Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Mixer med "engelsk" klang. - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 22-09-2012
    kl. 20:21

Anders Abrahamsen

Mixer med "engelsk" klang.

Hej forum,
    Jeg er ved at finde en ny mixer til bandet. Og er stødt ind i begrebet "engelsk lyd". Hvad menes ðer med det? Er det lige som med guitar forstærkere, hvor en engelsk er mere markant i mellemtonen?

Svar på dette indlæg
  • 23-09-2012
    kl. 10:47

Morten Lyse Pedersen

Jeg tror slet ikke

det er så udtalt, som tilfældet er med guitarforstærkere. Og når det er sagt, synes jeg også en stor del af den "britiske" klang i guitarforstærkere kan tilskrives brugen af klassiske Celestion højttalere. Vox og Marshall, som jo trods alt nok er guitarforstærkernes britiske oldefædre lyd ret forskelligt i mine ører og jeg vil tro, at sluttede man forstærkeren til højttalerne i enten en Super Reverb eller Twin Reverb, ville man ikke umiddelbart gætte på, at forstærkeren var en Vox..

Det var et sidespor.

Anyway, så tror jeg altid meningen med mixere har været at lave deres forforstærkere så transparante som muligt. Dermed er der dog stadigt rig mulighed for at gøre tingene temperamentsfulde. Og det er i mange sammenhænge gennem musikgrej-historien brugt, at kan man ikke lave det transparant kan man prøve at få "farvningen" til at blive musikalsk. Jeg må dog tilstå at dygtige engagerede lydmænd, der mener at bruge dette til noget i praksis. Well, jeg kan bare høre hvis deres anstrengelser lyder godt. Jeg kan ikke afgøre hvad der er hvad. Er det ikke noget med at Soundcraft, Allen&Heath m.fl. på nogen af deres bedre serier bruger den der dobbelt parametriske 4-bånds Perkins EQ på kanalerne og at dét i hvert fald omtales som ærkebritisk..? - Det er da også dén amerikanske Mackie bruger i deres ONYX preamps..?

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 23-09-2012
    kl. 20:59

Morten Lyse Pedersen

Linearitet, måske...

Du har, Carsten, helt ret i, at man med mixere, HiFi og PA udstyr i det hele taget efterstræber så stor linearitet som muligt. Det er dog absolut ikke ensbetydende med, at tingene faktisk ER lineære. Og som jeg tidligere nævnte, så kan designerne så prøve at skrue tingene sådan sammen, at ulineariteterne trods alt lyder godt. - Hvad vi så bruger af ord til at beskrive disse "mangler" er en en anden sag. Nogen har i denne forbindelse så valgt at kalde dem "britisk."

Guitarforstærkere har ganske rigtigt og helt bevidst en meget tilpasset frekvensgang. Mange af dem er også designet til at forvrænge noget, så set med PA- og/eller HiFi øjne er de mildest talt ikke meget fornuftig snak værd..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 23-09-2012
    kl. 12:51

Anders Abrahamsen

Så der med sagt...

... at britisk lyd inden for mixere er relateret til eq'en og klangen i den?

Svar på dette indlæg
  • 23-09-2012
    kl. 16:16

Morten Lyse Pedersen

Det vil jeg TRO

, uden at vide det præcist.

Og lige hvad man skal lytte efter, ved jeg altså heller ikke.. Jeg synes jo f.eks de XDR-2 preamps der sidder i vores Mackie VLZ-3 mixer gør det nemt at få de fleste ting til at lyde godt. Andre er utvivlsomt uenige.. Og jeg aner ikke om de er "britiske."

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 23-09-2012
    kl. 19:32

Anders Abrahamsen

Oki doky...

...tak for svaret:)

Svar på dette indlæg
  • 23-09-2012
    kl. 19:34

Carsten Pedersen

Linaritet .

Ifølge min kilde , som normalt er ret vidende , så er guitarforstærkere noget af det medt "ulinære" det findes . Derfor en forskellige lyd , af forskellige mærker .
    En PA-forstærker , er til gengæld meget linær i frekvensområdet . Noget i stil med en Hi-Fi forstærker .
    Det der så kan give en forskellig lyd på forslellige PA forstærkere , er så kvaliteten af de komponenter , der er brugt .
    Så en "Engelsk" klang på en PA-forstærker , kan man nok IKKE tale om .
    M.v.h.
    Carsten Pedersen

Svar på dette indlæg
  • 25-09-2012
    kl. 03:30

Søren Alwan

Mon ikke...

denne såkaldte "engelske" klang mere eller mindre refererer til aldrende Soundcraft-mixere med de karakteristiske mikrofonforfordstærkere, de var udstyret med - bl.a. kendetegnet ved en "varm og lækker", lidt tilbagetrukket top og en ret fed repons (forvrængning er jo ikke "god latin" i disse kredse, selv om det ret besét er dét, det handler om), når man fodrede dem lidt gavmildt. Dertil var deres EQ - ofte en firebånds EQ uden sweeps - også karakteriseret ved at vinde mere på "personlighed" (ofte en tiltalende én af slagsen) end på præcision og neutralitet.

Men det første, jeg tænker på i forbindelse med "engelsk lyd" (omend jeg synes, at disse geografiske betegnelser grundlæggende er noget pjat, da der jo indlysende er tale om grove over-generaliseringer), er en "varm, lidt mørk lyd med en udtalt præsens" - og nej, jeg nævnte IKKE noget om harmonisk forvrængning! :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk