Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 11-06-2012
    kl. 00:02

KBH Band

Sus i fender custom vibrolux reverb

Hej. Jeg har købt en fender custom vibrolux reverb brugt, og den fejlede intet, hverken støj eller sus. Da jeg så tænder for den dagen efter, så suser den helt vildt, også selvom jeg ikke har sat guitarstikket i. Når man skruer op for reverb eller tremolo, så øges suset og støjen, ligesom den gør når man skruer op for volumen. Også uden stik.
    Jeg har kigget ind i maskinrummet, bagpå, og kan se at et af de små rør ikke lyser. Det hedder: 12AT7
    Der er 2 stk. 6L6GC 15881
    Der er 5 stk. 12AX7A
    Og så det nævnte 12AT7
    Og ja, jeg er total blank på alt det med rør o.s.v....det vil tydeligt fremgå af det følgende:
    Kan jeg få det sus væk, ved at skifte rør?
    Er det mon det ene rør der ikke lyser der er skyld i den susen?
    Og kan man selv skifte dem?
    Og ikke mindst: Hvilke rør skal jeg købe, hvis jeg vil have den rene lyd som Fender er kendt for? Jeg foretrækker ren lyd, uden alt for meget mellemtone, og uden alt for meget forvrængning.
    Prisen er ligegyldig for mig, det er kvaliteten der tæller.
    Jeg har som sagt intet forstand på emnet, og kunne ønske at der var en der kunne hjælpe mig, jeg bor i Horsens.
    På forhånd tak.
    Mvh.
    Kim

Svar på dette indlæg
  • 11-06-2012
    kl. 00:39

Søren Alwan

Nu...

er det langt fra altid, at man rent faktisk kan se, at glødetråden i et forforstærkerrør lyser. Jeg ville formode, at ét eller andet simpelthen ikke virkede (f.eks. at der ikke kom lyd ud overhovedet), hvis der ikke var glød i et af forforstærkerrørene.

Støj kan have mange årsager. Rør er et oplagt sted at starte med at lede. Men det kan også skyldes 117 andre ting. Og eftersom det eneste 12AT7 (ECC81) rør, der sidder i din forstærker, er til at drive rumklangen, burde en "malfunction" på dette rør kun gå ud over rumklangen, og eventuelt støj derfra forsvinde, når du drejer ned for rumklangen.

Jeg er bange for, at du nok kommer til at bugsere den på værksted...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-06-2012
    kl. 23:45

Steen Johansen

Uden på nogen måde at skulle gøre mig til professor i noget som helst, så har jeg hørt en Vibrolux live og været nærmest imponeret over hvor meget den suser. Er de ikke født sådan ?

Svar på dette indlæg
  • 12-06-2012
    kl. 23:58

Søren Alwan

Hmm...

muligvis. Men det er da muligt, at man kunne få dem til at støje mindre. Jeg skal ikke prale af at have haft næsen i sådan én. Så jeg skal ikke kunne sige, hvad man i givet fald skulle gøre for at opnå dette...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 16-06-2012
    kl. 10:51

KBH Band

Tak for jeres hurtige og oplysende svar. Jeg har nu skiftet, først det 12AT7 rør, og derefter alle de andre rør, men det har så ikke hjulpet. Når jeg skruer op for rumklang, eller diskant, så suser den mere, og når jeg skruer op for volumen, så øges brum fra nul til ca 7 , og så forsvinder det fra 7 og op til fuld styrke. Og alt dette uden jeg har sat guitar-ledningen i.
    Så det er meget underligt, især da den begyndte at suse, sådan lige pludselig.

Svar på dette indlæg
  • 16-06-2012
    kl. 12:48

Søren Alwan

Som...

antydet tidligere, tror jeg, at du kommer til at slæbe den på værksted. Det eneste, jeg kan tilføje, er, at det med brummet garanteret skyldes et uhensigtsmæssigt stel-layout i forstærkeren. Og dét bliver nok svært at gøre ret meget ved, hvis ikke man skal til at bygge den helt om indvendigt.

Udfra dit navn må jeg jo tro, at du holder til i København? Jeg tror, at jeg i dit sted ville trille et smut forbi Lars Vad i Hvidovre:

www.amp-parts.dk

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 16-06-2012
    kl. 17:03

KBH Band

Tak for di svar...jeg må se hvad jeg kan finde ud af...mit navn skyldes nu at det mit gamle band-navn, og det består af vores forbogstaver...K..B..H...jeg bor nemlig i Horsens...Mvh.
    Kim

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2012
    kl. 18:41

Søren Alwan

Støvede...

lidt rundt på det dersens internet og kunne læse, at dét med, at disse forstærkere støjer, åbenbart er et velkendt fænomen. Der lader til at være "a general fix", som går under navnet "the Moyer Modification". Måske det var værd at interessere sig lidt for?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2012
    kl. 19:30

KBH Band

Cool!!!

Ja for f..... det er sgu da lige det...jeg havde selv set det, da jeg støvede rundt samme sted, men fattede ikke en dyt af, at det var det som det handlede om...og så det også på Youtube, med samme resultat...Det vil jeg lige se om jeg kan finde en der kan ordne for mig.....Er der nogen i nærheden af Horsens som har evner ud i den slags, så må man meget gerne melde sig..hæhæ...Jeg er ikke sikker på man kan få ordnet den slags i en almindelig musikforretning...men det må undersøges.
    Men du skal have så mange tak for din ihærdighed...det er da helt overvælgende...Mvh. Kim

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2012
    kl. 21:15

Søren Alwan

Jeg skulle...

mene, at jeg godt kunne. Men lige nu har jeg altså ikke tid til at kaste mig ud i flere "ting", da det i forvejen er svært at sparke sig vej ind i huset for "projekter", der holder i kø.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2012
    kl. 21:48

KBH Band

Jeg var ikke klar over du er sådan en " berømthed" og kapasitet på området, men det ved jeg så nu, efter jeg Googlede dig...hæhæ...Så det er selvfølgelig ekstra ærgeligt du ikke har tid. Men det er ok. Du har allerede været til stor hjælp, og jeg skal nok finde ud af noget.
    Jeg skal jo ikke have foretaget hele pakken, med ændring af loop, og rumklang. Jeg skal kun have den del der direkte har med sus og støj at gøre, og som jeg lige fatter det, så er det bare at udskifte nogle elektroniske dimser.
    Mvh.
    Kim

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2012
    kl. 22:31

Søren Alwan

Well...

nu er det med ændringen af loop og rumklang vist nok en del af det - og næppe den direkte modsætning til "bare at udskifte nogle elektroniske dimser", som du så smukt kalder det.

Men hvis du har tid at vente lidt, kan vi måske godt finde ud af noget en anelse ud i fremtiden...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2012
    kl. 22:43

KBH Band

Ok...den burde være tydelig nok, min manglende viden på området...hæhæ....så jeg kan godt vente den anelse du omtaler. Så du må meget gerne kontakte mig, når du får tid.
    Mvh.
    Kim

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2012
    kl. 23:23

Søren Alwan

Det er...

nok mere sikkert den anden vej:

sorenalwan@gmail.com

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk