Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 17-07-2012
    kl. 15:32

Jesper Svendsen

amp marshall 6100 - LM og Not LM

jeg har vildt meget lyst til at købe en blå marshall 6100 men der er noget med at der er kæmpe forskel på om det er med LM eller ikke. Hvem her i forum kan fortælle mig forskellen?
    De bedste hilsner og tak for forhånd
    Jesper. København

Svar på dette indlæg
  • 17-07-2012
    kl. 21:29

Søren Alwan

Så vidt...

jeg erindrer, har LM-versionen fået tilføjet endnu mere forvrængning til den i forvejen rigeligt forvrængende lead-kanal. Og så har den de "herlige" russiske 5881-udgangsrør. Jeg har endnu til gode at høre disse gøre noget godt for nogen forstærker - og da især ikke en Marshall. Jeg ville klart gå efter den gamle, originale version (uden LM). Jeg mener, at det er den eneste version, som blev lavet i blå.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-07-2012
    kl. 21:35

Søren Alwan

Så vidt...

jeg erindrer, har LM-versionen fået tilføjet endnu mere forvrængning til den i forvejen rigeligt forvrængende lead-kanal. Og så har den de "herlige" russiske 5881-udgangsrør. Jeg har endnu til gode at høre disse gøre noget godt for nogen forstærker - og da især ikke en Marshall. Jeg ville klart gå efter den gamle, originale version (uden LM). Jeg mener, at det er den eneste version, som blev lavet i blå.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-07-2012
    kl. 23:57

Morten Lyse Pedersen

6100LM

for nogen tid siden kom en kammerat forbi mig med sådan en, som han ikke syntes lød alt for godt.. Det er en 6100LM, beregnet netop til 5881. Særligt dét russiske rør Søren henviser til. En tidligere ejer havde så opdaget, at sådan en oktal rør-sokkel sagtens kan tage imod et EL34 og da det er en Marshall, og der kommer lyd ud, så må den jo være fin-fin.. Not. Ét af EL34'erne var kortsluttet og havde taget en del med sig i faldet..

Nå, men på nettet kan man finde en guide, udgivet at Marshall da de netop skiftede fra "total-yester-year" EL34 til "nye, hippe og fede" 5881 i disse forstærkere om, hvordan man bygger sin gamle model om til de nye "fede" rør.. Dét kan man såmen bare gøre baglæns og så får man en Marshall, der rent faktisk driver sine EL34'ere "lovligt." Man kunne spørge til glødestrømmen i samme ombæring så, men den jeg ændrede har ikke vist tegn på overophedning af nettransformatoren efter timelange tests, så det lader til at gå.

Den kommer dælme også til at lyde noget bedre af det. Så er man faldet for en LM med nogen rigtigt trælse rør i effektforstærkeren kan den altså med rimelighed ændres til at bruge EL34.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 18-07-2012
    kl. 00:26

Søren Alwan

Joh...

Og man kunne sikkert føre lange og semi-religiøse diskussioner om, hvor langt man kan/skal gå med at "rulle tiden tilbage" - om man kun skal lave "det nødvendige", eller om man skal bygge den helt om til den oprindelige version... :-)

Men der er ingen tvivl om, at Marshall brugte den samme nettransformator i begge versioner. Så glødestrømsforbruget for EL34 behøver man ikke være bekymret for. Om man så mener, at EL34´erne kommer til at "køre lovligt", er vist en helt anden diskussion, som måske falder uden for trådens emne. Men nok lige så (u)lovligt som i alle andre 100 watts Marshalls.

Jeg mener dog - som tidligere antydet - også, at Marshall ændrede på lead-kanalen, da de introducerede "LM" versionen. I de dage kunne ingen jo få gain nok, lader det til. Jeg tror nu også, at Marshall´s rimeligt konsekvente skift fra EL34 til 5881 over næsten hele linjen i mindre omfang var et forsøg på at være "hip med de hippe" (SÅ hip var Mike Soldano vel trods alt heller ikke?), men mere et tidstypisk problem med at skaffe EL34´ere i en bare nogenlunde hæderlig kvalitet. Siden har de jo da mere eller mindre stiltiende indrømmet, at "You can fool some people some times, but you cannot fool all the people all the time", og er vendt tilbage til dét udgangsrør, som unægteligt er en vigtig ingrediens i at få en Marshall til at lyde som en Marshall.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 18-07-2012
    kl. 00:42

Morten Lyse Pedersen

LeadModified

har jeg ladet mig fortælle at LM står for. - Helt i tråd med det du siger ang. lead-kanalen. Og med "lovligt" så kan jeg af de hellige analer se, at jeg efter installationen af et sæt JJ E34L har målt en anodespænding på 452VDC, - skærmgitrene lige lidt under. Så det er vist tættere på "lovligt" end mange andre Marshalls både før og efter.. :-) Jeg har aldrig kigget ind i en en 6100 non-LM, så jeg kan ikke svare fors spændingerne der. I Jcm2000 100W er vi dog oppe på ca. 480VDC (igen..)

Mvh;
    Morten Lyse

Og ja, det "hippe" i 5881 var vist også mere markedsføring end noget som helst andet..

Svar på dette indlæg
  • 18-07-2012
    kl. 08:53

Jesper Svendsen

Kære nørder

Hvor er i fantastiske. Tak for gode svar! Jeg har et tillægsspørgsmål. Kan det passe at den rene kanal i 6100 eren er en kopi af en gammel klassisk Marshall? Jeg har prøvet en og fandt at den distortede kanal var mindre god, men den rene var helt helt fantastisk. Giver det mening?
    De bedste hilsner
    Jesper

Svar på dette indlæg
  • 18-07-2012
    kl. 11:52

Søren Alwan

Nu...

skal man vist holde øjnene åbne for, at sådan en 6100 har tre kanaler. Og hvis du spørger mig, er den klart mest interessante kanal 2 - den gule "i midten". Og det var helt klart også her, jeg ville begynde at lede, hvis jeg skulle forsøge at få lyden fra "en klassisk Marshall" (whatever that is - der er dælme mange forskellige bud på dén sag!) frem.

Rent kredsløbsmæssigt er forskellene fra det arketypiske, "klassiske" Marshall-kredsløb nu nok større end lighederne. Dermed ikke sagt, at de to ting ved sensible indstillinger ikke kan bringes til at lyde hen i retning af hinanden. Men som sagt: Var det klassisk Marshall-lyd, jeg var ude efter, ville jeg interessere mig mest for kanal 2.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 18-07-2012
    kl. 21:43

Jesper Svendsen

God clean kanal

Ja enig altså på den måde at den distortede er mindre fed medens den mellemste gule er fed og så den helt clean grønne også er det. Det jeg bemærkede ved den grønne var at den var meget meget ren. Altså virkelig en clean der lød godt. Hvor meget vil du men man skal smide for sådan en top nu om dage? (altså den blå 6100 uden lead mod)
    De bedste hilsner
    Jesper

Svar på dette indlæg
  • 18-07-2012
    kl. 23:00

Søren Alwan

Joh...

kredsløbet, der udgør forforstærkeren i den grønne kanal, minder også umiddelbart mere om noget, der typisk ville have sit ophav i Californien end i Milton Keynes. Som jeg husker den (det er nogle år siden, jeg sidst har prøvet den), lyder den også som sådan...

Priser skal jeg på ingen måde kloge mig på.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk