvad man nu finder på. På 13. år med en twin er jeg næsten ved at være der.

Ivan

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2012
    kl. 23:20

Søren Alwan

"Problemet"

Er jo bare, at er ikke er ret forvængning at komme efter i sådan en Superlead's forforstærker. Så godt som al den fede forvrængning, man med rette forbinder disse forstærkede med, stammer jo fra, når udgangsrørene kommer op at koge.

Lidt afhængig af temperament kunne man så måske også sige, at det netop er det fede ved disse forstærkede, at deres forforstærker ikke forgænger mere, end tilfældet er. For det er en af hemmelighederne bag, at signalet når så "uforstyrret" frem til udgangstrinnet, som derved bliver utroligt "touch responsive". Man skal blot have prøvet f.eks. en Marshall 2203 eller lignende, som har blot et forstærkertrin mere i forforstærkeren, for at vide, at dette trækker i den forkerte retning, når det kommer til at kunne styre udgangstrinnets opførsel med guitarens volumeknap samt ikke mindst anslagsstyrken.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk