Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 17-08-2012
    kl. 00:00

jan thomsen

volumepedal eller boost til saxophone

Spiller i band med en saxophonist som leder efter en volume eller boostpedal som han bruge til at justere volume mellem solo og riff. Han bruger en wireless clip-mic.

Er der noget specielt som man skal være opmærksom på eller fungerer det på samme måde som eksempelvis guitar?

VH
    Jan

Svar på dette indlæg
  • 18-08-2012
    kl. 21:31

Søren Alwan

Man...

Skal jo som minimum forholde sig til, at man typisk får et balanceret signal ud fra en mikrofon...

Svar på dette indlæg
  • 19-08-2012
    kl. 15:43

jan thomsen

uddybning

det vil jeg gerne have uddybet

Svar på dette indlæg
  • 19-08-2012
    kl. 21:17

Ruben Vendelbo

Mixer

Jeg går ud fra, at mikrofonen går direkte i mixeren? Hvis ikke han står for langt væk fra mixeren, ville jeg sætte en expression pedal i insert på mixeren - hvis der er en sådan. Så kan man "fjernstyre" kanalen på mixeren. Hvis der er langt til mixeren ville jeg overveje en lille submixer med samme formål. Problemet med at sætte en passiv volumenpedal direkte efter en mikrofon er, at den æder signalet og tonen... Der skal være en form for forforstærker i mellem for at det vil virke ordentligt.

Svar på dette indlæg
  • 19-08-2012
    kl. 22:12

Søren Alwan

Et balanceret signal...

består kort sagt af nul, fase og modfase - altså tre ledere i alt - i modsætning til ubalancerede signaler - f.eks. almindelige guitarsignaler, som de fleste volume- og boostpedaler er designet til at håndtere, som kun består af to signaler - nul og en fase. Idéen i det er at udfase brum mm, som opfanges i lange ledninger.

Derudover har du et problem med, at et mikrofonsignal typisk er meget lavimpedant. Sætter du en typisk volumepedal ind kæden - selv en såkaldt "lavimpedant" volumepedal, der altså ikke er lige så lavimpedant som et mikrofonsignal - opnår du en udgangsimpedans fra denne, som fiser op og ned i takt med pedalens indstilling, med et diskanttab til følge, når du skruer ned. Så det er desværre ikke helt så simpelt, som man kunne ønske sig...

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk