Fender Rivera superchamp
Jeg er kommet i besiddelse af sådan en fra starten af 80´rne. Jeg synes den har alt for meget diskant.
Gode forslag til ændringer?
Hej Tom
Jeg er kommet i besiddelse af sådan en fra starten af 80´rne. Jeg synes den har alt for meget diskant.
Gode forslag til ændringer?
Hej Tom
Men hvad forventer du af den?
godt tænke mig, at dte ikke var nødvendig at treble skulle drejes helt på 0; men gav større mulighed for nuancering.
Tom
Hvis Super Champ'en er i original stand, sidder der en 100pF kondensator over volumenkontrollen. Den giver et diskantløft så start med at pille den ud.
Derefter kan du kigge på preamp-rørene. Hvis det er russiske eller kinesiske preamprør, så skift dem til nogle gode NOS rør, f.eks. et GE 12AX7 eller 5751 i V1 vil rulle noget af diskanten af. Andre gode muligheder er hollandske Philips ECC83, der har en dejlig mørk og meget punchy tone.
Og så skal du få fat i nogle ekstra RCA eller GE 6C10 preamprør. Disse laves ikke mere, og hvis du ikke har ét eller flrer i reserve, kan forstærkeren ikke fungere!
Udgangsrør: Du kan med fordel bruge TungSol 5881 (6L6WGB) rør i en Super Champ. De har mere punch og ikke så meget diskant som de 6V6GT rør, en Super Champ er født med. Vil du bruge 6V6 rør, så få fat i originale GE eller RCA 6V6GT. De lyder bedst.
En sidste ting er højttalerkablet. Er det det originale tynde sort/hvide kabel, der er loddet direkte i forstærkeren, så sæt en jeck-bøsning på bagsiden og skift kablet til - f.eks. mit Hitachi, det giver ekstra smæk til denne lille forstærker.
Venlig hilsen
Lars Reinau
www.larsreinau.dk
Jeg tror jeg ringer til dig og laver en aftale om at komme forbi.
Hej Tom
Største problem med sådan en Superchamp er ifølge min ydmyge erfaring størrelsen på den indbyggede højttaler. Så snart man sætter sådan en Superchamp til f.eks. et godt eksternt 2x12 kabinet, får man en helt anden " voksen" lyd fra den...
At fjerne "bright" kondensatoren, som lars foreslår, skader absolut heller ikke! Og skal man alligevel til at rode med rørene, vil jeg på det kraftigste anbefale, at man installerer skærmgittermodstande på udgangsrørene (husk at tjekke bias i dén forbindelse). Og endelig bør man nok i samme omgang lige ofre tid på at opgradere den 47 ohms modstand i bias-kredsløbet, som er berygtet for at futte af (den tager udgabgsrørene med i faldet) til en 2 watts type. Lidt afhængig af forstærkerens nuværende tilstand kan man så måske også med fordel sætte en højspændingssikring i den.
Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.
Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk