Jeg...
kan så kun give Morten helt ret og sige, at jeg personligt synes, at reissue-Tungsol 12AX7 er noget nær det dårligst-lydende rør, jeg kan mindes at have hørt (OK - der KAN have været en enkelt kineser imellem, som kunne hamle op med det). Jeg synes at kunne erindre at have hørt transistorer, som gik mere yndefuldt over i forvrængning... :-) Jeg mener, at de samme penge kunne bruges langt bedre på anden måde (jeg er kommet med et par forslag ovenfor). Men dette er jo en glimrende illustration af, at dette i høj grad er et spørgsmål om smag og behag!
I samme gænge kan man jo også få små-kosmiske oplevelser ud af den herlige sammenblanding af lyd og ord. Nogle betegner f.eks. de Philips-rør, jeg linker til ovenfor, som "crunchy". I don´t know. Det er da rigtigt, at de har en ret høj forstærkning. Men ikke højere end "sunde" eksemplarer af andre firmaers ECC83-rør. Til gengæld har de ifølge mine ører en lidt mørk og meget "varm" klang, som jeg - i samråd med forstærkernes ejere - ofte har brugt til at "mørkne" og "opfede" især 70´er Fendere, som godt kan være lidt "hysteriske" på egen hånd - især hvis man ikke piller yderligere i deres kredsløb. Så det er altså ikke sådan, at disse rør får forstærkeren til straks at forvrænge. Det er muligt, at den nu knækker, når volumeknappen står på måske "4", hvor den tidligere skulle stå på "5". Men dette er langt henad vejen "optisk bedrag", da udgangstrinnet altså stadig yder det samme antal watt som før. Så det er samme lydniveau, uanset hvad volumeknappen skal stilles på, før forstærkeren knækker.
Og er du i virkeligheden HELT sikker på, at din rene lyd nu også er så ren, som du går og tror? Jeg synes, at selv "ren" lyd ofte er bedst, når det er lige før, at der begynder at komme knas på. Og til dette brug er det - ifølge min opfattelse - utroligt vigtigt at have især indgangsrør, som er "touch responsive". Og her ville jeg godt nok personligt kigge mere i retning af Philips end reissue-Tungsol. Men igen: Smag og behag samt utroligt forskellige meninger om, hvordan en forstærker skal lyde og ikke mindst opføre sig...
M.v.h.
Søren Alwan