Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Passivt delefilter - Bas - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 26-09-2012
    kl. 22:44

Henrik Christensen

Passivt delefilter

Hej.
    Jeg havde i sin tid et JBL 12" kabinet, og et Peavey kabinet med 2 EV 15" enheder i som jeg købte hos Mr.Music i Blågårdsgade i København. Han konstruerede også et passivt delefilter - og selvom det er 1000 år siden - så mindes jeg at det lød helt vildt godt til min SWR SS 180 top. Jeg pillede faktisk Peavey skiltet af kabinettet og satte et Massey Ferguson på i stedet .............. hold op det var sjovt dengang :-)
    Nå, men lige nu er jeg strandet med et Ashdown MAG 410T Deep kabinet med 4 x 10" enheder...........og det lyder sgu ærligt talt lidt tyndt.
    For at bremse alle moralisterne på forhånd, så ELSKER jeg at bygge og konstruere og være kreativ, og jeg vil bygge 2 kabinetter tilsvarende de hedengangne og så lodde et delefilter sammen til det.
    Er der nogen her på sitet kan hjælpe med et diagram eller e det bare at google løs og se hvad der kommer op ?
    Hilsen Henrik

Svar på dette indlæg
  • 27-09-2012
    kl. 10:26

allan søgaard jensen

delefilter

Kan godt beregne et filter til dig, men følgende oplysninger er nødvendig:
    Ved hvilken frekvens skal filtret dele.
    Impedansen på de enkelte enheder

mvh
    allan søgaard
    www.tube-amp.dk

Svar på dette indlæg
  • 27-09-2012
    kl. 15:51

Henrik Christensen

Frekvens....

Ja, det burde jeg jo selvfølgelig have forudset :-)

Forstærkeren er en SWR SS-180 og jeg havde en ide om at få den til at spille med 4 oHm, så den yder de 180 watt.

Udgangspunktet var så at finde 2 8 oHms 15" enheder, fordi jeg har engang hørt at 2 8 oHms enheder vil spille i 4 oHm - og en 4 oHms 12" enhed.
    Er det rigtigt eller forholder det sig anderledes ?

Jeg aner ikke hvor det gamle filter delte, men ideen er at de 2 15" skal trække det meste og at 12" så kun fylder toppen ud, men måske du kan hjælpe med noget mere reelt og gerne måske så det bliver en lille smule mere bred og sikker løsning.

Jeg er i forvejen ude i noget af et gætværk omkring enheder og kabinetter, og selvom jeg godt kunne tænke mig at genskabe de gamle kabinetter - så er der jo sket helt vildt meget på 25 år og jeg har ingen tegninger på dem overhovedet - og det vil nok være fornuftigt at finde tegninger og enheder som passer sammen. Jeg tænker der må være masser på nettet.

Henrik

Svar på dette indlæg
  • 27-09-2012
    kl. 18:45

Morten Lyse Pedersen

Jeg tror faktisk

ikke endnu jeg har hørt kabinetter til bas, med deling og forskellige størrelser enheder, som jeg synes lød så godt at det var anstrengelserne værd..

Helt galt var vores bassists gamle Carvin anlæg, der via bi-amping var sat op til at dele ved 800hz, med et 4x10" øverst og et 1x15" nederst.. 4 10" tommers "diskant" enheder..??

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 28-09-2012
    kl. 22:03

Morten Lyse Pedersen

Fin ide med slaveforstærkeren

og det aktive delefilter..! Så burde man kunne høre det.

Jeg vil dog mene, at skal man udnytte det faktum, at forskellige størrelser enheder lyder og opfører sig lidt forskelligt, ligge charmen ved bass (instrumentet, ikke lyden) i at fodre dem med det samme "full-range" signal..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 06-10-2012
    kl. 21:39

Morten Lyse Pedersen

..?

Hmm..

Er det her "bare lige" eller hvad..?

Altså. 2x15" i parallel, også 1x12" via et delefilter..

Det hele forudsætter vel, at alle enheder har samme følsomhed. Kabinettet skal vel også laves på en facon, der rimeligt tilgodeser de forskellige enheder..

Kondensatorne skal så i hvert fald være bipolare, hvis det skal virke.

Mvh,
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 28-09-2012
    kl. 10:35

Henrik Christensen

Frekvens

Hej Allan.

Lyder det helt forkert hvis filteret deler ved 1200 hz ?

Jeg tror det skal op på 1200 eller 1500 hz, for at få en "blød" overgang - hvis du forstår havd jeg mener :-)

Henrik

Svar på dette indlæg
  • 28-09-2012
    kl. 14:44

allan søgaard jensen

delefilter

Jeg skal ikke kunne sige hvilken lyd du vil opnå, men umiddelbart lyder det helt forkert på mig at dele ved 1200 hz. Et 12 tommer kabinet som afskæres nedadtil ved 1200 hz må sku' lyde mærkelig. Jeg vil dog ikke afvise at det kan være fornuftigt,- har aldrig prøvet den konstalation selv. Ved du med sikkerhed at det var noget i den retning i dit gamle setup ?

Svar på dette indlæg
  • 28-09-2012
    kl. 20:06

ESKILDSEN bjarne

hvis du har mulighed for det så prøv med en stereoforstærker og et variabelt elektronisk delefilter
    så er det nemt at prøvelytte hvordan det lyder ved forskellige delefrekvenser

Svar på dette indlæg
  • 30-09-2012
    kl. 18:51

Henrik Christensen

Hej Allan.

Nej, jeg har ingen ide om hvor det gamle filter delte, desværre. Det er forlængst solgt sammen med kabinetterne.
    Jeg formoder du vil dele lavere, ved 250 - 400 Hz ?
    Henrik

Svar på dette indlæg
  • 01-10-2012
    kl. 11:19

allan søgaard jensen

delefilter

Hej Henrik
    Du skriver at du forestiller dig 2stk 15" 8ohms enheder koblet parallelt til 4 ohm.
    Hertil 1stk 12" 4ohm koblet parallel via et filter.
    Vi skal lige passe på med belastningen af din forstærker nu. Du får behov for et filter som skær opadtil på 15" erne og nedadtil på 12" eren. Dette alene af hensyn til at du ikke ender med en 2 ohm belastning i noget af frekvensområdet.

Hvis dine 15" derimod udgjorde 8ohm tilsammen og 12" også var 8ohm, ville jeg ikke være så bange for belastningen totalt set, og kunne derfor godt være fristet til at lade 15" erne kører uden deling opadtil og kun dele 12"eren nedadtil. Du vil så få lidt mere luft foroven med hjælp fra 12" eren. Denne aflastes så nedadtil via delingen, og kan spille mere rent i de øvre registre. Delefrekvensen må der forsøges lidt med i området 500 -1200 hz. Jeg ville benytte et simpelt 6db filter, bestående udelukkende af en enkel kondensator.

Svar på dette indlæg
  • 01-10-2012
    kl. 14:52

Henrik Christensen

ahaaa......

det giver jo pludselig den mening som jeg selv forsøgte at formulere :-)
    Det er jo klart at dele 12" nedadtil for at få den til at spille de øvre registre.

Kan du klare et sådannet filter hvor det hele kører i 8 oHm ?

Henrik.

Svar på dette indlæg
  • 01-10-2012
    kl. 15:19

allan søgaard jensen

delefilter

Jeg ville forsøge med følgende værdier:

1200 hz : 16uf
    900 hz : 22uf
    600 hz : 33uf

Start evt med at købe 2 stk 16uf kondensatore.
    Monter den ene og afprøv deling ved 1200hz.
    Monter derefter den anden parallel med den første ( så får du 32uf ), og afprøv 600hz.

Du er velkommen til at maile mig hvis det ikke spiller for dig.

mvh

Allan Søgaard
    www.tube-amp.dk

Svar på dette indlæg
  • 02-10-2012
    kl. 12:13

Henrik Christensen

Tusind tak

Hej Allan.
    Mange tak for løsningen, og også for muligheden for at vende tilbage til dig.
    Det bliver sjovt at se om jeg kan hamle op med de etablerede kabinetter og få den lyd som jeg husker :-)
    Henrik.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk