Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 06-06-2012
    kl. 14:15

Chris Madsen

Højttalerkombination

Jeg har en Laney VC30 med en enkelt Celestion Vintage 30 enhed (8 ohm).
    Jeg har taget forstærkeren ud og bygget den ind i et top-kabinet og vil gerne køre den med to 12 tommer

Laney'en har to jack-outputs til højttalere en internal og et extension samt én knap til at skifte mellem 4 ohm og 8 ohm.

Jeg har derudover to andre højttalere og jeg vil gerne finde den bedst lydende kombination i et 212-kabinet.

Den ene er Greenback 25 w og den anden er en Weber Blue dog 15 w
    Alle 3 højttalere er 12 tommer og 8 ohm.

Hvordan gør jeg det bedst? Kan jeg bruge 8 ohms outputtet til 2 8 ohms højttalere?
    Kan jeg mixe 25 W og 15 W uden problemer?

Kan nogen vejlede mig i dette?

Svar på dette indlæg
  • 06-06-2012
    kl. 15:16

Peder Lyng

8–16 ohm

Det står beskrevet i manualen til din VC30, som du kan hente på Laneys hjemmeside, hvis du ikke har den længere - som jeg læser det, gælder:
    Begge udgange kan klare 8–16 ohm. De må være parallel-koblede, således at du skal stille omskifteren på 4 ohm, hvis du bruger begge udgange.
    Jeg har dog ikke prøvet at tilslutte et 16 ohms kabinet, bruger den indbyggede (8 ohm) + et ekstra 1x12 kabinet (8 ohm) - og sætter derfor omskifteren på 4 ohm.
    De 25/15w kan andre sikkert rådgive dig om ...

Svar på dette indlæg
  • 06-06-2012
    kl. 19:34

Peder Lyng

Ja, sådan da ...

Jeg fik det vist ikke udtrykt så klar ovenfor - men ja - 2 stk. parallelkoblede 8 ohms enheder giver 4 ohm - i modsætning til seriekobling, der giver 16 ohm ...
    1) 2x12 kabinet på 4 ohm (parallelkoblede 8 ohms enheder) - omskifter på 4 ohm
    2) 2x12 kabinet på 16 ohm (seriekoblede 8 ohms enheder) - omskifter på 8 ohm
    3) 2 kabinetter med hver sin 8 ohms enhed, ét i hver højttalerudgang - omskifter på 4 ohm (som jeg gør det)
    ... sådan forstår jeg ihvertfald manualen.
    Af nysgerrighed: hvad fik dig til at bygge forstærkeren ind i en top-kasse?

Svar på dette indlæg
  • 06-06-2012
    kl. 16:12

Chris Madsen

Tak, Peter

Dvs at 2 * 8 ohm bliver til 4 ohm?

Hvis man så har to uafhængige kabinetter er de altså parallel-koblet?

Svar på dette indlæg
  • 06-06-2012
    kl. 23:18

Anders Kristiansen

Simpelt

Hej Chris

Jeg tror det er simpelt. Hvis du parallel kobler to af dine enheder (en ledning til plus, minus videre til plus på den næste) herefter serie kobler du minus og plus sammen med den sidste højtaler, så burde du få en total på fire ohm. Sådan en udgang mener jeg der findes på din Laney.
    Men lad lige andre kommentere min mail, for jeg er ikke helt sikker.

Svar på dette indlæg
  • 07-06-2012
    kl. 01:16

Chris Madsen

Tak igen for mere opklaring

Nogen der har erfaring med at blande 25 w greenback med 15 W weber?

Grunden til at jeg har bygget forstærkeren ind i en top-kasse er for det første at jeg bedre kan lide at have muligheden for at skifte kabinetter på en nem måde. Samtidig synes jeg bedre om at knapperne er synlige og lettere tilgængelige når jeg indstiller lyden. Derudover synes jeg at højttaleren i Laney'en sad alt for tæt på udgangsrørene når forstærkeren er monteret i combo-kabinettet.

Svar på dette indlæg
  • 08-06-2012
    kl. 07:08

Knud Pedersen

Det er da vist

til salg på DBA?
    Har du ikke lige sat det til salg på DBA samtidig med at du stiller spørgsmål om brugen af det her?

Svar på dette indlæg
  • 09-06-2012
    kl. 14:13

Chris Madsen

jo det er til salg - er du interesseret?

Svar på dette indlæg
  • 09-06-2012
    kl. 15:16

Knud Pedersen

Nej, jeg er ikke interesseret

men undrede mig bare over dine spørgsmål her, vedrørende udstyr du har til salg på DBA?

Svar på dette indlæg
  • 09-06-2012
    kl. 16:14

Chris Madsen

ja, ja - men det er da også i orden

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk