Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
- Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 17-05-2012
    kl. 13:24

Morten Pedersen

folk er begyndt at sværge mere og mere til stof kabler. og der må da være en grund til de koster over det dobbelte af hvad almindelige kabler koster. tror nu det er op til folk selv hvad de vil have. der er jo ikke 2 der har den samme lyd alligevel. individul smag.

Svar på dette indlæg
  • 12-04-2012
    kl. 00:14

allan søgaard jensen

kabel religion

Kablet fra din guitar til første led i kæden er vigtigst.
    Det er alene kabelkapaciteten ( og hermed længden ) der betyder noget, alt andet er religion.
    Hvis du benytter buffer, bliver kablerne mellem buffer out og indgang på forstærker, nærmest ukritiske. Bufferen hjælper derimod ikke på den kritiske vej fra guitaren.
    http://www.tube-amp.dk/proj.html#signalvej

Vælge kablerne ud fra robusthed. Kapaciteten pr. meter er stortset ens, - og det er i praksis det eneste der betyder noget i forhold til lyden. Hold kablet fra guitar til første aktive enhed forholdsvis kort.

mvh

Allan søgaard
    www.tube-amp.dk

Svar på dette indlæg
  • 12-04-2012
    kl. 00:51

Søren Alwan

Jeg mener...

ikke, at kabler er "religion" eller "ligegyldige" - heller ikke efter en buffer. I mine ører er der stadig forskel på, hvordan forskellige kabler påvirker lyden. Men jeg er helt enig i, at du skal "lægge guldet" (ikke dermed sagt, at det dyreste kabel på nogen måde nødvendigvis er det bedste!) mellem guitaren og den første buffer. På denne strækning er der så vid mulighed for at bruge valget af kabel til at "farve" din lyd efter dit behov. Hvilken farve, du så bedst kan lide, kan du næsten kun selv svare på.

Jeg tror, at min personlige yndlingsfarve er stykke fra det teoretisk set perfekte... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-04-2012
    kl. 09:09

allan søgaard jensen

ja, ja..

Min tinnitus kan få skyld for meget. Men jeg kan altså bare ikke hører forskel på to kabler, hvor kabelkapaciteten er stort set ens. Dette uanset det ene koster en faktor 10 mere. Derudover mangler jeg lige den rent teoretiske forklaring på hvorfor der skulle være hørbar forskel.
    For mig er et lækkert kabel, et robust og tilpas fleksibelt kabel med gode stik der holder. Er det lavet lidt pænt gør det ikke noget. Der må gerne være brugt en tyk inderleder, - ikke af hensyn til den ohmske forskel, som er ligegyldig. Men igen af hensyn til styrke.

mvh

allan søgaard
    www.tube-amp.dk

Svar på dette indlæg
  • 12-04-2012
    kl. 14:43

Søren Alwan

Jamen...

det er da en ærlig sag at indrømme, at man ikke kan høre de finere detaljer. Men jeg tænker, at det da må være lidt af et handicap, hvis man gerne vil beskæftige sig med lyd?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-04-2012
    kl. 22:26

allan søgaard jensen

Tja..

Det går som nok.
    Jeg kan jo bare ikke hører de detaljer, som 99 ud af 100 heller ikke kan :-)

Allan søgaard
    Www.tube-amp.dk

Svar på dette indlæg
  • 13-04-2012
    kl. 11:16

Thomas Slott

Gør det forskel om...

som det aller første led i kæden

Svar på dette indlæg
  • 13-04-2012
    kl. 11:17

Thomas Slott

der var jeg for hurtig..

Er det vigtig om bufferen er først i kæden eller kan den godt komme efter Wah f.eks?
    mvh
    Thomas

Svar på dette indlæg
  • 13-04-2012
    kl. 11:29

Søren Alwan

Nu...

er der vist ingen regler om, hvor en buffer SKAL sidde... ja, mig bekendt er der faktisk ikke engang en regel, som siger, at man SKAL have en buffer i sin effektkæde - hverken først eller sidst...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2012
    kl. 17:31

Søren Korsgaard

Religion eller gode ører

Jeg er vel religiøs til husbehov og har middelgode ører, men at der er forskel på kabler(også med samme kapacitet) har jeg rigtig mange eksempler på. Den test vi i sin tid lavede her på Soundcheck viste også med al tydelighed at der er stor forskel på kabler, men også at forskellene og præferencerne er meget personlige. PT er mit ubetingede favorit kabl fra Vovox. Der er bare så ekstremt meget hul igennem og så er kablet også dejlig musikalsk at lytte på. Og det rigtig fede er at det leverer varen både når man spiller guitar og bas. Jeg var med til at teste en røvfuld kabler sammen med Georg Olesen fra TV2 og både med hans bas og gennem det opstillede guitaranlæg var Vovox kablet i en klasse for sig. (Goerg endte faktisk med at forkable hele sit basanlæg med Vovox kabler også internt) Det er ikke dyrere end andre gode kabler og man får smæk og valuta for sine penge. Jeg ved ikke om der PT er en dansk forhandler ellers find dem på nettet.

Svar på dette indlæg
  • 26-04-2012
    kl. 09:45

Jesper Bøgeskov

Mogami 2524/3348 og Neutrik

Ja, så fik jeg endelig indkøbt noget instrumentkabel og løse stik.
    Det endte med Mogami 3348 (Mogami 2524 med NEOPREN belægning) samt Neutrik-stik, hvorefter "amatørlodderen" gik i krig ;o)

Som start (og test) loddede jeg mig et 6 meter kabel til mellem guitar (Fender strat) og forstærker. Og hold da op, hvor blev jeg overrasket - desværre på den negative måde :o(

Min diskant er mere eller mindre nu helt væk, hvorimod støjen heldigvis er helt forsvundet. Jeg var klar over, at kablet pga. dets relativt høje kapacitet ville farve lyden varmere, mere mellemtone, ved længere kabelføringer (6 meter), men dog ikke så meget. Til sammenligning har jeg prøvet Planet Waves Custom serie (6 meter), Fender Platinum (3 meter) samt George L (6 mm, 6 meter), hvor diskanten for alles vedkommende er væsentligt mere fremtrædende.

Oplever I også, at Mogami 2524/3348 farver lyden SÅ meget, så det kun bør bruges ved korte kabelføringer - fx mellem pedalerne - eller efter en buffer?

Min forstærker er en Vox AC30CC2X på Bright-switch, hvor der i forvejen er skruet godt op for diskanten.

Det skal siges, at når jeg benytter Mogami-kablet fra switch/effekter til forstærker, så udlignes diskanttabet en del - sandsynligvis pga. bufferen, det kører igennem.

Men hold da op - Mogami-kablet er for mig mere eller mindre ubrugeligt, hvis det køres direkte fra min Fender strat til forstærkeren. Min humbucker-guitar, som godt kan være lidt diskant, skal jeg lige have testet det med.

PS: Hvis lodningerne i stiket ikke er opimale, kan det så påvirke lyden udover støj eller manglende signal?

VH Jesper

Svar på dette indlæg
  • 26-04-2012
    kl. 11:18

Søren Alwan

Nej.

Det synes jeg ikke, lyder som noget, jeg kan nikke genkendende til fra de gange, jeg har prøvet Mogami-kabel. Jeg er dog ikke sikker på, at jeg har prøvet lige netop dén variant, du nævner - model 3348. Men jeg har da prøvet bl.a. 2524. Og det opfører sig ifølge mine ører langt fra sådan. Men OK: Jeg kan så heller ikke klare "diskant-skrigeriet" fra f.eks. Planet Waves´ kabler...

Du nævner dog noget helt essentielt: Hvis du ikke er sikker på dine lodninger, så tjek dem lige igen og lav dem evt. om. For her kan du "ødelægge alt". Pas især på, at du ikke har "noget der ligner en kortslutning" mellem inderleder og så den inderste skærm af konduktiv plast.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-04-2012
    kl. 11:51

Jesper Bøgeskov

Mogami 2524

Hej Søren.

Når du har lyttet til Mogami 2524, har kablet så været et kort 3 meter - eller noget længere (fx 6 meter)? Og hvad er din generelle erfaring ift. lyden her, hvis kabellængden øges?

Og ja, jeg har tidligere læst om dine aversioner mod Planet Waves ;o) - var det i øvrigt kablet i Custom serien, eller den billigere model?

Hvis du skal anbefale et så "neutralt lydende" kabel som muligt, hvad vil du så umiddelbart anbefale? Evt. et kabel med let fremhævet mellemtone og diskant (dog ikke skrigende ;o)

Jeg har tidligere haft kig på Klotz La Grange, men endte så alligevel med Mogami 2524/3348 efter at have læst lidt rundt omkring. Det er dog umiddelbart lidt for "basset" til min smag.

Og mht. mine lodninger:
    De ser umiddelbart fine ud - ingen kortslutninger så vidt jeg kan se.

VH Jesper

Svar på dette indlæg
  • 26-04-2012
    kl. 13:22

Jesper Bøgeskov

Fejlen er lokaliseret

Hej Søren m.fl.

Jeg har nu lokaliseret synderen, der gav den "dynede" lyd ;o)
    Tilsyneladende havde jeg ikke fået fjernet nok af det sorte tynde plastic, der ligger uden på inderlederen og det hvide/gennemsigtige beskyttelses pvc.

Da jeg fjernede det sorte helt ned til dér, hvor yderlederens kobber er twisted, så forsvandt den slørede lyd som dug for solen :o)) Nu lyder kablet helt kanon - noget jeg havde forventet på forhånd.

VH Jesper
    - en glad Mogami 3348/2524 bruger

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2012
    kl. 03:38

Søren Alwan

Den dér...

"tynde sorte plastik", du beskriver, er netop den inderste skærm af konduktivt plast, jeg tidligere nævnte. Så jeg var ikke helt galt afmarcheret... :-)

Men godt at du fik det til at virke!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-04-2012
    kl. 13:28

Søren Alwan

Nu...

er jeg ikke én, som generelt bruger mit liv på at prøve at følge med, når kabelmoden skifter fra år til år. Så jeg er næppe den rigtige at spørge. De eksempler, jeg har nævnt, har været ting, som jeg mere eller mindre tilfældigt har hørt "i forbifarten", når andre "påduttede" mig det.

Jeg mener nu absolut, at det var et 6 meters Mogami-kabel, jeg prøvede. Jeg har sådan et Planet Waves Custom liggende, som jeg af og til lige finder frem, når jeg sådan lige skal overtyde mig selv, at mine gamle ører stadig kan høre diskant... :-) Som altid gælder det, at jo længere kabel, jo mere diskant taber man.

Selv bruger jeg en blanding af nogle efterhånden gamle kabler fra Soundlab og ProCo Excalibur. Og mine pedaler er forbundet med ét eller ledning, som jeg engang for mange år siden købte nogle meter af fra en spole i Orkestergraven. Jeg har ingen anelse om, hvad det er. Men ifølge mine ører er det godt. Jeg har vist også et 20 år gammelt, meget tykt Klotz-kabel, som er "inde i varmen". Det samme kan siges om et "stangvare" Ibanez-kabel, som faktisk er blandt noget af det bedste, jeg har hørt. Men igen: Det er nok 15 år siden, jeg købte det...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 08:21

Anders Klitgaard

Klotz LaGrange

Jeg bruger selv Klotz LaGrange, som jeg er rigtig glad for. Desværre sælges det ikke længere som metervare - nu kun som ready-made kabel, dvs. med stik på til den dobbelte pris. Eller sådan var det i det mindste sidst jeg tjekkede. Studiospares i England, hvor jeg i sin tid købte Klotz LaGrange i metermål, henviser nu til Klotz AC110, som jeg dog endnu ikke har prøvet.
    Dbh
    Anders

Svar på dette indlæg
  • 16-05-2012
    kl. 03:07

Søren Alwan

Opdagede lige...

at man faktisk stadig kan få dét ledning, som ProCo i sin tid brugte til deres Excalibur-kabler, i løs vægt. Og det er ikke engang specielt dyrt:

http://www.banzaimusic.com/ProCo-P-PRO-MT.html

De fede stik, som ProCo brugte, har jeg dog desværre ikke kunnet finde nogen steder...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-05-2012
    kl. 13:24

Morten Pedersen

folk er begyndt at sværge mere og mere til stof kabler. og der må da være en grund til de koster over det dobbelte af hvad almindelige kabler koster. tror nu det er op til folk selv hvad de vil have. der er jo ikke 2 der har den samme lyd alligevel. individul smag.

Svar på dette indlæg
  • 17-05-2012
    kl. 14:27

Søren Alwan

I am...

not of the people, it seems... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk