Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
- Bas - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 16-09-2012
    kl. 23:32

Bent Kallehauge

For at følge op på Christians betragtninger omkr. at se ned på folk, der spiller med plekter, må jeg henvise til Steve Swallow: Han spiller den lækreste, sofistikerede, swingende, ... (fortsæt selv)... jazzbas MED PLEKTER.

Svar på dette indlæg
  • 15-09-2012
    kl. 13:23

Morten Lyse Pedersen

Robert Trujillo

bruger ikke plekter for som han siger, så har man jo kun en..

Du skal have styr på din fingerteknik, period. Jeg har kun kendt ganske få bassister jeg synes får noget godt ud af at bruge plekter..
    Mvh,
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 15-09-2012
    kl. 14:16

Christian ....

Det handler om som du selv er inde på, hvilken lyd man ønsker. Noget metal f.eks lyder fedt med plekter, da bassen får en hårdere og mere gennemtrængende lyd.
    Så det er hvilken stil du spiller, og hvilken lyd du ønsker.
    Jeg spiller selv Punk / rock / metal, men jeg spiller med fingrene.
    Der er ikke nogle regler for hvad man skal gøre, det er helt op til hvad du syntes er det fedeste....

Svar på dette indlæg
  • 15-09-2012
    kl. 14:17

Vilhelm Wigh

Man kan vel...

...sige, at det er forskelligt fra person til person.

Jeg har faktisk set Rob Trujillo bruge et plekter til et par sange... Men det er rigtigt, at han er meget en "fingermand". Og han er god til det!! Og bassisten fra Foo Fighters bruger et plekter, så vidt jeg ved.

Jeg spiller selv bas og bruger begge dele. Der er flere af de sange vi spiller, hvor jeg ikke har kunnet få et ordentligt "flow" - i mangel af bedre ord - når jeg spillet med fingrene. Men jeg bruger mest mine fingre. Man kan jo anslå strengene på rigtig mange forskellige måder. Det er en god øvelse for mig at finde på nye måder.

Tit giver det at spille med plekter også en lidt "hårdere" lyd, som jeg synes er federe i nogen rocksange. Selv om f.eks. Førnævnte Rob og bassisten fra Maiden jo da har en ret hård lyd;)

Jeg har iøvrigt tidligere brugt nogle filtplektre, som vist nok er til mandolin...?? De giver en lidt blødere lyd... Men jeg har ikke kunnet finde dem i de musikbutikker, jeg normalt kommer i.

Så som en slags konklusion - jeg tror ikke der findes nogen regler:) Det er det fede med musik!!

:) vilhelm

Svar på dette indlæg
  • 15-09-2012
    kl. 19:49

Carsten Pedersen

Tilføjelse .

Jeg vil foreløbig gerne sige mange tak for svarerne .
    Jeg skulle måske nævne , at jeg spiller mest Rock . Med hovedvægten på 60'er Rock ; men repertoiret er meget blandet .Alt fra Kim Larsen til Deep Purple .
    Vores keyboardmand , som er konservatorie uddannet , siger at plekterspil er mere præcist ; men den holder vist ikke ???
    M.v.h.
    Carsten Pedersen .

Svar på dette indlæg
  • 15-09-2012
    kl. 23:07

Christian Kronborg Højen

Jeg har flere gange oplevet en tendens fra folk til at se ned på bassister der spiller med plekter. Selv bruger jeg det der passer til den pågældende sang, nogle gange begge dele i løbet af en enkelt sang. Jeg spiller også nogle gange med tommelfingeren, for at give en endnu blødere lyd. Nu skriver du at du spiller 60'er rock, men også er meget blandet, og jeg kunne forestille mig at halvdelen af alle de sange du spiller, oprindeligt er spillet på bassen med et plekter. Oprindeligt lærte jeg selv at spille bas med plekter, da min første baslærer egentlig var guitarist, men siden lærte jeg mig selv at spille med fingrene, og jeg spiller i dag med begge dele. Jeg synes især at plekter på en precision bas med fladspundne strenge er noget helt unikt og lækkert. Jeg er knap så meget til den mere moderne plekterlyd som mange metalbassister har, men det er nu en smagssag.
    Jeg synes du skal lære at beherske begge dele, da det åbner endnu flere muligheder for at variere din lyd. Samtidig vil jeg også råde dig til ikke at gøre som mange bassister gør, nemlig at sætte din finger på pickuppen og spille kun det ene sted. Jeg har set flere gøre det en hel koncert igennem og det giver meget lidt variation i tonen. Prøv at flytte hånden frem og tilbage, sæt tommelfingeren på siden af halsen oppe omkring de sidste bånd, og bemærk hvordan lyden er væsentlig anderledes der. Prøv også at brug din håndkant til at dæmpe strengene og brug tommelfingeren til at "plukke" strengene med. Ved at flytte hånden rundt, og bruge forskellige teknikker, oplever jeg personligt at jeg kan variere mit spil meget mere, og skabe langt større dynamik i lyden.
    Plekterspil er som sådan ikke mere "præcist" men teknikken er efter min erfaring lettere at mestre, end fingerspil, men det er sikkert også forskelligt fra person til person.

Svar på dette indlæg
  • 16-09-2012
    kl. 20:50

Morten Lyse Pedersen

Jeg kan kun gentage

at jeg kun har hørt meget, meget få bassister der bruger plekter som jeg har brudt mig om.

Men det kan lade sig gøre, naturligvis. Man skal bare passe på med ikke at bruge plekter som undskyldning for, at ens højrehåndsteknik halter..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 16-09-2012
    kl. 23:32

Bent Kallehauge

For at følge op på Christians betragtninger omkr. at se ned på folk, der spiller med plekter, må jeg henvise til Steve Swallow: Han spiller den lækreste, sofistikerede, swingende, ... (fortsæt selv)... jazzbas MED PLEKTER.

Svar på dette indlæg
  • 17-09-2012
    kl. 11:45

Carsten Pedersen

Hej Bent !

Da jeg mener , at du underviser i bas , så kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke grundregler DU lærer dine elever m.h.t. valg af finger eller plekter-spil .
    Kan du vævne nogle fordele og ulemper ved begge former for bas-spil ?
    M.v.h.
    Carsten Pedersen .

Svar på dette indlæg
  • 17-09-2012
    kl. 18:01

Carsten Pedersen

Hej Morten !

Vi er helt enige om at : Man skal bare passe på med ikke at bruge plekter som undskyldning for, at ens højrehåndsteknik halter..
    Det jeg ønsker , er bare nogle retningslinier eller gode råd , for mit valg af fingerspil eller plekterspil til den enkelte melodi . Og gerne nogle begrundelser for valget .
    Det skulle jeg måske have præciseret noget før ; men bedre sent end aldrig .
    M.v.h.
    Carsten Pedersen .

Svar på dette indlæg
  • 18-09-2012
    kl. 00:04

Bent Kallehauge

Regler

Reglerne for finger/plekter er:
    1. Hvis du spiller kopimusik er det lettest at komme tæt på originalen ved at bruge samme teknik som originalen
    2. Hvis du spiller original musik vælger du det der passer bedst til denne musik
    3. God musik opstår når man kender reglerne - og bryder dem med omtanke

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk