Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 19-08-2012
    kl. 16:51

jan larsen

Les Paul forbedringer...(?)

Er der nogen i dette forum, der har prøvet at udskifte orginal strengeholder og bro på deres Les Paul med ex. TonePros, AllParts mm.? ....og med godt resultat :-)
    Mange hilsner
    Jan

Svar på dette indlæg
  • 19-08-2012
    kl. 18:04

Steen Kristensen

Det skulle vel ikke være det store problem...

... at udskifte, men mere hvilken lyd du går efter, da der er kæmpe tonemæssig forskel på materiale.
    Har prøvet alt fra messing, graph tec nylon og nikkel sadler på div. LP broer med meget forskellige lydforskelle. Personligt syntes jeg messing sadler og en god ABR 1 LP bro giver mig den helt rigtige sound, til at skære igennem i band/ koncert mixet, men syntes bedre om nikkel til indspildning.
    Prøv dig frem :-)
    Vh

Svar på dette indlæg
  • 19-08-2012
    kl. 21:45

Henrik V. Madsen

Glad for min Schaller LP trem...

...men den kræver smøremiddel, min nye favorit er teflonfedt. *Iøvrigt* kan vi ikke herinde kalde det for en stol, som er det danske udtryk for "bridge"; der findes ingen "bro" på en guitar.

Svar på dette indlæg
  • 19-08-2012
    kl. 22:02

Søren Alwan

Tænkte...

det samme m.h.t. håndteringen af det danske sprog. Så meget gerne for min skyld... :-)

Skal desværre ikke kunne gøre mig klog på, hvordan man lokker vellyd ud af en Les Paul. Dét har jeg opgivet for længe siden. Så det overlader jeg trygt til andre... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-08-2012
    kl. 07:29

jan larsen

I gamle dage...

blev en "Bridge" også kaldt en "Bro", men da var engelsk heller ikke så dominerende som idag (jeg er en gammel dreng ). Jeg skal nok udlade de lokale varitioner og skrive bridge. Det skal helst ikke blive hovedtemaet lige nu.
    Jeg har næsten fået svar på mine tanker i første tilbagemelding. Tak for det!
    Hvor i landet forhandles f.eks. Tonepros? Jeg har det bedst ved at røre ved tingene, før jeg køber...igen et levn fra fortiden :-)

Mange hilsner
    Jan

Svar på dette indlæg
  • 20-08-2012
    kl. 08:49

Henrik V. Madsen

Jeg hørte ikke nogen kalde en stol for en "bro",

...før et stykke ind i 80'erne, da amerikanske/engelske guitarblade var blevet relativt let tilgængelige. Mindes ikke nogensinde at have hørt forvekslingen (eller "undersættelsen") i 70'erne. Hvor gammel er du da, Jan?

Men mon ikke du skal kigge efter brugte stole og stopstykker, evt. slæder, evt. sadler (nuts på engelsk; mon en dag sadlen på en guitar kommer til at hedde "nødden"...? ;·D), hvis du vil afsøge nogle af forskellene på de tilgængelige materialer...?

Svar på dette indlæg
  • 20-08-2012
    kl. 09:54

Søren Alwan

Arh...

Mon ikke folk holder sig til begreber som f.eks. "nutten", "potten", "schematicen", " PCBet" og andre lignende, herlige betegnelser for ting som sadlen, potmeteret, diagrammet og printpladen, der jo i og for sig findes glimrende og fuldt dækkende danske udtryk for? Ak ja, dansk - ny som gammel - er en svær størrelse... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-08-2012
    kl. 14:41

jan larsen

Jeg...

er tæt på de 60...suk! Og mener, at vi også sagde Bro i 60-70èrne. Jeg havde dengang en gammel ES175D, og trædimsen, der kommer mellem strengeholder og saddel kaldte man en bro, i hvertfald inde hos John Hartvig i Studiestræde, hvor jeg købte guitaren. Det betegnelse er bare blevet hængende, og jeg undskylder meget, og skal fremover altid sige Bridge...sorry!
    Men kan TonePros købes her i landet, eller skal det hentes hjem over nettet?
    Jeg har det, som sagt, bedst ved at føle på tingene.
    Hvor meget har det indvirkning på lyden, hvis guitarens Tailpiece (strengeholder) er af aluminium?
    Mange hilsner
    Jan

Svar på dette indlæg
  • 20-08-2012
    kl. 22:01

Anders Klitgaard

Yamaha SA2200 - Gotoh

Jeg kunne have lyst til samme opgradering af min ellers fortræffelige Gotoh bridge/stol, som sidder på min Yamaha SA2200. Jeg er nemlig for nylig begyndt at "wrap around", altså at køre strengene bagud gennem tailpiecen for herefter at sno dem omkring bridgen. Fidusen er, at tailpiecen så kan skrues helt ned, hvilket giver en markant bedre lyd pga. "direct coupling". Og det er jo netop samme tanke (direct coupling) som ligger bag TonePros' "set screws". Spørgsmålet er så, om min Gotoh bridge har standard mål eller ej. Den ligner akkurat den som Gotoh har på hjemmesiden (http://www.allparts.com/Gotoh-Gold-Nashville-Tunematic-Bridge-p/gb-2540-002.htm), men såvidt jeg lige kan se er dette vist ikke de samme mål som TonePros' (http://www.tonepros.com/images/TonePros%20Specs.pdf).
    Dbh
    Anders

Svar på dette indlæg
  • 20-08-2012
    kl. 22:03

Anders Klitgaard

Rettelse!

Jeg mener selvfølgelig:... sno dem (strengene) omkring tailpiecen - ikke bridgen! ;-)

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk