Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
guitar igennem computer?? - Studie - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 29-08-2012
    kl. 21:54

morten jensen

guitar igennem computer??

hey,
    har en el-guitar, og kunne godt tænke mig at kunne køre lyden igennem/ind i min computer, og evt kunne optage via min computer..
    mit spørgsmål lyder så..
    hvad skal jeg bruge for at dette kan lade sig gøre.. I må gerne linke til gear/grej der evt skal bruges :)

på forhånd tak :)

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2012
    kl. 09:33

Mogens Sørensen

"USB lydkort"

Som begynder- step in måske noget Line 6: fex http://line6.com/podstudioux1/ - måske hos 4Sound: http://www.4sound.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=USB%2Dlydkort&brand=line+6 , men der er jo et hav af den slags, og der er også visse krav til computerens "evner" for at det lyder ordentligt.
    Også lidt dyrere Firewire: http://www.4sound.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Firewire-lydkort
    Bare et lille indspark, så du kan starte din research. Jeg ved intet udover på primitivt brugerniveau og købte selv et billigt Line 6 lydkort, følte derefter at jeg måtte have ny computer for at den ikke "hakkede i lyden", og jeg har stadig ikke fundet ud af at optage ordentligt på computeren. Man skal også finde ud af, hvordan man vil høre lyden mens man optager, fex gennem en ordentlig høretelefon eller ud via et -ekstra - sæt aktive højttalere eller noget...?
    Håber der er nogle competente folk, der kan hjælpe dig bedre. Der er masser af forum's = Fora om det, også på Line 6's hjemmeside osv. :-)

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2012
    kl. 13:47

Erik Schjødt

GarageBand

Jeg har for sjov, smidt min guitar direkte i mic-indgang på min Mac. Det fungerer ganske fint med Garageband..

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2012
    kl. 15:43

Lars Lyndorff Krelskov

Line 6

Kan anbefale Line 6 af den simple grund, at det er meget nemt at gå til.

For ca 750 kr. er du igang. Du får dels en række ganske vellydende forstærker emulationer og der er nogle meget basis trommefunktioner til også i det medfølgende optagesoftware.

Efterhånden som du kommer i gang kan du tilføje nye eller andre programmer.

Jeg bruger stadig min gamle Guitarport (hardware fra Line 6) og Gearbox, som er deres "forstærkerprogram". Jeg optager dog ikke med deres optageprogram, men bruger det gratis Audacity (et meget meget simpelt optagerprogram). Til trommer bruger jeg et meget simpelt program, der hedder Rhytm Rascal.

For et par måneder siden tjekkede jeg markedet ud. Der er ikke meget at spare ved at købe et USB-jack og så finde gratis software til forstærkeremulationsprogrammer. Og Line 6 lyder faktisk ganske godt.

/Lars

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2012
    kl. 20:25

morten jensen

.

det lyder da fornuftigt !
    har du links til noget af alt det du snakker om?
    af software osv?
    og hvad er Line 6 og det gearbox der??

det kan altså ikke betale sig at købe et USB-lydkort til computeren med tilhørende software? :)

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2012
    kl. 20:32

Lars Lyndorff Krelskov

Google kan nemt finde de omtalte programmer :-)

Angående Line 6, så skulle sådan en her kunne klare dine behov. http://line6.com/podstudiogx/

Der findes alternativer, der lidt billigere, men mit gæt er, at en Line6 Pod Studio GX vil kunne klare dit behov ganske godt.

Gearbox og Guitarport kan du læse om på¨deres hjemmeside, men det ene er et program til din computer, som du kan bruge til at lave forstærkerlyd og det andet er selve hardwaren dvs. det egentlig bare er et eksternt USB-lydkort med plads til et jackkabel, som så kan fungere sammen med den tilhørende software.

/Lars

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2012
    kl. 20:39

morten jensen

.

du må undskylde hvis jeg spørger dumt.. er nybegynder lige på dette område her..
    men hvis jeg anskaffer mig den der line 6 studio GX . så skal jeg som sådan ikke bruge andet hardware end den?
    så skal jeg bare ind og hente diverse software programmer?? :)

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2012
    kl. 21:00

Lars Lyndorff Krelskov

De nødvendige programmer følger enten med på CD eller kan downloades. Bare følg vejledningen.

Du skal kun bruge et helt almindeligt jack kabel.

Så det er temmelig nemt. Og langt hen ad vejen er det medfølgende optagesoftware tilstrækkeligt.

/Lars

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk