Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 21-08-2012
    kl. 19:12

Søren Alwan

Cryo...

Skader næppe. Men jeg tror nu heller ikke, at det kan lave vand om til vin, sådan som Watford nærmest forsøger at få det til at lyde som. Jeg ville personligt kigge lidt mere på "selve røret" end på alverdens "lirum-larum", der efterfølgende bliver gjort ved det i et forsøg på at forbedre det...

Svar på dette indlæg
  • 21-08-2012
    kl. 19:17

Søren Alwan

FWIW...

Har jeg prøvet bl.a. Forskellige EL84-rør af samme type både med og uden Cryo-halløj. Og jeg må tilstå, at jeg sgu'tte kan høre den store forskel. Om det så siger mest om rørene eller mine ører, skal være usagt...

Svar på dette indlæg
  • 21-08-2012
    kl. 19:28

Anders Klitgaard

High gain rør

Hej Søren
    Tak for dine svar. Jeg har i eftermiddags siddet og læst op på Cryo på The Gear Page - og her er jeg kommet til samme konklusion: at cryo nok ikke nødvendigvis indebærer den helt store forbedring. Så jeg vil vælge at lade det ligge for nu. Har du en mening om såkaldte high gain rør i V1? Jeg linker til et ovenfor og har netop fundet endnu to som jeg synes lyder interessante. Jeg tror det er et almindeligt JJ ECC83 rør som sidder i V1 nu. Jeg har det praktisk taget aldrig over en klokken 3 position, da det så lyder for komprimeret. Men jeg ville egentlig gerne have mere gain i positiv forstand (saturation, sustain, osv.). Jeg tænker mig at et high gain rør måske vil give mig det. Jf.

ECC83/7025 HARMA DR250
    https://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=684

ECC83/7025 T.A.D-DR250
    https://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=1311

De bedste hilsner
    Anders

Svar på dette indlæg
  • 21-08-2012
    kl. 23:45

Søren Alwan

Mon ikke...

Betegnelsen "high gain" mest af alt dækker over, at man står med et rør, som rent faktisk lever op til databladets specificerede forstærkning - måske godt og vel? Dette plejer at være normen for de fleste ubrugte, gamle rør. Sjovt nok havde jeg for nyligt et NOS General Electrics 5751 - altså et såkaldt "low gain" rør i en rørtester. Og sørme om ikke det udviste en forstærkning på ca. 120% i forhold til det specificerede for et ECC83-rør. Go figure...

De to rør, du linker til, ligner umiddelbart for mit øje henholdsvist et Elektro Harmonix og ét af de allestedsnærværende kinesiske "riskogere". Det kan godt være, at de leverer høj forstærkning. Men det er så vist også cirka dét. F.eks. Er den dér "Upper midrange peak", der nævnes, i mine ører noget nær det samme som en utrolig skærende, metalisk lyd - lige dér, hvor det "gør rigtigt ondt". Men det afhænger jo som altid af ørerne, der hører...
    M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-08-2012
    kl. 17:32

Anders Klitgaard

Skruer og skruetrækker

Hej Søren
    Jeg har lidt problemer med at få skruerne løs som holder rørene. Alt hvad jeg endnu har formået er at få gnavet nogle metalspåner af en skrue. Gad vide om jeg bruger den rigtige størrelse - og type? Før jeg overhovedet begyndte var jeg nede hos den lokale isenkræmmer for at få en størrelse som ligger imellem PH 0 og PH 1. Jeg har nemlig disse to størrelser, og det forekom mig at den ene var lidt for lille og den anden lidt for stor. Men en størrelse derimellem eksisterer tilsyneladende ikke. Så er der dette med typen. For jeg har også en PZ 1x100, som ser større ud end min PH 1. Jeg spurgte derfor efter en PZ 0, men det havde de ikke. Jeg tror ekspedienten endvidere mente, at det ikke eksisterede. Jeg tænker mig, at PH må stå for Philips og PZ for Pozidrive. Gad vidst hvilken type det er jeg skal bruge? Jeg linker til et billede: http://www.rocknote.com/tubes.jpg
    Idet jeg frygtede at der måske var tale om ikke-metriske mål, da forstærkeren jo er engelsk, besøgte jeg Amazon.co.uk og herfra endvidere en online DIY store. Betegnelserne på skruetrækkerne synes imidlertid at være de samme som på mine, hvorfor jeg tænker mig at størrelsen nok er international.
    De bedste hilsner
    Anders

Svar på dette indlæg
  • 27-08-2012
    kl. 17:46

Søren Alwan

Stop, stop, stop!

Du skal sgu´tte bruge nogen skruetrækker overhovedet for at få rørene ud!

Er det "rævesaksen" ved 6V6-røret, som er problemet? Så trykker du blot de to "kraver", der går op omkring selve røret, ned imod forstærkerens chassis, mens du trækker røret ud.

Hvis dette er et problem, skal vi vist ikke begynde at snakke om at kontrollere hvilestrøm/bias...? :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-08-2012
    kl. 18:16

Anders Klitgaard

Mange tak!

Hej Søren
    Mange tak skal du have for dette! Jeg er desværre temmelig upraktisk anlagt, tror jeg nok. Jeg har endnu ikke fået indkøbt nye rør, idet jeg lige må vente på at Watford åbner igen efter ferien. Men herefter vil jeg se om jeg kan få det til at fungere efter din beskrivelse. Forstærkeren formodes af være self-biasing. Jeg så dig for nyligt skrive noget om folk som havde ødelagt deres forstærker fordi de troede at det var unødvendigt med netop deres model at justere bias. Men jeg har dette fra Paul Cornford himself - og så må jeg vel tro på det. Cornford er i skrivende stund desværre ikke længere tilgængelige. Den amerikanske distributør hævder at firmaet endnu eksisterer, men folkene bagved yder ikke længere support. Det er lidt surt.
    Mange hilsner
    Anders

Svar på dette indlæg
  • 27-08-2012
    kl. 18:24

Søren Alwan

Hmm...

der er ingen tvivl om, at din Cornford har "katode-bias", som i et vist omfang er "selvregulerende". Jeg sover dog altid klart roligst, når jeg har tjekket efter og med mine egne øjne konstateret, at denne "selvregulering" i det pågældende tilfælde har formået at "selvregulere" sig til det konkrete udgangsrør, man netop har sat i. Hvordan andre sover, må de selv vurdere og forholde sig til...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-08-2012
    kl. 18:34

Anders Klitgaard

Mesa-princippet (samme rør)

Hej Søren
    Så har du ryggen fri! :-) En måde at gøre det på, vil måske være at benytte Mesa-princippet. Med dette tænker jeg på slet og ret at udskifte til samme type rør uden at justere bias, altså fx JJ 6V6 S eller JJ EL84, som er dem der sidder i. Nu er Cryo jo så vist ikke mærkede, men det er vel næppe dem der sidder i fra fabrikken af. Nuvel, hvad mener du om dette princip? Er andre rør så tilpas præcise at man kan anvende dette "Mesa-princip", eller gælder det kun Mesas egne rør, som er nødt til at være præcise da bias i forstærkeren er fixed?
    De bedste hilsner
    Anders

Svar på dette indlæg
  • 28-08-2012
    kl. 02:52

Søren Alwan

Nu...

skal man nok forsøge at holde skæg og snot adskilt: For dét, du omtaler som "Mesa-princippet" er noget andet, end dét, som vi står med her.

Mesa bygger forstærkere med "fixed bias". For at gøre forvirringen total er det så dét princip, som i mange forstærkere er variabelt. Det dækker over, at man lægger en fast (fixed) negativ forspænding på udgangsrørenes styregitter i modsætning til f.eks. din Cornford´s "katode-bias", hvor man istedet "automatisk" genererer en forspænding ved at lade katodestrømmen gennemløbe en modstand, som så i henhold til Ohms lov trækker katoden op på et positit potentiale. Men i og med at alle spændinger i et rør refereres til katoden, svarer dette i princippet til at lægge samme negative forspænding på rørets styregitter. Men hvor sidstnævnte princip altså er "selvregulerende" i et vist omfang - et rør, der trækker mere strøm, vil generere et større spændingsfald over katodemodstanden, som som forspænder røret mere negativt, hvilket igen får det til at trække mindre strøm - er dette ikke tilfældet i Mesa´s forstærkere med "fixed bias".

Dét, Mesa så tilbyder, er kinesiske rør med deres navn på, som de (forhåbentlig) har haft igennem en rørtester. De garanterer så, at de passer til dén forspænding, som deres forstærkere fra fabrikken er sat til. Og så tager de selvfølgende horrible overpriser for disse "ih og åh så udvalgte" riskoger-rør! I praksis må man sige, at de - udover at tjene gode penge på at køre en ret dæmagogisk linje omkring, at "du må kun bruge vores egne rør" - kører med livrem og seler. For rørene i Mesa´s forstærkere er typisk indstillet utroligt "koldt", hvilket ikke ligefrem er den direkte vej til vellyd. Har man en Mesa, er man efter min opfattelse langt bedre hjulpet ved at håndtere et rørskift i sådan én, som man ville gøre det i enhver anden forstærker med "fixed bias": At vælge nogle hæderlige rør og så tilpasse forstærkerens forspænding (bias) til disse rør istedet for at købe sig fattig i rør, som ifølge Mesa skulle passe til dén (kolde) forspænding, de nu engang har fundet det passende at sætte deres forstærkere til fra fabrikken. At man så i en Mesa - i lighed med mange andre forstærkere - så lige skal fifle lidt med et par faste modstande for at tilpasse i bias i dem, fordi Mesa betragter den resterende verdens befolkning som så tilpas tåbelige, at de nok ikke kan finde ud af at justere et bias-potmeter - ja, det må man jo så tage med...

Det var en lang smøre for at nå frem til pointen - nemlig, at du kan ikke gå ud fra, at f.eks. to "ens" JJ-rør trækker samme mængde strøm. Dét, der redder dig, er, at din forstærker er lavet med "katode-bias", der - som beskrevet ovenfor - til en vis grad selv sætter den rette forspænding i henhold til dén mængde strøm, som et konkret rør trækker. Men igen: Jeg ville personligt tjekke det efter. Om dét så også er at gå med både livrem og seler, skal jeg ikke gøre mig til dommer over.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-08-2012
    kl. 10:36

Anders Klitgaard

Mange tak igen, Søren!

Hej Søren
    Endnu engang mange tak for din udførlige redegørelse, som er med til at gøre mig klogere. Jeg ville ønske at jeg var fortrolig med bias-justering, for jeg giver dig helt ret: vished kan kan aldrig få nok af. Idet der kunne være ændret på designet af Carreraen siden Paul Cornford udtalte at bias-justering var unødvendig, har jeg fra i går til i dag haft kontakt med den amerikanske distributør, som er den eneste Cornford-autoritet som i dag er tilgængelig. Han bekræfter at bias-justering er unødvendig. Jeg finder det derfor ganske rimeligt, at jeg sætter et nyt rør i og fremdeles sover roligt! :-) Nuvel, jeg valgte denne forstærker bl.a. fordi et rørskifte skulle være nemt. Men jeg agter dog at lære kunsten at bias-justere før eller siden. Men det må så blive på en fremtidig forstærker.
    Mange hilsner
    Anders

Svar på dette indlæg
  • 28-08-2012
    kl. 21:42

Søren Alwan

Jeg er...

ret sikker på, at der ikke er ændret på Carrera´ens bias-system. Så skulle den da være den eneste single-end forstærker med ét udgangsrør på markedet, som ikke benyttede "katode-bias". Det springende punkt er og bliver, hvor meget eller lidt man tør/vil læne sig opad det "selvregulerende" aspekt i dette arbejdsprincip.

Det pokkers ved det er, at det er meget simpelt at tjekke - det handler såmænd blot om at måle spændingsfaldet over udgangsrørets katodemodstand og holde resultatet op imod rørets specificerede data. Men dét, der gør, at man ikke skal begynde at rode med det, hvis man ikke er på hjemmebane, er, at denne måling nødvendigvis må foretages med fuld spænding på forstærkeren. Dette gælder dog også i forbindelse med bias-justering på enhver anden forstærker.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2012
    kl. 05:28

Anders Klitgaard

Endnu et par spørgsmål

Hej Søren
    Tak for dit svar. Jeg forventer at deltage i Copenhagen Guitar Show i år, hvis ikke begge dage så i det mindste den første (6/10). Her håber jeg blandt andet at blive klogere på bias-justering i praksis. Jeg kan se at dit navn optræder på showets hjemmeside. Du tilbyder måske netop en bias clinique?
    Nu tror jeg, at jeg har styr på hvordan jeg får 6V6 røret ud (nemlig ved at presse ned på "rævesaksens" bøjler), men hvad med EL84? Er der ikke noget som skal løsnes før end jeg giver mig til at dreje/hive det ud? Med "dreje" tænker jeg på denne her "circular motion" - jeg ved godt at rørene selv ikke er skruet i! :-) Og nu vi er ved det, hvad er tricket til at fjerne de beskyttende hylstre som sidder omkring forforstærker-rørene? Og når disse er fjernede, kan jeg så umiddelbart give mig til at dreje/hive 12AX7-rørene ud?
    Mange hilsner
    Anders

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2012
    kl. 23:06

Søren Alwan

Nu...

vil den opmærksomme læser have bemærket, at mit navn figurerer på listen over udstillere og ikke i programmet over diverse clinics. Og har man læst lidt af, hvad jeg tidligere har skrevet i denne tråd og talrige andre, vil den stadigt opmærksomme læser vide, at intet kunne falde mig fjernere, end i fuld offentlighed at stå og forstælle om, at "I skal bare gå hjem og åbne Jeres forstærkere og proppe nallerne ind i dem, selv om der er højspænding på dem - uanset hvilke evner I så ellers måtte besidde eller ej." Så nej, man kommer nok til at gå skuffet hjem fra Copenhagen Guitarshow, hvis man er taget derind for at opleve mig en "Bias-clinic ved S. Alwan"...

Ig jeg vil nok tillade mig at mene, at hvis man stadig er i tvivl om, hvordan man i det hele taget får rørene ud af fatningerne, så skal man nok liiige overveje det grundigt, før man planlægger at begive sig i kast med selve indmaden i forstærkeren, højspænding og deslige.

For at få EL84-røret ud, vipper du dén "fjeder-bøjle", der holder røret på plads, til side. Derpå trækker du simpelthen røret ud af fatningen - evt. med en SVAG (!!!) "vrikken" mens du gør det. Du skal SLET ikke tænke i "skrue" her. Det eneste, du opnår ved dét, er at bøje benene på røret! Og sker det, skal man til at rette dem ud igen. Og er man rigtig heldig i dén forbindelse, smadrer man så røret...

M.h.t forforstærkerrør skal du først have skærmhætterne af. Disse sidder fast med en bajonet-anordning. Tryk skærmhætten ind mod forstærkerens chassis, drej til den éne side (den kan kun dreje til den éne side), hvorpå den indbyggede fjeder som regel klarer resten. Derpå trækker du - som ovenfor beskrevet - selve røret ud af fatningen.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2012
    kl. 07:11

Anders Klitgaard

Tak for dit svar

Hej Søren
    Tak for dit svar. Jeg skal nok klare at få rørene ud og skiftet!
    Dbh
    Anders

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk